Urakkamuodon valinta

Urakkamuodon valinta riippuu korjauskohteesta. Omakotitalon homekorjaustöissä kokonaisurakka on paras vaihtoehto.

Urakkamuodot jaotellaan:

• suoritusvelvollisuuden laajuuden
  • urakkahinnan maksuperusteen
  • urakoitsijoiden välisten suhteiden mukaan.

Urakkamuoto valitaan yleensä yhdessä konsultin kanssa (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija).

Omakotitalojen homekorjaustöissä paras vaihtoehto on kokonaisurakka

Kokonaisurakan etuna on, että sopimus tehdään yhden urakoitsijan kanssa. Urakoitsija hankkii omat aliurakoitsijansa ja vastaa kaikista (rakennus, sähkö- ja LVI) urakkasopimuksen mukaisista töistä.

Jos urakoitsijalla ei ole tarvittavia aliurakoitsijoita, joudutaan käyttämään jaettua tai osa-urakkamuotoa. Käytännössä näissä työ jaetaan pääurakkaan ja sivu-urakoihin (esim. rakennus, maarakennus, lvi, sähkö). Rakennuttaja tekee omat sopimukset eri urakoitsijoiden kanssa. Tällöin eri urakoitsijoiden töiden yhteensovittaminen on rakennuttajan vastuulla. Tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä alistamissopimus, jolla alistetaan sivu-urakat pääurakkaan ja vastuu urakoiden yhteensovittamisesta siirtyy pääurakoitsijalle. Mallisopimus löytyy Rakennustietosäätiön lomakkeelta RT 16-10220.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiöiden homekorjaushankkeen urakkamuodot

Taloyhtiön on urakkamuotoa valitessaan tiedettävä:

• kenelle se haluaa korjaushankkeen vastuut jakautuvan
  • kuinka paljon riskinottokykyä tarvitaan
  • paljonko korjaushanke vaatii taloyhtiöltä osaamista ja aikaa.

Urakkamuoto määrää sen, mitkä tehtävät ovat urakoitsijan, mitkä palkatun konsultin ja mitkä taloyhtiön vastuulla. Koska taloyhtiön riskinottokyky on yleensä pieni ja ajankäyttö rajallista, on valittu urakkamuoto yleensä pääurakkamuoto. Tällöin pääurakoitsija vastaa kaikesta. Pienehköissä korjaustöissä joudutaan usein käyttämään osaurakkamuotoa, jolloin työn eri osista tehdään erilliset sopimukset. Osaurakkamuodossa tilaajalla on suurempi vastuu, joten jos taloyhtiöllä ei ole osaamista homekorjaushankkeen johtamiseen, riskit hankkeessa ovat suuremmat. Sopiva urakkamuoto saadaan valittua ottamalla huomioon homekorjaushankkeeseen erityispiirteet ja laajuus.

Pientalojen homekorjaushankkeiden urakkamuodot
Pientalojen homekorjaushankkeiden pääasialliset urakkamuodot. (Lähde: www.hometalkoot.fi)

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.