Vinkkejä ja oppaita

Hometalkoot -projektissa on tuotettu kaksi opasta, joissa annetaan ohjeita homekorjaustyön toteuttajana toimivalle tavalliselle ihmiselle.

Hengitysliitto ylläpitää www.hometalkoot.fi -verkkosivustoa, joka sai alkunsa Ympäristöministeriön hometalkoot –projektista. Projekti tuotti myös 2 opasta tavalliselle ihmiselle (omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- ja taloyhtiön hallitus) homekorjaushankkeen tutkimusten, suunnittelun ja toteutuksen läpivientiin sekä niihin liittyvien sopimusten tekemiseen.

Oppaat helpottavat korjaustöihin ryhtymistä ja hankkeen läpiviemistä: Niissä käydään lävitse tarkemmin, mitä asiantuntijoita homekorjausurakan läpivientiin tarvitaan, ja mitkä ovat heidän roolinsa ja vastuualueensa. Oppaissa esitellään eri urakkamuotoja ja otetaan kantaa niiden sopivuudesta. Lisäksi niissä kerrotaan työmaan valvonnasta, kosteudenhallinnasta ja homekorjausurakan jälkeisen siivouksen ja seurannan tärkeydestä.

Löydät oppaista homekorjauksen malliesimerkin korjaussuunnitelmineen, täytettyine tutkimus-, suunnittelu- ja valvontasopimuksineen sekä urakka-asiakirjoineen. Näet, mitä sopimuksiin kannattaa kirjata. Lisäksi saat käyttöösi tarjouspyyntö- ja sopimusasiakirjapohjia. Oppaat ovat ilmaisia, hae omasi: Hengitysliiton kosteus- ja hometalkoiden internetsivustolla.

Lisätietoa löydät myös Rakennusterveysasiantuntija-koulutuksen opinnäytetyöstä (2014) Heidi-Johanna Jokelainen ja Salmi Piritta: Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjausvaurioprosessissa.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD