Mökin huolto-opas

Tarkkailemalla mökin kuntoa ja huoltamalla sitä säännöllisesti voi ehkäistä kosteusvarioiden syntymisen.

Mökillä on hyvä tehdä perustarkastatus kesän jälkeen. Mökki kannattaa käydä läpi seuraavan tarkistuslistan avulla.

Tarkista

• Vesikatto, vesikourut ja yläpohja. Tarkista, onko vesikatto ehjä ja sen kiinnitys kunnossa. Huomioi läpivientien kuten hormin, viemärin tuuletusputken ja ilmanvaihdon poistoilmaputken tiiveys. Katso vesikourujen kiinnitys ja kunto ja tyhjennä roskat kourusta. Tarkasta katon yläpohjan kunto ja tuulettuvuus. Katso, onko ullakkotilan vesikaton alapuolella vuotojälkiä.
  • Ulkoseinät, ikkunat ja ovet. Katso, ettei mökin julkisivupinnoilla ole läikkiä, hilseillyttä maalia, värimuutoksia, halkeamia tai rakoja. Muutokset voivat kertoa rakenteeseen päässeestä kosteudesta. Tarkasta myös ikkuna- ja ovipellitysten kunto.
  • Perustukset ja sadevesien ohjaus. Onko sokkeleissa ja perustusrakenteissa halkeamia tai merkkejä maaperän kosteuden noususta? Tarkasta salaojien toimivuus ja selvitä, mihin kattovedet kulkeutuvat. Ohjaa sade- ja pintavedet perustuksien viereltä. Maanpinnan pitää viettää poispäin rakennuksesta. Seinustalla ei saa kasvattaa kukkia ja pensaita, sillä ne tuovat ylimääräistä kosteusrasitusta rakennukseen. Tarkasta, että möki alla oleva ryömintätila on puhdas ja alapohjan tuulettuvuus on kunnossa. Ryömintätilassa ei saa säilyttää ylimääräistä tavaraa.
  • Tuulettaminen ja siivoaminen. Tuuleta mökki kunnolla, avaa ikkunat ja ovet läpivedon aikaansaamiseksi. Tuuleta tekstiilit ja poista pölyt pinnoilta. Siivoa lopuksi mökki perusteellisesti.
  • Ilmanvaihto. Jos mökin ilmanvaihto on puutteellinen, talven aikana mökin ilma ummehtuu ja kosteutta tiivistyy pinnoille. Voit parantaa ilmanlaatua jättämällä tulisijan hormin savupellin hieman auki: näin hormiin syntyy pieni imu, joka vetää sisäilmaa ulos. Huolehdi, että poistuvan ilman tilalle tulee puhdasta ilmaa korvausilmaventtiileistä.
  • Hormit, tulisijat ja lämmitys. Huolehdi hormien ja tulisijojen nuohouksesta. Tyhjennä takan, kiukaan ja vesipadan nokiluukut jo syksyllä mökkikauden päättyessä. Jos mahdollista, mökissä kannattaa pitää ylläpitolämpöä myös talvella, jotta kosteus ei pääse tiivistymään rakenteisiin. Jos mökkiin on kertynyt talven aikana kosteutta, aloita lämmittäminen asettamalla ensin patterit/lämmityslaitteet pienelle lämmölle 5-10 asteeseen usean tunnin ajaksi. Huoneen on oltava +20 °C lämpötilassa 2-3 tuntia, ennen kuin on turvallista ottaa muut sähkölaitteet käyttöön. Kostean talven jälkeen polta sekä takkaa että kiuasta pienellä tulella tai esilämmitä hormi puhaltimella.

Muista niksit

• Kuivata sähkökaappi talven jäljiltä pitämällä sen ovea auki. Tarkista sähkölaitteiden kaapelien kunto. Muista, että sähkölaitteiden korjaaminen kuuluu aina ammattilaisille.
  • Tarkasta, että vesiputket ovat kunnossa: Kun kytket hanan päälle, valuta vettä jonkin aikaa ja katso, ettei liitoksista tihku vettä. Tarkista kaikki vesilaitteet, niiden tiiveys ja mahdolliset vuotojäljet rakenteissa.
  • Tarkista, ettei saunan kiuas ole ruostunut puhki. Vaihda kivet säännöllisin väliajoin, sillä hiekottuminen syövyttää niitä. Käytä löylynheitossa vain makeaa vettä; sadevesikin on merivettä parempaa.
  • Tarkista, että palohälyttimet toimivat ja uusi niiden paristot. Palovaroittimissakin on parasta ennen päiväys.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.