Ilmanvaihto

Ilmanvaihtojärjestelmän tehtävänä on ylläpitää rakennuksen hyvää sisäilmaa. Ilmanvaihdolla rakennukseen johdetaan riittävästi raitisilmaa hengitettäväksi sekä poistetaan jo käytetty hiilidioksidipitoinen ilma rakennuksesta.

Poistoilman mukana rakennuksesta poistetaan myös ylimääräistä kosteutta ja sisäilman epäpuhtauksia (esim. ihmisten ja eläinten tuottamat epäpuhtaudet, rakennus- ja sisustusmateriaalipäästöt). Rakennuksesta poistettavaa kosteuslisää syntyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toiminnan (ruuanlaitto, suihku, sauna, pyykinpesu ja -kuivaus) seurauksena. Myös lemmikkieläimet ja huonekasvit tuottavat kosteutta. Ylimääräisen kosteuden poistaminen on tärkeää, jotta rakennuksessa ei syntyisi homeille suotuisia kasvuolosuhteita.

Hyvä ilmanvaihto toimii seuraavasti:

• Raitisilma johdetaan oleskelutiloihin, makuu- ja olohuoneisiin.
  • Poistoilma poistetaan likaisista tiloista (sauna, pesuhuone, keittiö,vaatehuone).
  • Jokaisessa huoneessa on oltava vähintään 1 ilmanvaihtoventtiili, tilan käyttötarkoituksesta riippuen joko tulo- tai poistoilmaventtiili. Näin huolehdit siitä, että rakennuksessa ei ole tuulettumattomia huoneita, joissa ilmankosteus ja sisäilman epäpuhtaudet saattaisivat nousta haitalliselle tasolle.
  • Koneellista ilmanvaihtoa ei pidä koskaan sammuttaa. Säädä sen tehoa on rakennuksen käyttäjämäärän ja toiminnan mukaan: kun rakennuksessa ei ole käyttäjiä, voit säätää ilmanvaihtoa pienemmälle ja vastaavasti saunomisen ja peseytymisen ajaksi suuremmalle.
  • Varmista ilman kulkeutuminen likaisiin tiloihin siirtoilmareiteillä. Siirtoilmareitteinä toimivat oven alareunassa oleva yhtenäinen n. 1−2 cm rako tai siirtoilmasäleikkö. Jos yhtenäistä rakoa tai siirtoilmasäleikköä ei ole, voi oleskelutilan ja likaisen tilan ovea pitää hieman raollaan.