Mökin huolto-opas

Tarkkailemalla mökin kuntoa ja huoltamalla sitä säännöllisesti voi ehkäistä kosteusvarioiden syntymisen.

Mökillä on hyvä tehdä perustarkastatus kesän jälkeen. Mökki kannattaa käydä läpi seuraavan tarkistuslistan avulla.

Tarkista

• Vesikatto, vesikourut ja yläpohja. Tarkista, onko vesikatto ehjä ja sen kiinnitys kunnossa. Huomioi läpivientien kuten hormin, viemärin tuuletusputken ja ilmanvaihdon poistoilmaputken tiiveys. Katso vesikourujen kiinnitys ja kunto ja tyhjennä roskat kourusta. Tarkasta katon yläpohjan kunto ja tuulettuvuus. Katso, onko ullakkotilan vesikaton alapuolella vuotojälkiä.
  • Ulkoseinät, ikkunat ja ovet. Katso, ettei mökin julkisivupinnoilla ole läikkiä, hilseillyttä maalia, värimuutoksia, halkeamia tai rakoja. Muutokset voivat kertoa rakenteeseen päässeestä kosteudesta. Tarkasta myös ikkuna- ja ovipellitysten kunto.
  • Perustukset ja sadevesien ohjaus. Onko sokkeleissa ja perustusrakenteissa halkeamia tai merkkejä maaperän kosteuden noususta? Tarkasta salaojien toimivuus ja selvitä, mihin kattovedet kulkeutuvat. Ohjaa sade- ja pintavedet perustuksien viereltä. Maanpinnan pitää viettää poispäin rakennuksesta. Seinustalla ei saa kasvattaa kukkia ja pensaita, sillä ne tuovat ylimääräistä kosteusrasitusta rakennukseen. Tarkasta, että möki alla oleva ryömintätila on puhdas ja alapohjan tuulettuvuus on kunnossa. Ryömintätilassa ei saa säilyttää ylimääräistä tavaraa.
  • Tuulettaminen ja siivoaminen. Tuuleta mökki kunnolla, avaa ikkunat ja ovet läpivedon aikaansaamiseksi. Tuuleta tekstiilit ja poista pölyt pinnoilta. Siivoa lopuksi mökki perusteellisesti.
  • Ilmanvaihto. Jos mökin ilmanvaihto on puutteellinen, talven aikana mökin ilma ummehtuu ja kosteutta tiivistyy pinnoille. Voit parantaa ilmanlaatua jättämällä tulisijan hormin savupellin hieman auki: näin hormiin syntyy pieni imu, joka vetää sisäilmaa ulos. Huolehdi, että poistuvan ilman tilalle tulee puhdasta ilmaa korvausilmaventtiileistä.
  • Hormit, tulisijat ja lämmitys. Huolehdi hormien ja tulisijojen nuohouksesta. Tyhjennä takan, kiukaan ja vesipadan nokiluukut jo syksyllä mökkikauden päättyessä. Jos mahdollista, mökissä kannattaa pitää ylläpitolämpöä myös talvella, jotta kosteus ei pääse tiivistymään rakenteisiin. Jos mökkiin on kertynyt talven aikana kosteutta, aloita lämmittäminen asettamalla ensin patterit/lämmityslaitteet pienelle lämmölle 5-10 asteeseen usean tunnin ajaksi. Huoneen on oltava +20 °C lämpötilassa 2-3 tuntia, ennen kuin on turvallista ottaa muut sähkölaitteet käyttöön. Kostean talven jälkeen polta sekä takkaa että kiuasta pienellä tulella tai esilämmitä hormi puhaltimella.

Muista niksit

• Kuivata sähkökaappi talven jäljiltä pitämällä sen ovea auki. Tarkista sähkölaitteiden kaapelien kunto. Muista, että sähkölaitteiden korjaaminen kuuluu aina ammattilaisille.
  • Tarkasta, että vesiputket ovat kunnossa: Kun kytket hanan päälle, valuta vettä jonkin aikaa ja katso, ettei liitoksista tihku vettä. Tarkista kaikki vesilaitteet, niiden tiiveys ja mahdolliset vuotojäljet rakenteissa.
  • Tarkista, ettei saunan kiuas ole ruostunut puhki. Vaihda kivet säännöllisin väliajoin, sillä hiekottuminen syövyttää niitä. Käytä löylynheitossa vain makeaa vettä; sadevesikin on merivettä parempaa.
  • Tarkista, että palohälyttimet toimivat ja uusi niiden paristot. Palovaroittimissakin on parasta ennen päiväys.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD