Mekaaniset suodattimet

Mekaanisessa laitteessa on esisuodatin, joka suodattaa karkeamman pölyn, ja sen jälkeen varsinainen suodatin. Suodattimet voivat olla pussi-, paneeli-, HEPA- tai ULPA-suodattimia.

Mekaaniseen suodatukseen perustuvissa laitteissa ilma johdetaan suodattimien läpi tuulettimen avulla. Menetelmä suodattaa tehokkaasti edellä mainittujen kokoluokkien hiukkasia. Toimivuuden ehdottomia edellytyksiä ovat suodattimen, ja sen kiinnityksen, tiiviys.

Mekaaniseen suodatukseen perustuva laite edellyttää säännöllistä ja asianmukaista huoltoa: Esisuodatin puhdistetaan säännöllisesti (pesemällä vedellä tai imuroimalla) ja vaihdetaan aika ajoin uuteen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Varsinaisen suodattimen huoltoväli on yleensä esisuodatinta pidempi. On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä hienompi suodatin on, sitä useammin se pitää vaihtaa.

Kun hankit mekaanista laitetta:

• Kiinnitä huomiota vaihtosuodattimien saatavuuteen ja hintaan.
  • Selvitä myös mahdollisten lisäsuodattimien (esim. aktiivihiilisuodattimen) saatavuus ja asennettavuus.
  • Kiinnitä huomiota melutasoon. Paremmat suodattimet vaativat isomman moottorin, joka taas tuottaa enemmän melua.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.