Kemialliset suodattimet

Kemialliset suodattimet poistavat kaasumaisia epäpuhtauksia (hajut, höyryt ja matalat kaasupitoisuudet). Suodattimen materiaali on usein aktiivihiiltä.

Kemiallisen suodattimen on oltava riittävän suuri, jotta kaasumaiset epäpuhtaudet ehtivät imeytyä suodatinmateriaalin. Huom. mikään suodatus ei pysty suodattamaan kaikkia kaasumaisia yhdisteitä.

Kemiallisten suodattimien toimivuudesta on varsin vähän tietoa. Testattaessa osa kemiallisista suodattimista ei pystynyt kaasumaisten epäpuhtauksien poistoon lainkaan.

Kemialliset suodattimet tulee vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Kemiallisia suodattamia on saatavilla useaan eri sovellukseen ajoneuvojen raitisilmasuodatuksesta pölynimureihin. Kemiallisesta suodattimesta voi olla hyötyä kerrostaloissa, joissa parveketupakointi aiheuttaa tupakansavun leviämisen ulkoilman sisäänoton kautta huoneistoihin. Valitettavasti riittävän pienikokoista ja tehokasta suodatinta ei ole saatavilla asuntokohtaisiin ilmanvaihtokoneisiin.

Kerrostalossa voi olla myös keskitetty koneellinen ilmanvaihto (tulo- ja poistoilmanvaihto), jolloin kerrostalon ylimmässä kerroksessa tai katolla on ilmanvaihtokonehuone, joka huolehtii koko rakennuksen ilmanvaihdosta. Näissä isoissa koneissa käytetään pussisuodattimia, jotka ovat mitoiltaan merkittävästi suurempia kuin asuntokohtaiset kasettisuodattimet, siten niihin saadaan aktiivihiiltä enemmän. Seurauksena on tehokkaampi hajujen poisto.

Aktiivihiili

Suodattimen yleisin materiaali on aktiivihiili. Aktiivihiilisuodatinta käytetään hajujen, höyryjen sekä matalien kaasupitoisuuksien poistoon, usein onkin toisen suodattimen lisäksi. Aktiivihiilisuodattimien ongelma on verraten lyhyt käyttöikä.

Tutkimuksien mukaan aktiivihiilisuodattimen teho heikkenee:

• normaalioloissa 1 vuodessa
  • runsaasti epäpuhtauksia sisältävässä ilmassa jopa 1 kuukaudessa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida