Vinkkejä ja oppaita

Hometalkoot -projektissa on tuotettu kaksi opasta, joissa annetaan ohjeita homekorjaustyön toteuttajana toimivalle tavalliselle ihmiselle.

Hengitysliitto ylläpitää www.hometalkoot.fi -verkkosivustoa, joka sai alkunsa Ympäristöministeriön hometalkoot –projektista. Projekti tuotti myös 2 opasta tavalliselle ihmiselle (omakotitalon omistaja, kiinteistö-osake- ja taloyhtiön hallitus) homekorjaushankkeen tutkimusten, suunnittelun ja toteutuksen läpivientiin sekä niihin liittyvien sopimusten tekemiseen.

Oppaat helpottavat korjaustöihin ryhtymistä ja hankkeen läpiviemistä: Niissä käydään lävitse tarkemmin, mitä asiantuntijoita homekorjausurakan läpivientiin tarvitaan, ja mitkä ovat heidän roolinsa ja vastuualueensa. Oppaissa esitellään eri urakkamuotoja ja otetaan kantaa niiden sopivuudesta. Lisäksi niissä kerrotaan työmaan valvonnasta, kosteudenhallinnasta ja homekorjausurakan jälkeisen siivouksen ja seurannan tärkeydestä.

Löydät oppaista homekorjauksen malliesimerkin korjaussuunnitelmineen, täytettyine tutkimus-, suunnittelu- ja valvontasopimuksineen sekä urakka-asiakirjoineen. Näet, mitä sopimuksiin kannattaa kirjata. Lisäksi saat käyttöösi tarjouspyyntö- ja sopimusasiakirjapohjia. Oppaat ovat ilmaisia, hae omasi: Hengitysliiton kosteus- ja hometalkoiden internetsivustolla.

Lisätietoa löydät myös Rakennusterveysasiantuntija-koulutuksen opinnäytetyöstä (2014) Heidi-Johanna Jokelainen ja Salmi Piritta: Omistajan rooli homevaurioituneen rakennuksen tai rakenteen korjausvaurioprosessissa.