Mekaaniset suodattimet

Mekaanisessa laitteessa on esisuodatin, joka suodattaa karkeamman pölyn, ja sen jälkeen varsinainen suodatin. Suodattimet voivat olla pussi-, paneeli-, HEPA- tai ULPA-suodattimia.

Mekaaniseen suodatukseen perustuvissa laitteissa ilma johdetaan suodattimien läpi tuulettimen avulla. Menetelmä suodattaa tehokkaasti edellä mainittujen kokoluokkien hiukkasia. Toimivuuden ehdottomia edellytyksiä ovat suodattimen, ja sen kiinnityksen, tiiviys.

Mekaaniseen suodatukseen perustuva laite edellyttää säännöllistä ja asianmukaista huoltoa: Esisuodatin puhdistetaan säännöllisesti (pesemällä vedellä tai imuroimalla) ja vaihdetaan aika ajoin uuteen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Varsinaisen suodattimen huoltoväli on yleensä esisuodatinta pidempi. On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä hienompi suodatin on, sitä useammin se pitää vaihtaa.

Kun hankit mekaanista laitetta:

• Kiinnitä huomiota vaihtosuodattimien saatavuuteen ja hintaan.
  • Selvitä myös mahdollisten lisäsuodattimien (esim. aktiivihiilisuodattimen) saatavuus ja asennettavuus.
  • Kiinnitä huomiota melutasoon. Paremmat suodattimet vaativat isomman moottorin, joka taas tuottaa enemmän melua.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.