Mekaaniset suodattimet

Mekaanisessa laitteessa on esisuodatin, joka suodattaa karkeamman pölyn, ja sen jälkeen varsinainen suodatin. Suodattimet voivat olla pussi-, paneeli-, HEPA- tai ULPA-suodattimia.

Mekaaniseen suodatukseen perustuvissa laitteissa ilma johdetaan suodattimien läpi tuulettimen avulla. Menetelmä suodattaa tehokkaasti edellä mainittujen kokoluokkien hiukkasia. Toimivuuden ehdottomia edellytyksiä ovat suodattimen, ja sen kiinnityksen, tiiviys.

Mekaaniseen suodatukseen perustuva laite edellyttää säännöllistä ja asianmukaista huoltoa: Esisuodatin puhdistetaan säännöllisesti (pesemällä vedellä tai imuroimalla) ja vaihdetaan aika ajoin uuteen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Varsinaisen suodattimen huoltoväli on yleensä esisuodatinta pidempi. On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä hienompi suodatin on, sitä useammin se pitää vaihtaa.

Kun hankit mekaanista laitetta:

• Kiinnitä huomiota vaihtosuodattimien saatavuuteen ja hintaan.
  • Selvitä myös mahdollisten lisäsuodattimien (esim. aktiivihiilisuodattimen) saatavuus ja asennettavuus.
  • Kiinnitä huomiota melutasoon. Paremmat suodattimet vaativat isomman moottorin, joka taas tuottaa enemmän melua.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.