Ilmalämpöpumpun sijoitus ja asennus

Ilmalämpöpumpun asennus vaatii erikoisosaamista ja kylmäaineluvan.

Ilmalämpöpumppua ei saa lain mukaan asentaa itse. Huolimaton asennus voi kostautua laitteen vikaantumisena ja muina vahinkoina. Pahimmassa tapauksessa omatoiminen asentaja menettää vakuutusturvansa ja joutuu vastuuseen tapaturman sattuessa. Huolimaton asennus voi kostautua laitteen vikaantumisena ja muina vahinkoina. Pahimmassa tapauksessa omatoiminen asentaja menettää vakuutusturvansa ja joutuu vastuuseen tapaturman sattuessa.

Muista, että puhallusilman on virrattava aina esteettömästi.

Sisäyksikkö:

•  Asennetaan paikkaan, josta puhallusilma virtaa esteettömästi laajalle alalle, ja jossa sisäyksikön lähellä ei jouduta oleskelemaan jatkuvasti (esim. ei saa asentaa keittiöön, koska rasvainen ilma tukkeuttaa nopeasti laitteen suodattimet).
  • Puolitoistakerroksisissa rakennuksissa sisäyksikkö asennetaan sekä ylä- että alakertaan, jotta lämpö jakautuu tasaisemmin kerrosten välillä.
  • Huolellinen tiivistäminen on tärkeää.
  • Lamelleihin tiivistyy kesäisin vettä. Vesi valuu sisäyksikön pohjalla olevasta kaukalosta kondenssivesiputkeen, joka johdetaan ulkoseinään tehdyn läpiviennin kautta erilliseen tyhjennettävään astiaan. Talvisin ja syksyisin vettä kondensoituu ulkoyksikön lamelleihin. Tällöin ulkoyksikön pohjassa olevasta reiästä valuu vettä jopa 10−20 litraa vuorokaudessa.
  • Kondenssiveden poistoputki sisäyksikön altaan pohjalla on puhdistettava säännöllisesti, ettei se mene tukkoon. Muuten vesi valuu laitteen ulkopuolelle ja kastelee alla olevia materiaaleja.

Ulkoyksikkö:

• Asennetaan valmistajan määräämään korkeuteen mahdollisimman lähelle sisäyksikköä. Yksiköitä yhdistävät kylmäaineputket on eristettävä ja koteloitava hyvin. Ulkoseinään tehtävä läpivienti on hyvä tehdä läpivientikanavana. Läpivientikanava ja sen sisällä kulkevat putket on tiivistettävä huolellisesti.
  • Hyvä asentaa omalle telineelle ja esimerkiksi routaeristetyn betonilaatan päälle irti ulkoseinän rakenteista, jotta se ei aiheuta meluhaittaa. Ulkoyksikkö kannattaa sijoittaa räystään tai suojakatoksen alle ja huolehtia ilman vaihtumisesta ja kondenssiveden hallitusta valumisesta.

TUKESin ylläpitämä rekisteri ammattilaisista