Kemialliset suodattimet

Kemialliset suodattimet poistavat kaasumaisia epäpuhtauksia (hajut, höyryt ja matalat kaasupitoisuudet). Suodattimen materiaali on usein aktiivihiiltä.

Kemiallisen suodattimen on oltava riittävän suuri, jotta kaasumaiset epäpuhtaudet ehtivät imeytyä suodatinmateriaalin. Huom. mikään suodatus ei pysty suodattamaan kaikkia kaasumaisia yhdisteitä.

Kemiallisten suodattimien toimivuudesta on varsin vähän tietoa. Testattaessa osa kemiallisista suodattimista ei pystynyt kaasumaisten epäpuhtauksien poistoon lainkaan.

Kemialliset suodattimet tulee vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Kemiallisia suodattamia on saatavilla useaan eri sovellukseen ajoneuvojen raitisilmasuodatuksesta pölynimureihin. Kemiallisesta suodattimesta voi olla hyötyä kerrostaloissa, joissa parveketupakointi aiheuttaa tupakansavun leviämisen ulkoilman sisäänoton kautta huoneistoihin.

Kerrostalossa voi olla myös keskitetty koneellinen ilmanvaihto (tulo- ja poistoilmanvaihto), jolloin kerrostalon ylimmässä kerroksessa tai katolla on ilmanvaihtokonehuone, joka huolehtii koko rakennuksen ilmanvaihdosta. Näissä isoissa koneissa käytetään pussisuodattimia, jotka ovat mitoiltaan merkittävästi suurempia kuin asuntokohtaiset kasettisuodattimet, siten niihin saadaan aktiivihiiltä enemmän. Seurauksena on tehokkaampi hajujen poisto.

Aktiivihiili

Suodattimen yleisin materiaali on aktiivihiili. Aktiivihiilisuodatinta käytetään hajujen, höyryjen sekä matalien kaasupitoisuuksien poistoon, usein onkin toisen suodattimen lisäksi. Aktiivihiilisuodattimien ongelma on verraten lyhyt käyttöikä.

Tutkimuksien mukaan aktiivihiilisuodattimen teho heikkenee:

• normaalioloissa 1 vuodessa
  • runsaasti epäpuhtauksia sisältävässä ilmassa jopa 1 kuukaudessa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.