Fotokatalyyttinen oksidaatio

PCO-laite eli fotokatalyyttiseen oksidaatioon perustuva laite hajottaa haihtuvia orgaanisia yhdisteitä huoneilmasta sekä tappaa homeitiöitä, bakteereja ja viruksia. Osa PCO-laitteista toimii luonnonvalon, ja osa UV-lampun avulla.

Valmistajien mukaan PCO-laite alentaa haitallisten yhdisteiden määrää, mutta osa tutkimuksista ei puolla väitettä: Teoriassa hajottamisen lopputuotteina pitäisi syntyä hiilidioksidia ja vettä.  Myös haitallisia välituotteita ja sivutuotteita (esim. formaldehydi)  on havaittu muodostuvan (lähde: Allergy Clean Enviroments).

• Selvitä otsonin ja muiden haitallisiksi tunnettujen yhdisteiden syntyminen hajottamisen lopputuotteina, ennen kuin otat laitteen käyttöön kotioloissa.

Huolla PCO-laite valmistajan ohjeiden mukaisesti pesemällä ja puhdistamalla.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: