Talon tutkiminen

Tasokas ja riittävän laaja rakenteita avaava kuntotutkimus mahdollistaa onnistuneen korjaussuunnittelun ja korjaustyön.

Kosteus- ja homevauriokorjauksen korjaustarvetta ei voida päätellä pelkästään silmämääräisesti. Kuntotutkimuksen tarkoituksena on selvittää kosteus- tai homevaurioiden laajuus ja aiheuttaja. Esim. tutkimushetkellä kuivaksi todetussa rakenteessa voi olla homevaurio, jos rakenne on ajoittain päässyt kastumaan.

Kosteus- ja homevauriot ovat pääasiassa rakenteiden sisällä. Rakenneavauksen yhteydessä rakenteiden kunto varmistetaan kosteusmittausten ja materiaalinäytteiden avulla. Mikrobit (esim. homeet) ovat harvoin silminnähtäviä ja sen vuoksi näytteet lähetetään akkreditoituun mikrobilaboratorioon tutkittavaksi. Selvästi vaurioituneesta rakenteesta/materiaalista ei tarvitse ottaa näytettä.

Rakennuksessa voi olla homevaurion lisäksi myös muita sisäilmaa heikentäviä tekijöitä (esim. puutteellinen tai väärin toimiva ilmanvaihto, ilmanvaihtojärjestelmästä irtoavat kuidut, kostuneiden tai vanhentuneiden materiaalien kemikaalipäästöt, VOC), jotka on otettava huomioon kuntotutkimusten yhteydessä. VOC-näytettä otettaessa on huomioitava, mitä sillä haetaan. Homevauriokohteessa niitä otetaan harvemmin. Jos hajun lähde on jo paikannettu esim. kastuneeseen muovimattoon, VOC–näytteitä ei tarvita.

Kuntotutkimuksen lisäksi voidaan tarvita haitta-ainekartoitus, jolla selvitetään, onko rakenteissa käytetyissä materiaaleissa esim. asbestia tai PAH-yhdisteitä, jotka vaikuttavat korjaussuunnitteluun ja korjaustyön purkuvaiheeseen. Myös radonin esiintymismahdollisuus on selvitettävä.

Valitse kuntotutkijaksi kosteus- ja homevaurioihin erikoistunut ammattilainen (sertifioitu kosteusvauriokuntotutkija, rakennusteknisen koulutuksen omaava rakennusterveysasiantuntija). Pyydä kuntotutkijalta referenssilistaa, josta näet hänen kokemuksensa.

Kuntotutkijoilla on yleensä yhteistyöverkosto, jonka kautta saa teetettyä sähkö-, ilmanvaihto-, lämmitys-, vesi- ja viemärijärjestelmien kuntotarkastuksen. Haitta-ainekartoituksen tekee koulutettu asbesti- ja haitta-aineasiantuntija eli AHA -asiantuntija.

Näin toimit yhteistyössä kuntotutkijan kanssa:

• Valitse sertifioitu ammattilainen kuntotutkijaksi.
  • Pyydä kuntotutkija paikanpäälle arvioimaan tutkimustarvetta.
  • Tee kirjallinen sopimus tutkimuksesta.
  • Kuntotutkija arvioi mitä, ja kuinka laajasti tutkitaan, sekä millaisia näytteitä otetaan (tutkimussuunnitelma).
  • Kuntotutkija tekee tutkimuksista raportin. Raportissa on esitettävä yleiskielellä vaurion syy ja laajuus, sekä vaurioiden korjaustapaehdotukset. Raportissa esitetyt korjausehdotukset eivät ole korjaussuunnitelma.
  • Käy raportti kuntotutkijan kanssa lävitse. Varmista, että ymmärrät, mitä rakennuksesta on tutkimusten aikana selvinnyt. Älä hyväksy epäselvää raporttia.

Kun tilaat kuntotutkimuksia, kannattaa muistaa, että tutkittavaa rakennusta tulisi aina käsitellä ja tutkia kokonaisuutena (rakenteet, ilmanvaihto- ja muut järjestelmät, kuten sähkö-, sekä vesi- ja viemäri). Silloin saat selville rakenteiden lisäksi järjestelmien kunnon ja uusimistarpeen. Järjestelmien uusiminen homekorjauksen yhteydessä on usein taloudellisesti järkevää.

Eviran hyväksymät laboratoriot

FISEn sertifioimat kuntotutkijat

VTT:n myöntämien sertifikaattien ja tuotehyväksyntien hakukone

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD