Kemialliset suodattimet

Kemialliset suodattimet poistavat kaasumaisia epäpuhtauksia (hajut, höyryt ja matalat kaasupitoisuudet). Suodattimen materiaali on usein aktiivihiiltä.

Kemiallisen suodattimen on oltava riittävän suuri, jotta kaasumaiset epäpuhtaudet ehtivät imeytyä suodatinmateriaalin. Huom. mikään suodatus ei pysty suodattamaan kaikkia kaasumaisia yhdisteitä.

Kemiallisten suodattimien toimivuudesta on varsin vähän tietoa. Testattaessa osa kemiallisista suodattimista ei pystynyt kaasumaisten epäpuhtauksien poistoon lainkaan.

Kemialliset suodattimet tulee vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Kemiallisia suodattamia on saatavilla useaan eri sovellukseen ajoneuvojen raitisilmasuodatuksesta pölynimureihin. Kemiallisesta suodattimesta voi olla hyötyä kerrostaloissa, joissa parveketupakointi aiheuttaa tupakansavun leviämisen ulkoilman sisäänoton kautta huoneistoihin.

Kerrostalossa voi olla myös keskitetty koneellinen ilmanvaihto (tulo- ja poistoilmanvaihto), jolloin kerrostalon ylimmässä kerroksessa tai katolla on ilmanvaihtokonehuone, joka huolehtii koko rakennuksen ilmanvaihdosta. Näissä isoissa koneissa käytetään pussisuodattimia, jotka ovat mitoiltaan merkittävästi suurempia kuin asuntokohtaiset kasettisuodattimet, siten niihin saadaan aktiivihiiltä enemmän. Seurauksena on tehokkaampi hajujen poisto.

Aktiivihiili

Suodattimen yleisin materiaali on aktiivihiili. Aktiivihiilisuodatinta käytetään hajujen, höyryjen sekä matalien kaasupitoisuuksien poistoon, usein onkin toisen suodattimen lisäksi. Aktiivihiilisuodattimien ongelma on verraten lyhyt käyttöikä.

Tutkimuksien mukaan aktiivihiilisuodattimen teho heikkenee:

• normaalioloissa 1 vuodessa
  • runsaasti epäpuhtauksia sisältävässä ilmassa jopa 1 kuukaudessa.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD