Kemialliset suodattimet

Kemialliset suodattimet poistavat kaasumaisia epäpuhtauksia (hajut, höyryt ja matalat kaasupitoisuudet). Suodattimen materiaali on usein aktiivihiiltä.

Kemiallisen suodattimen on oltava riittävän suuri, jotta kaasumaiset epäpuhtaudet ehtivät imeytyä suodatinmateriaalin. Huom. mikään suodatus ei pysty suodattamaan kaikkia kaasumaisia yhdisteitä.

Kemiallisten suodattimien toimivuudesta on varsin vähän tietoa. Testattaessa osa kemiallisista suodattimista ei pystynyt kaasumaisten epäpuhtauksien poistoon lainkaan.

Kemialliset suodattimet tulee vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Kemiallisia suodattamia on saatavilla useaan eri sovellukseen ajoneuvojen raitisilmasuodatuksesta pölynimureihin. Kemiallisesta suodattimesta voi olla hyötyä kerrostaloissa, joissa parveketupakointi aiheuttaa tupakansavun leviämisen ulkoilman sisäänoton kautta huoneistoihin.

Kerrostalossa voi olla myös keskitetty koneellinen ilmanvaihto (tulo- ja poistoilmanvaihto), jolloin kerrostalon ylimmässä kerroksessa tai katolla on ilmanvaihtokonehuone, joka huolehtii koko rakennuksen ilmanvaihdosta. Näissä isoissa koneissa käytetään pussisuodattimia, jotka ovat mitoiltaan merkittävästi suurempia kuin asuntokohtaiset kasettisuodattimet, siten niihin saadaan aktiivihiiltä enemmän. Seurauksena on tehokkaampi hajujen poisto.

Aktiivihiili

Suodattimen yleisin materiaali on aktiivihiili. Aktiivihiilisuodatinta käytetään hajujen, höyryjen sekä matalien kaasupitoisuuksien poistoon, usein onkin toisen suodattimen lisäksi. Aktiivihiilisuodattimien ongelma on verraten lyhyt käyttöikä.

Tutkimuksien mukaan aktiivihiilisuodattimen teho heikkenee:

• normaalioloissa 1 vuodessa
  • runsaasti epäpuhtauksia sisältävässä ilmassa jopa 1 kuukaudessa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: