Urakkamuodon valinta

Urakkamuodon valinta riippuu korjauskohteesta. Omakotitalon homekorjaustöissä kokonaisurakka on paras vaihtoehto.

Urakkamuodot jaotellaan:

• suoritusvelvollisuuden laajuuden
  • urakkahinnan maksuperusteen
  • urakoitsijoiden välisten suhteiden mukaan.

Urakkamuoto valitaan yleensä yhdessä konsultin kanssa (esim. kosteusvauriokorjaussuunnittelija).

Omakotitalojen homekorjaustöissä paras vaihtoehto on kokonaisurakka

Kokonaisurakan etuna on, että sopimus tehdään yhden urakoitsijan kanssa. Urakoitsija hankkii omat aliurakoitsijansa ja vastaa kaikista (rakennus, sähkö- ja LVI) urakkasopimuksen mukaisista töistä.

Jos urakoitsijalla ei ole tarvittavia aliurakoitsijoita, joudutaan käyttämään jaettua tai osa-urakkamuotoa. Käytännössä näissä työ jaetaan pääurakkaan ja sivu-urakoihin (esim. rakennus, maarakennus, lvi, sähkö). Rakennuttaja tekee omat sopimukset eri urakoitsijoiden kanssa. Tällöin eri urakoitsijoiden töiden yhteensovittaminen on rakennuttajan vastuulla. Tällaisessa tilanteessa kannattaa tehdä alistamissopimus, jolla alistetaan sivu-urakat pääurakkaan ja vastuu urakoiden yhteensovittamisesta siirtyy pääurakoitsijalle. Mallisopimus löytyy Rakennustietosäätiön lomakkeelta RT 16-10220.

Kiinteistö-osake- ja taloyhtiöiden homekorjaushankkeen urakkamuodot

Taloyhtiön on urakkamuotoa valitessaan tiedettävä:

• kenelle se haluaa korjaushankkeen vastuut jakautuvan
  • kuinka paljon riskinottokykyä tarvitaan
  • paljonko korjaushanke vaatii taloyhtiöltä osaamista ja aikaa.

Urakkamuoto määrää sen, mitkä tehtävät ovat urakoitsijan, mitkä palkatun konsultin ja mitkä taloyhtiön vastuulla. Koska taloyhtiön riskinottokyky on yleensä pieni ja ajankäyttö rajallista, on valittu urakkamuoto yleensä pääurakkamuoto. Tällöin pääurakoitsija vastaa kaikesta. Pienehköissä korjaustöissä joudutaan usein käyttämään osaurakkamuotoa, jolloin työn eri osista tehdään erilliset sopimukset. Osaurakkamuodossa tilaajalla on suurempi vastuu, joten jos taloyhtiöllä ei ole osaamista homekorjaushankkeen johtamiseen, riskit hankkeessa ovat suuremmat. Sopiva urakkamuoto saadaan valittua ottamalla huomioon homekorjaushankkeeseen erityispiirteet ja laajuus.

Pientalojen homekorjaushankkeiden urakkamuodot
Pientalojen homekorjaushankkeiden pääasialliset urakkamuodot. (Lähde: www.hometalkoot.fi)

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt