Ilmalämpöpumpun huolto

Säännöllinen huolto lisää ilmalämpöpumpun ikää ja energiatehokkuutta.

Ilmalämpöpumppu on aina huollettava ja puhdistettava valmistajan antamien ohjeiden mukaan (arkihuolto). Ilmalämpöpumpun tehokkaan toiminnan takaa ammattilaisen tekemä vuosihuolto.

Kahden vuoden välein on hyvä tehdä laajennettu huolto.

Ilmalämpöpumppu vaatii enemmän huoltoa kuin esimerkiksi suorasähkölämmitys, koska se kierrättää ilmaa, jolloin epäpuhtaudet jäävät sisäyksikön suodattimiin. Vikatilanteessa ja huollon vaatiessa koneen purkamista, ota aina yhteys Suomen lämpöpumppuyhdistyksen sertifioimaan asentajaan tai valmistajaan.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT