Tarjouspyyntö urakasta

Tarjouspyyntö homekorjaustyöstä lähetetään yleensä 3−5:lle korjausrakentamiseen erikoistuneelle urakoitsijalle.

Urakkatarjouspyynnön laadintaan kannattaa paneutua, sillä urakoitsijan velvollisuus on suorittaa kaikki urakkasopimuksessa ja siinä määrättyjen sopimusasiakirjojen edellyttämät työt, toimenpiteet ja hankinnat sovitun urakkahinnan ja maksuperusteen mukaisesti sopimuksessa sovitussa aikataulussa. Jos urakkatarjouspyyntöön ei ole tarkasti määritelty työn sisältöä ja laajuutta, laittaa urakoitsija yleensä tarjoukseensa runsaasti ilmaa eli urakkahinta on silloin huomattavasti kalliimpi.

Tavanomaisesta rakentamisen asiakirjojen pätevyysjärjestyksestä (omakotipuolella RYS-9 1998 ja taloyhtiöpuolella YSE-1998 tai pienurakka) poiketen, homekorjaushankkeessa on tärkeää sisällyttää tekniset asiakirjat jo urakkatarjouspyyntöön.

Urakkatarjouspyyntöön ja sen liitteisiin tulee tarkoin kirjata:

• homekorjauksen sisältö
  • rajaukset
  • toteutustapa
  • laadunvarmistamistavat
  • vastuut
  • mahdolliset sanktiot yms.

Urakkatarjouspyyntöön, urakkasopimukseen ja valvojan sopimuksen kannattaa kirjata: Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.

Tarjousten jättöajan umpeuduttua pyydetään yleensä 2 parasta urakoitsijaa urakkaneuvotteluihin tai valitaan parhain tarjouksista.

Urakkaneuvotteluiden tarkoitus on varmistaa:

• urakoitsija täyttää ammattitaidollisesti tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset
  • urakoitsija täyttää turvallisuusvaatimuksiltaan tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset
  • urakoitsijan tarjoama hinta sisältää varmasti kaikki tarjouspyynnössä esitetyt työt.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.