Urakkamuodon valinta

Urakkamuodon valinta riippuu korjauskohteesta. Omakotitalon homekorjaustöissä kokonaisurakka on paras vaihtoehto.

Urakkamuodot jaotellaan:

• suoritusvelvollisuuden laajuuden
  • urakkahinnan maksuperusteen
  • urakoitsijoiden välisten suhteiden mukaan.

Urakkamuoto valitaan yleensä yhdessä konsultin kanssa (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija).

Omakotitalojen homekorjaustöissä paras vaihtoehto on kokonaisurakka

Kokonaisurakan etuna on, että sopimus tehdään yhden urakoitsijan kanssa. Urakoitsija hankkii omat aliurakoitsijansa ja vastaa kaikista (rakennus, sähkö- ja LVI) urakkasopimuksen mukaisista töistä.

Jos urakoitsijalla ei ole tarvittavia aliurakoitsijoita, joudutaan käyttämään jaettua tai osa-urakkamuotoa. Käytännössä näissä työ jaetaan pääurakkaan ja sivu-urakoihin (esim. rakennus, maarakennus, lvi, sähkö). Rakennuttaja tekee omat sopimukset eri urakoitsijoiden kanssa. Tällöin eri urakoitsijoiden töiden yhteensovittaminen on rakennuttajan vastuulla. Tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä alistamissopimus, jolla alistetaan sivu-urakat pääurakkaan ja vastuu urakoiden yhteensovittamisesta siirtyy pääurakoitsijalle. Mallisopimus löytyy Rakennustietosäätiön lomakkeelta RT 16-10220.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiöiden homekorjaushankkeen urakkamuodot

Taloyhtiön on urakkamuotoa valitessaan tiedettävä:

• kenelle se haluaa korjaushankkeen vastuut jakautuvan
  • kuinka paljon riskinottokykyä tarvitaan
  • paljonko korjaushanke vaatii taloyhtiöltä osaamista ja aikaa.

Urakkamuoto määrää sen, mitkä tehtävät ovat urakoitsijan, mitkä palkatun konsultin ja mitkä taloyhtiön vastuulla. Koska taloyhtiön riskinottokyky on yleensä pieni ja ajankäyttö rajallista, on valittu urakkamuoto yleensä pääurakkamuoto. Tällöin pääurakoitsija vastaa kaikesta. Pienehköissä korjaustöissä joudutaan usein käyttämään osaurakkamuotoa, jolloin työn eri osista tehdään erilliset sopimukset. Osaurakkamuodossa tilaajalla on suurempi vastuu, joten jos taloyhtiöllä ei ole osaamista homekorjaushankkeen johtamiseen, riskit hankkeessa ovat suuremmat. Sopiva urakkamuoto saadaan valittua ottamalla huomioon homekorjaushankkeeseen erityispiirteet ja laajuus.

Pientalojen homekorjaushankkeiden urakkamuodot
Pientalojen homekorjaushankkeiden pääasialliset urakkamuodot. (Lähde: www.hometalkoot.fi)

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: