Elektrostaattiset laitteet (ESP) eli sähkösuodattimet

Sähkösuodatin poistaa ilmasta hiukkasmaisia epäpuhtauksia (huone-, siite- ja tekstiilipöly) ja muodostaa tasaisen ja rauhallisen ilmavirran.

Sähkösuodatin varaa sähköisesti hiukkaset, jolloin ne tarttuvat vastakkaisesti varattuun suodatinmateriaaliin tai -kennoon. Joissakin sähkösuodattimissa on esisuodatin karkeampien hiukkasten suodattamiseen.

Oikein suunniteltu, rakennettu ja huollettu sähkösuodatin on pitkäikäinen, eikä tukkeudu helposti. Sähkösuodatin on usein hiljainen. Kooltaan sen on oltava melko suuri, jotta puhdistusteho olisi riittävä.

Sähkösuodatin on puhdistettava ja huollettava säännöllisesti. Likaisen sähkösuodattimen suorituskyky laskee merkittävästi ja lisäksi se tuottaa haitallista otsonia. Perinteisten sähkösuodattimien suodatin on pestävä käsin, mutta on olemassa myös suodattimia, jotka pesevät itse itsensä. Tällöin sähkösuodattimen pesuvesi on vaihdettava säännöllisesti. Esisuodattimelliset mallit vaativat huoltoa kuten muutkin mekaaniseen suodatukseen perustuvat laitteet.

Monet sähkösuodattimista tuottavat jonkin verran terveydelle haitallisia typen oksideja ja otsonia, jotka voivat aiheuttaa mm. yskää, hengenahdistusta ja infektiosairauksien yleistymistä. Otsoni myös reagoi herkästi muiden epäpuhtauksien kanssa muodostaen uusia epäpuhtauksia. Otsonipitoisuudelle ei tunneta turvallista alarajaa.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.