Elektrostaattiset laitteet (ESP) eli sähkösuodattimet

Sähkösuodatin poistaa ilmasta hiukkasmaisia epäpuhtauksia (huone-, siite- ja tekstiilipöly) ja muodostaa tasaisen ja rauhallisen ilmavirran.

Sähkösuodatin varaa sähköisesti hiukkaset, jolloin ne tarttuvat vastakkaisesti varattuun suodatinmateriaaliin tai -kennoon. Joissakin sähkösuodattimissa on esisuodatin karkeampien hiukkasten suodattamiseen.

Oikein suunniteltu, rakennettu ja huollettu sähkösuodatin on pitkäikäinen, eikä tukkeudu helposti. Sähkösuodatin on usein hiljainen. Kooltaan sen on oltava melko suuri, jotta puhdistusteho olisi riittävä.

Sähkösuodatin on puhdistettava ja huollettava säännöllisesti. Likaisen sähkösuodattimen suorituskyky laskee merkittävästi ja lisäksi se tuottaa haitallista otsonia. Perinteisten sähkösuodattimien suodatin on pestävä käsin, mutta on olemassa myös suodattimia, jotka pesevät itse itsensä. Tällöin sähkösuodattimen pesuvesi on vaihdettava säännöllisesti. Esisuodattimelliset mallit vaativat huoltoa kuten muutkin mekaaniseen suodatukseen perustuvat laitteet.

Monet sähkösuodattimista tuottavat jonkin verran terveydelle haitallisia typen oksideja ja otsonia, jotka voivat aiheuttaa mm. yskää, hengenahdistusta ja infektiosairauksien yleistymistä. Otsoni myös reagoi herkästi muiden epäpuhtauksien kanssa muodostaen uusia epäpuhtauksia. Otsonipitoisuudelle ei tunneta turvallista alarajaa.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi