Ilmanvaihto

Ilmanvaihtojärjestelmän tehtävänä on ylläpitää rakennuksen hyvää sisäilmaa. Ilmanvaihdolla rakennukseen johdetaan riittävästi raitisilmaa hengitettäväksi sekä poistetaan jo käytetty hiilidioksidipitoinen ilma rakennuksesta.

Poistoilman mukana rakennuksesta poistetaan myös ylimääräistä kosteutta ja sisäilman epäpuhtauksia (esim. ihmisten ja eläinten tuottamat epäpuhtaudet, rakennus- ja sisustusmateriaalipäästöt). Rakennuksesta poistettavaa kosteuslisää syntyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toiminnan (ruuanlaitto, suihku, sauna, pyykinpesu ja -kuivaus) seurauksena. Myös lemmikkieläimet ja huonekasvit tuottavat kosteutta. Ylimääräisen kosteuden poistaminen on tärkeää, jotta rakennuksessa ei syntyisi homeille suotuisia kasvuolosuhteita.

Hyvä ilmanvaihto toimii seuraavasti:

• Raitisilma johdetaan oleskelutiloihin, makuu- ja olohuoneisiin.
  • Poistoilma poistetaan likaisista tiloista (sauna, pesuhuone, keittiö,vaatehuone).
  • Jokaisessa huoneessa on oltava vähintään 1 ilmanvaihtoventtiili, tilan käyttötarkoituksesta riippuen joko tulo- tai poistoilmaventtiili. Näin huolehdit siitä, että rakennuksessa ei ole tuulettumattomia huoneita, joissa ilmankosteus ja sisäilman epäpuhtaudet saattaisivat nousta haitalliselle tasolle.
  • Koneellista ilmanvaihtoa ei pidä koskaan sammuttaa. Säädä sen tehoa on rakennuksen käyttäjämäärän ja toiminnan mukaan: kun rakennuksessa ei ole käyttäjiä, voit säätää ilmanvaihtoa pienemmälle ja vastaavasti saunomisen ja peseytymisen ajaksi suuremmalle.
  • Varmista ilman kulkeutuminen likaisiin tiloihin siirtoilmareiteillä. Siirtoilmareitteinä toimivat oven alareunassa oleva yhtenäinen n. 1−2 cm rako tai siirtoilmasäleikkö. Jos yhtenäistä rakoa tai siirtoilmasäleikköä ei ole, voi oleskelutilan ja likaisen tilan ovea pitää hieman raollaan.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.