Urakkasopimuksen sisältö

Urakkasopimuksessa määritellään rakennuttajan ja urakoitsijan velvollisuudet ja vastuut sekä urakkamuoto.

Huolehdi, että urakkasopimus sisältää seuraavat asiat:

• kaikki tarjouspyynnössä olevat asiat
  • työn hinnan ja perusteet (urakkahinta tai tuntihinta ja kustannusarvio)
  • mahdolliset matkakustannukset
  • maksuerien aikataulun
  • työn aloitus- ja valmistumisajan
  • seuraukset, jos työ viivästyy (esim. omakotitalopuolella RYS-9 1998 -ehdot)
  • vastaanottokatselmuksen sopimisen
  • taloudellisen loppuselvityksen sopimisen
  • takuuajan ja maksatusperusteet
  • mahdolliset aliurakoitsijat.

Urakkatarjouspyyntöön, urakkasopimukseen ja valvojan sopimuksen kannattaa kirjata: Valvojalla on oikeus poistaa kastunut, pilaantunut tai pahalle haiseva materiaali urakoitsijan laskuun.

Lain mukaan rakennuttajalla on selvitysvelvollisuus ja vastuu ulkopuolista työvoimaa käytettäessä. Tarkista ennen sopimuksen tekoa, ovatko urakoitsijan yritystiedot kunnossa. Jos asiat eivät ole kunnossa, sopimusta ei pidä tehdä.

Sovellettavat sopimusehdot

Homekorjausurakoissa käytetään rakennusalan töitä koskevia yleisiä sopimusehtoja esimerkiksi YSE 1998 (Rakennusurakan yleiset sopimusehdot), RYS-9 1998 (Rakennusalan yleiset kuluttajasopimusehdot) tai pienurakkasopimus. Yleisten sopimusehtojen ja vakiomuotoisten sopimuslomakkeiden avulla muodostuu kiinteistö- ja rakennusalan yhtenäinen sopimuskäytäntö.
Omakotitalojen homekorjausurakoissa käytetään RYS-9 1998 -ehtoja, koska YSE -ehdot ovat raskaita pientalojen homekorjauksiin.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiö puolella käytetään YSE 1998 ehtoja soveltaen tai urakka tehdään esimerkiksi pienurakkasopimusehtoja noudattaen. Huomaathan, että rakennusurakan yleiset sopimusehdot (YSE 1998) eivät tule automaattisesti urakkasuhteessa sovellettavaksi, ellei erikseen sovita niiden soveltamisesta.

Kuluttajasuojalaki ei aina suojaa rakennuttajaa

Rakennuttajana sinä valitset, palkkaatko rakennusalan ammattilaisen työsuhteeseen tekemään homekorjausta vai tilaatko työn yritykseltä. Kuluttajansuojalaki ei suojaa kiinteistö-osake- ja taloyhtiötä.
Jos palkkaat työntekijän, sinulla on työnantajan vastuu työntekijän palkan ja sivukulujen maksamisesta. Työsuhteeseen palkatun työntekijän aiheuttamasta virheestä ei voi vedota kuluttajasuojalakiin, vaan vastuun työn laadusta jää rakennuttajana itsellesi.
Jos tilaat homekorjaustyön yritykseltä, sinulla on urakkasopimuksen mukaisten ehtojen lisäksi kuluttajasuojalaki (KSL).

www.tilaajavastuu.fi

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.