Ilmalämpöpumpun käyttö

Ilmalämpöpumpusta hyödyt parhaiten lämmityskauden alussa ja lopussa, kun ulkoilma ei ole vielä kovin kylmää.

Aseta ilmalämpöpumppu pelkälle lämmitystoiminnolle ja aseta sen tavoitelämpötila 2−4 astetta korkeammaksi kuin muun sähkölämmityslaitteiston.

Näin ilmalämpöpumppu tuottaa mahdollisimman suuren osan lämmöstä ja sähkölämmitys menee päälle vain tarvittaessa.

Pidä laite lämmityskaudella lämmitystoiminnolla ja helteillä jäähdytystoiminnolla. Laitetta ei kannata pitää automaattitoiminnolla, koska silloin laite vaihtaa asetusta lämmityksen ja viilennyksen välillä automaattisesti ja kuluttaa paljon energiaa.

Näin käytät ilmalämpöpumppua kesällä:

• Pidä ilmalämpöpumppua käynnissä vain silloin, kun olet itse kotona. Käynnistä laite, kun tulet sisään, sisätilat viilenevät nopeasti.
  • Älä jäähdytä liikaa. Lämmin ulkoilma voi tiivistyä viileiden rakenteiden pintoihin ja aiheuttaa kosteusongelmia. Liian viileä sisälämpötila voi aiheuttaa myös vilustumisen.
  • Jos ulkona on 30◦C lämmintä, säädä sisäyksikön jäähdytys muutamia asteita matalammaksi.

Käytä laitetta jäähdytykseen vain todellisen tarpeen mukaan. Ilmalämpöpumppu voi olla käyttämättömänä pitkän aikaa ilman, että siitä aiheutuisi vahinkoa laitteelle.  Tarkista ja tarvittaessa puhdista sisä- ja ulkoyksikkö kuitenkin ennen käyttöönottoa pitkän seisontajakson jälkeen.

Muista, että aika ajoin tapahtuvat ulkokennon sulatukset katkaisevat laitteen lämmöntuoton. Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluissa ilmalämpöpumpussa on aina automaattinen sulatus.

Ilmalämpöpumppu talvella:

• Ilmalämpöpumpun lämpöenergian määrä vähenee pakkasten kiristyessä. Laitteesta riippuen 15−25 ◦C:n pakkasilla pumppu tuottaa lämpöä vain saman verran kuin se kuluttaa sähköä. Tällöin pumppu kannattaa sammuttaa.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien korjaamisesta. Artikkelissa nostettiin esille kysymys, onko Suomessa opittu korjaamaan oikeita asioita?

Hengitysliiton näkemys on, että jokainen vaurioitunut rakenne on korjattava. Sekä teknisen käyttöikänsä päässä olevan rakenteen että havaitun vaurioituneen rakenteen korjaustarve on selvitettävä kuntotutkimuksin. Sisäilman ongelmat voivat johtua useammasta tekijästä, jolloin yhden tekijän korjaaminen ei poista koko ongelmaa.

Jokainen korjausrakennusprojekti tarvitsee korjaussuunnitelman ja kustannusarvion, minkä jälkeen on mahdollista valita hankesuunnittelun ja purkutuomion väliltä. Päätavoitteena kaikessa korjaussuunnittelussa on oltava sisäilman laatu. Rakennukset ovat olemassa ihmisiä varten.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi