Sisäyksikön puhdistaminen

Puhtaassa ilmalämpöpumpussa ilma pääsee virtaamaan vapaasti eli laite toimii tehokkaammin.

Ilmalämpöpumpun arkihuoltoon riittävät kotikonstit ja työvälineiksi imuri ja mikrokuituliina:

• Irrota suodattimet ja ilmanohjaimet ennen sisäyksikön puhdistamista (kuvat 1, 3 ,4 ja 5).
  • Imuroi sisäyksikkö vähintään 1 kuukaudessa.  Pyyhi nihkeällä mikrokuituliinalla se sekä sisä- että ulkopuolelta (kuva 6). Laitteen sammuttaminen kaukosäätimestä riittää.
  • Pese sisäyksikön lamellit. Muista sammuttaa laite ulkoyksikön vieressä olevasta kytkimestä, kun teet tällaista isompaa puhdistusta. Kysy valmistajalta ja jälleenmyyjältä lamellien puhdistamiseen tarkoitettuja puhdistusaineita.

Kuva 1/7: Irrota ilmansuodattimet sisäyksiköstä puhdistuksen ajaksi.

Kuva 2/7: Imuroi suodatin ja tarvittaessa pese se. Puhdista suodatin vähintään 2 viikon välein.

Kuva 3/7: Irrota myös muut suodattimet puhdistettavaksi.

Kuva 4/7: Irrota sisäyksikön alla olevat puhallusläpät (ilmanohjaimet) ja puhdista ne mikrokuituliinalla pyyhkimällä.

Kuva 5/7: Irrota myös pystysuorat ilmanohjaimet puhdistamisen ajaksi.

Kuva 6/7: Pyyhi ilmanohjaimien takana oleva tila sekä imuroi puhallinosa.

Kuva 7/7: Imuroi lämmönvaihdin kevyesti varoen sen ohuita ja taipuisia lamelleja. Lamellit on hyvä pestä silloin tällöin, sillä imuri ei puhdista täysin niiden välejä. Lamellien pesuun tarkoitettuja pesuaineita voi kysyä laitteen valmistajalta.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu