Urakkasopimuksen sisältö

Urakkasopimuksessa määritellään rakennuttajan ja urakoitsijan velvollisuudet ja vastuut sekä urakkamuoto.

Huolehdi, että urakkasopimus sisältää seuraavat asiat:

• kaikki tarjouspyynnössä olevat asiat
  • työn hinnan ja perusteet (urakkahinta tai tuntihinta ja kustannusarvio)
  • mahdolliset matkakustannukset
  • maksuerien aikataulun
  • työn aloitus- ja valmistumisajan
  • seuraukset, jos työ viivästyy (esim. omakotitalopuolella RYS-9 1998 -ehdot)
  • vastaanottokatselmuksen sopimisen
  • taloudellisen loppuselvityksen sopimisen
  • takuuajan ja maksatusperusteet
  • mahdolliset aliurakoitsijat.

Urakkatarjouspyyntöön, urakkasopimukseen ja valvojan sopimuksen kannattaa kirjata: Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.

Lain mukaan rakennuttajalla on selvitysvelvollisuus ja vastuu ulkopuolista työvoimaa käytettäessä. Tarkista ennen sopimuksen tekoa, ovatko urakoitsijan yritystiedot kunnossa. Jos asiat eivät ole kunnossa, sopimusta ei pidä tehdä.

Sovellettavat sopimusehdot

Homekorjausurakoissa käytetään rakennusalan töitä koskevia yleisiä sopimusehtoja esimerkiksi YSE 1998 (Rakennusurakan yleiset sopimusehdot), RYS-9 1998 (Rakennusalan yleiset kuluttajasopimusehdot) tai pienurakkasopimus. Yleisten sopimusehtojen ja vakiomuotoisten sopimuslomakkeiden avulla muodostuu kiinteistö- ja rakennusalan yhtenäinen sopimuskäytäntö.
Omakotitalojen homekorjausurakoissa käytetään RYS-9 1998 -ehtoja, koska YSE -ehdot ovat raskaita pientalojen homekorjauksiin.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiö puolella käytetään YSE 1998 ehtoja soveltaen tai urakka tehdään esimerkiksi pienurakkasopimusehtoja noudattaen. Huomaathan, että rakennusurakan yleiset sopimusehdot (YSE 1998) eivät tule automaattisesti urakkasuhteessa sovellettavaksi, ellei erikseen sovita niiden soveltamisesta.

Kuluttajasuojalaki ei aina suojaa rakennuttajaa

Rakennuttajana sinä valitset, palkkaatko rakennusalan ammattilaisen työsuhteeseen tekemään homekorjausta vai tilaatko työn yritykseltä. Kuluttajansuojalaki ei suojaa kiinteistö-osake- ja taloyhtiötä.
Jos palkkaat työntekijän, sinulla on työnantajan vastuu työntekijän palkan ja sivukulujen maksamisesta. Työsuhteeseen palkatun työntekijän aiheuttamasta virheestä ei voi vedota kuluttajasuojalakiin, vaan vastuun työn laadusta jää rakennuttajana itsellesi.
Jos tilaat homekorjaustyön yritykseltä, sinulla on urakkasopimuksen mukaisten ehtojen lisäksi kuluttajasuojalaki (KSL).

www.tilaajavastuu.fi

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD