Ilmalämpöpumppu

Ilmalämpöpumppu on laitteisto, joka muuttaa ulkoilman lämmitysenergiaksi suoraan talon huoneilmaan.

Ilmalämpöpumppu sopii hyvin asuntojen, toimistojen, autotallien ja mökkien lämmittämiseen ja viilentämiseen. Ilmalämpöpumppu ei korvaa ilmanvaihtoa, sillä se ei vaihda sisäilmaa, vaan ainoastaan kierrättää sitä. Paras tapa huolehtia sisäilman laadusta on kunnollinen tuloilman suodatus, siivous ja oikein mitoitettu rakennuksen kokonaisilmanvaihto.

Ilmalämpöpumppu on huomattavasti edullisempi kuin sähkölämmitys.

Ilmalämpöpumppu:

• on energiatehokas
  • toimii varsinaisen lämmitysjärjestelmän rinnalla vähentäen kokonaislämmityskustannuksia.

Ilmalämpöpumppu koostuu ulko- ja sisäyksiköstä. Ulkoyksikössä on ilmasta lämpöä ottava patteri (höyrystin), kompressori ja automatiikan ohjauslaitteita. Sisäyksikössä on puhallinpatteri (lauhdutin), joka kierrättää lämmitettävää tai jäähdytettävää ilmaa. Usein puhaltimessa on useita tehoportaita, joilla vähennetään vedontunnetta ja puhallinääntä pienen lämmöntarpeen aikana. Koko järjestelmää ohjataan kaukosäätimellä.

Lue lisää: ilmalämpöpumpun toimintaperiaatteesta ja ohjeita ilmalämpöpumpun hankintaan.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt