Talon tutkiminen

Tasokas ja riittävän laaja rakenteita avaava kuntotutkimus mahdollistaa onnistuneen korjaussuunnittelun ja korjaustyön.

Kosteus- ja homevauriokorjauksen korjaustarvetta ei voida päätellä pelkästään silmämääräisesti. Kuntotutkimuksen tarkoituksena on selvittää kosteus- tai homevaurioiden laajuus ja aiheuttaja. Esim. tutkimushetkellä kuivaksi todetussa rakenteessa voi olla homevaurio, jos rakenne on ajoittain päässyt kastumaan.

Kosteus- ja homevauriot ovat pääasiassa rakenteiden sisällä. Rakenneavauksen yhteydessä rakenteiden kunto varmistetaan kosteusmittausten ja materiaalinäytteiden avulla. Mikrobit (esim. homeet) ovat harvoin silminnähtäviä ja sen vuoksi näytteet lähetetään akkreditoituun mikrobilaboratorioon tutkittavaksi. Selvästi vaurioituneesta rakenteesta/materiaalista ei tarvitse ottaa näytettä.

Rakennuksessa voi olla homevaurion lisäksi myös muita sisäilmaa heikentäviä tekijöitä (esim. puutteellinen tai väärin toimiva ilmanvaihto, ilmanvaihtojärjestelmästä irtoavat kuidut, kostuneiden tai vanhentuneiden materiaalien kemikaalipäästöt, VOC), jotka on otettava huomioon kuntotutkimusten yhteydessä. VOC-näytettä otettaessa on huomioitava, mitä sillä haetaan. Homevauriokohteessa niitä otetaan harvemmin. Jos hajun lähde on jo paikannettu esim. kastuneeseen muovimattoon, VOC–näytteitä ei tarvita.

Kuntotutkimuksen lisäksi voidaan tarvita haitta-ainekartoitus, jolla selvitetään, onko rakenteissa käytetyissä materiaaleissa esim. asbestia tai PAH-yhdisteitä, jotka vaikuttavat korjaussuunnitteluun ja korjaustyön purkuvaiheeseen. Myös radonin esiintymismahdollisuus on selvitettävä.

Valitse kuntotutkijaksi kosteus- ja homevaurioihin erikoistunut ammattilainen (sertifioitu kosteusvauriokuntotutkija, rakennusteknisen koulutuksen omaava rakennusterveysasiantuntija). Pyydä kuntotutkijalta referenssilistaa, josta näet hänen kokemuksensa.

Kuntotutkijoilla on yleensä yhteistyöverkosto, jonka kautta saa teetettyä sähkö-, ilmanvaihto-, lämmitys-, vesi- ja viemärijärjestelmien kuntotarkastuksen. Haitta-ainekartoituksen tekee koulutettu asbesti- ja haitta-aineasiantuntija eli AHA -asiantuntija.

Näin toimit yhteistyössä kuntotutkijan kanssa:

• Valitse sertifioitu ammattilainen kuntotutkijaksi.
  • Pyydä kuntotutkija paikanpäälle arvioimaan tutkimustarvetta.
  • Tee kirjallinen sopimus tutkimuksesta.
  • Kuntotutkija arvioi mitä, ja kuinka laajasti tutkitaan, sekä millaisia näytteitä otetaan (tutkimussuunnitelma).
  • Kuntotutkija tekee tutkimuksista raportin. Raportissa on esitettävä yleiskielellä vaurion syy ja laajuus, sekä vaurioiden korjaustapaehdotukset. Raportissa esitetyt korjausehdotukset eivät ole korjaussuunnitelma.
  • Käy raportti kuntotutkijan kanssa lävitse. Varmista, että ymmärrät, mitä rakennuksesta on tutkimusten aikana selvinnyt. Älä hyväksy epäselvää raporttia.

Kun tilaat kuntotutkimuksia, kannattaa muistaa, että tutkittavaa rakennusta tulisi aina käsitellä ja tutkia kokonaisuutena (rakenteet, ilmanvaihto- ja muut järjestelmät, kuten sähkö-, sekä vesi- ja viemäri). Silloin saat selville rakenteiden lisäksi järjestelmien kunnon ja uusimistarpeen. Järjestelmien uusiminen homekorjauksen yhteydessä on usein taloudellisesti järkevää.

Eviran hyväksymät laboratoriot

FISEn sertifioimat kuntotutkijat

VTT:n myöntämien sertifikaattien ja tuotehyväksyntien hakukone

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: