Ilmalämpöpumpun käyttö

Ilmalämpöpumpusta hyödyt parhaiten lämmityskauden alussa ja lopussa, kun ulkoilma ei ole vielä kovin kylmää.

Aseta ilmalämpöpumppu pelkälle lämmitystoiminnolle ja aseta sen tavoitelämpötila 2−4 astetta korkeammaksi kuin muun sähkölämmityslaitteiston.

Näin ilmalämpöpumppu tuottaa mahdollisimman suuren osan lämmöstä ja sähkölämmitys menee päälle vain tarvittaessa.

Pidä laite lämmityskaudella lämmitystoiminnolla ja helteillä jäähdytystoiminnolla. Laitetta ei kannata pitää automaattitoiminnolla, koska silloin laite vaihtaa asetusta lämmityksen ja viilennyksen välillä automaattisesti ja kuluttaa paljon energiaa.

Näin käytät ilmalämpöpumppua kesällä:

• Pidä ilmalämpöpumppua käynnissä vain silloin, kun olet itse kotona. Käynnistä laite, kun tulet sisään, sisätilat viilenevät nopeasti.
  • Älä jäähdytä liikaa. Lämmin ulkoilma voi tiivistyä viileiden rakenteiden pintoihin ja aiheuttaa kosteusongelmia. Liian viileä sisälämpötila voi aiheuttaa myös vilustumisen.
  • Jos ulkona on 30◦C lämmintä, säädä sisäyksikön jäähdytys muutamia asteita matalammaksi.

Käytä laitetta jäähdytykseen vain todellisen tarpeen mukaan. Ilmalämpöpumppu voi olla käyttämättömänä pitkän aikaa ilman, että siitä aiheutuisi vahinkoa laitteelle.  Tarkista ja tarvittaessa puhdista sisä- ja ulkoyksikkö kuitenkin ennen käyttöönottoa pitkän seisontajakson jälkeen.

Muista, että aika ajoin tapahtuvat ulkokennon sulatukset katkaisevat laitteen lämmöntuoton. Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluissa ilmalämpöpumpussa on aina automaattinen sulatus.

Ilmalämpöpumppu talvella:

• Ilmalämpöpumpun lämpöenergian määrä vähenee pakkasten kiristyessä. Laitteesta riippuen 15−25 ◦C:n pakkasilla pumppu tuottaa lämpöä vain saman verran kuin se kuluttaa sähköä. Tällöin pumppu kannattaa sammuttaa.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: