Urakkasopimuksen sisältö

Urakkasopimuksessa määritellään rakennuttajan ja urakoitsijan velvollisuudet ja vastuut sekä urakkamuoto.

Huolehdi, että urakkasopimus sisältää seuraavat asiat:

• kaikki tarjouspyynnössä olevat asiat
  • työn hinnan ja perusteet (urakkahinta tai tuntihinta ja kustannusarvio)
  • mahdolliset matkakustannukset
  • maksuerien aikataulun
  • työn aloitus- ja valmistumisajan
  • seuraukset, jos työ viivästyy (esim. omakotitalopuolella RYS-9 1998 -ehdot)
  • vastaanottokatselmuksen sopimisen
  • taloudellisen loppuselvityksen sopimisen
  • takuuajan ja maksatusperusteet
  • mahdolliset aliurakoitsijat.

Urakkatarjouspyyntöön, urakkasopimukseen ja valvojan sopimuksen kannattaa kirjata: Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.

Lain mukaan rakennuttajalla on selvitysvelvollisuus ja vastuu ulkopuolista työvoimaa käytettäessä. Tarkista ennen sopimuksen tekoa, ovatko urakoitsijan yritystiedot kunnossa. Jos asiat eivät ole kunnossa, sopimusta ei pidä tehdä.

Sovellettavat sopimusehdot

Homekorjausurakoissa käytetään rakennusalan töitä koskevia yleisiä sopimusehtoja esimerkiksi YSE 1998 (Rakennusurakan yleiset sopimusehdot), RYS-9 1998 (Rakennusalan yleiset kuluttajasopimusehdot) tai pienurakkasopimus. Yleisten sopimusehtojen ja vakiomuotoisten sopimuslomakkeiden avulla muodostuu kiinteistö- ja rakennusalan yhtenäinen sopimuskäytäntö.
Omakotitalojen homekorjausurakoissa käytetään RYS-9 1998 -ehtoja, koska YSE -ehdot ovat raskaita pientalojen homekorjauksiin.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiö puolella käytetään YSE 1998 ehtoja soveltaen tai urakka tehdään esimerkiksi pienurakkasopimusehtoja noudattaen. Huomaathan, että rakennusurakan yleiset sopimusehdot (YSE 1998) eivät tule automaattisesti urakkasuhteessa sovellettavaksi, ellei erikseen sovita niiden soveltamisesta.

Kuluttajasuojalaki ei aina suojaa rakennuttajaa

Rakennuttajana sinä valitset, palkkaatko rakennusalan ammattilaisen työsuhteeseen tekemään homekorjausta vai tilaatko työn yritykseltä. Kuluttajansuojalaki ei suojaa kiinteistö-osake- ja taloyhtiötä.
Jos palkkaat työntekijän, sinulla on työnantajan vastuu työntekijän palkan ja sivukulujen maksamisesta. Työsuhteeseen palkatun työntekijän aiheuttamasta virheestä ei voi vedota kuluttajasuojalakiin, vaan vastuun työn laadusta jää rakennuttajana itsellesi.
Jos tilaat homekorjaustyön yritykseltä, sinulla on urakkasopimuksen mukaisten ehtojen lisäksi kuluttajasuojalaki (KSL).

www.tilaajavastuu.fi

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen