Ulkoyksikön puhdistaminen

Ulkoyksikkö on jatkuvasti altis vuodenaikojen muutoksille ja säälle.

Muista:

• Ajoittain poistaa roskat ulkoyksikön ympäriltä. Syksyllä poista ulkokennosta puun lehdet.
  • Jos teet ulkoyksikön päälle omatekoisen suojuksen, huolehdi sekä ilmansaannista että kondenssiveden poistosta.
  • Laita ulkoyksikön alle pakkasen kestävän palju, johon kondenssivesi valuu ulkoyksikön pohjassa olevasta reiästä sekä sisäyksiköstä poistoputkesta. Tyhjennä palju säännöllisesti. Paljun alla on hyvä pitää kahta puurimaa, jotta se ei jäädy kiinni alustaansa.
  • Huolehdi talvella, ettei ulkoyksikkö hautaudu lumeen.
  • Jotkut mallit sulattavat ulkoyksikön automaattisesti, mutta jos lunta on paljon, automaattinen sulatus ei riitä.

Kuva 1/1: Ulkoyksikön alle sijoitettavan paljun alle kannattaa laittaa esimerkiksi puurimat, jotta palju ei jäädy kiinni.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu