Vinkkejä ja oppaita

Hometalkoot -projektissa on tuotettu kaksi opasta, joissa annetaan ohjeita homekorjaustyön toteuttajana toimivalle tavalliselle ihmiselle.

Hengitysliitto ylläpitää www.hometalkoot.fi -verkkosivustoa, joka sai alkunsa Ympäristöministeriön hometalkoot –projektista. Projekti tuotti myös 2 opasta tavalliselle ihmiselle (omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- ja taloyhtiön hallitus) homekorjaushankkeen tutkimusten, suunnittelun ja toteutuksen läpivientiin sekä niihin liittyvien sopimusten tekemiseen.

Oppaat helpottavat korjaustöihin ryhtymistä ja hankkeen läpiviemistä: Niissä käydään lävitse tarkemmin, mitä asiantuntijoita homekorjausurakan läpivientiin tarvitaan, ja mitkä ovat heidän roolinsa ja vastuualueensa. Oppaissa esitellään eri urakkamuotoja ja otetaan kantaa niiden sopivuudesta. Lisäksi niissä kerrotaan työmaan valvonnasta, kosteudenhallinnasta ja homekorjausurakan jälkeisen siivouksen ja seurannan tärkeydestä.

Löydät oppaista homekorjauksen malliesimerkin korjaussuunnitelmineen, täytettyine tutkimus-, suunnittelu- ja valvontasopimuksineen sekä urakka-asiakirjoineen. Näet, mitä sopimuksiin kannattaa kirjata. Lisäksi saat käyttöösi tarjouspyyntö- ja sopimusasiakirjapohjia. Oppaat ovat ilmaisia, hae omasi: Hengitysliiton kosteus- ja hometalkoiden internetsivustolla.

Lisätietoa löydät myös Rakennusterveysasiantuntija-koulutuksen opinnäytetyöstä (2014) Heidi-Johanna Jokelainen ja Salmi Piritta: Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjausvaurioprosessissa.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.