Elektrostaattiset laitteet (ESP) eli sähkösuodattimet

Sähkösuodatin poistaa ilmasta hiukkasmaisia epäpuhtauksia (huone-, siite- ja tekstiilipöly) ja muodostaa tasaisen ja rauhallisen ilmavirran.

Sähkösuodatin varaa sähköisesti hiukkaset, jolloin ne tarttuvat vastakkaisesti varattuun suodatinmateriaaliin tai -kennoon. Joissakin sähkösuodattimissa on esisuodatin karkeampien hiukkasten suodattamiseen.

Oikein suunniteltu, rakennettu ja huollettu sähkösuodatin on pitkäikäinen, eikä tukkeudu helposti. Sähkösuodatin on usein hiljainen. Kooltaan sen on oltava melko suuri, jotta puhdistusteho olisi riittävä.

Sähkösuodatin on puhdistettava ja huollettava säännöllisesti. Likaisen sähkösuodattimen suorituskyky laskee merkittävästi ja lisäksi se tuottaa haitallista otsonia. Perinteisten sähkösuodattimien suodatin on pestävä käsin, mutta on olemassa myös suodattimia, jotka pesevät itse itsensä. Tällöin sähkösuodattimen pesuvesi on vaihdettava säännöllisesti. Esisuodattimelliset mallit vaativat huoltoa kuten muutkin mekaaniseen suodatukseen perustuvat laitteet.

Monet sähkösuodattimista tuottavat jonkin verran terveydelle haitallisia typen oksideja ja otsonia, jotka voivat aiheuttaa mm. yskää, hengenahdistusta ja infektiosairauksien yleistymistä. Otsoni myös reagoi herkästi muiden epäpuhtauksien kanssa muodostaen uusia epäpuhtauksia. Otsonipitoisuudelle ei tunneta turvallista alarajaa.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus