Ulkoyksikön puhdistaminen

Ulkoyksikkö on jatkuvasti altis vuodenaikojen muutoksille ja säälle.

Muista:

• Ajoittain poistaa roskat ulkoyksikön ympäriltä. Syksyllä poista ulkokennosta puun lehdet.
  • Jos teet ulkoyksikön päälle omatekoisen suojuksen, huolehdi sekä ilmansaannista että kondenssiveden poistosta.
  • Laita ulkoyksikön alle pakkasen kestävän palju, johon kondenssivesi valuu ulkoyksikön pohjassa olevasta reiästä sekä sisäyksiköstä poistoputkesta. Tyhjennä palju säännöllisesti. Paljun alla on hyvä pitää kahta puurimaa, jotta se ei jäädy kiinni alustaansa.
  • Huolehdi talvella, ettei ulkoyksikkö hautaudu lumeen.
  • Jotkut mallit sulattavat ulkoyksikön automaattisesti, mutta jos lunta on paljon, automaattinen sulatus ei riitä.

Kuva 1/1: Ulkoyksikön alle sijoitettavan paljun alle kannattaa laittaa esimerkiksi puurimat, jotta palju ei jäädy kiinni.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: