Ilmalämpöpumpun käyttö

Ilmalämpöpumpusta hyödyt parhaiten lämmityskauden alussa ja lopussa, kun ulkoilma ei ole vielä kovin kylmää.

Aseta ilmalämpöpumppu pelkälle lämmitystoiminnolle ja aseta sen tavoitelämpötila 2−4 astetta korkeammaksi kuin muun sähkölämmityslaitteiston.

Näin ilmalämpöpumppu tuottaa mahdollisimman suuren osan lämmöstä ja sähkölämmitys menee päälle vain tarvittaessa.

Pidä laite lämmityskaudella lämmitystoiminnolla ja helteillä jäähdytystoiminnolla. Laitetta ei kannata pitää automaattitoiminnolla, koska silloin laite vaihtaa asetusta lämmityksen ja viilennyksen välillä automaattisesti ja kuluttaa paljon energiaa.

Näin käytät ilmalämpöpumppua kesällä:

• Pidä ilmalämpöpumppua käynnissä vain silloin, kun olet itse kotona. Käynnistä laite, kun tulet sisään, sisätilat viilenevät nopeasti.
  • Älä jäähdytä liikaa. Lämmin ulkoilma voi tiivistyä viileiden rakenteiden pintoihin ja aiheuttaa kosteusongelmia. Liian viileä sisälämpötila voi aiheuttaa myös vilustumisen.
  • Jos ulkona on 30◦C lämmintä, säädä sisäyksikön jäähdytys muutamia asteita matalammaksi.

Käytä laitetta jäähdytykseen vain todellisen tarpeen mukaan. Ilmalämpöpumppu voi olla käyttämättömänä pitkän aikaa ilman, että siitä aiheutuisi vahinkoa laitteelle.  Tarkista ja tarvittaessa puhdista sisä- ja ulkoyksikkö kuitenkin ennen käyttöönottoa pitkän seisontajakson jälkeen.

Muista, että aika ajoin tapahtuvat ulkokennon sulatukset katkaisevat laitteen lämmöntuoton. Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluissa ilmalämpöpumpussa on aina automaattinen sulatus.

Ilmalämpöpumppu talvella:

• Ilmalämpöpumpun lämpöenergian määrä vähenee pakkasten kiristyessä. Laitteesta riippuen 15−25 ◦C:n pakkasilla pumppu tuottaa lämpöä vain saman verran kuin se kuluttaa sähköä. Tällöin pumppu kannattaa sammuttaa.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.