Ilmalämpöpumppu

Ilmalämpöpumppu on laitteisto, joka muuttaa ulkoilman lämmitysenergiaksi suoraan talon huoneilmaan.

Ilmalämpöpumppu sopii hyvin asuntojen, toimistojen, autotallien ja mökkien lämmittämiseen ja viilentämiseen. Ilmalämpöpumppu ei korvaa ilmanvaihtoa, sillä se ei vaihda sisäilmaa, vaan ainoastaan kierrättää sitä. Paras tapa huolehtia sisäilman laadusta on kunnollinen tuloilman suodatus, siivous ja oikein mitoitettu rakennuksen kokonaisilmanvaihto.

Ilmalämpöpumppu on huomattavasti edullisempi kuin sähkölämmitys.

Ilmalämpöpumppu:

• on energiatehokas
  • toimii varsinaisen lämmitysjärjestelmän rinnalla vähentäen kokonaislämmityskustannuksia.

Ilmalämpöpumppu koostuu ulko- ja sisäyksiköstä. Ulkoyksikössä on ilmasta lämpöä ottava patteri (höyrystin), kompressori ja automatiikan ohjauslaitteita. Sisäyksikössä on puhallinpatteri (lauhdutin), joka kierrättää lämmitettävää tai jäähdytettävää ilmaa. Usein puhaltimessa on useita tehoportaita, joilla vähennetään vedontunnetta ja puhallinääntä pienen lämmöntarpeen aikana. Koko järjestelmää ohjataan kaukosäätimellä.

Lue lisää: ilmalämpöpumpun toimintaperiaatteesta ja ohjeita ilmalämpöpumpun hankintaan.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: