Ilmanvaihto

Ilmanvaihtojärjestelmän tehtävänä on ylläpitää rakennuksen hyvää sisäilmaa. Ilmanvaihdolla rakennukseen johdetaan riittävästi raitisilmaa hengitettäväksi sekä poistetaan jo käytetty hiilidioksidipitoinen ilma rakennuksesta.

Poistoilman mukana rakennuksesta poistetaan myös ylimääräistä kosteutta ja sisäilman epäpuhtauksia (esim. ihmisten ja eläinten tuottamat epäpuhtaudet, rakennus- ja sisustusmateriaalipäästöt). Rakennuksesta poistettavaa kosteuslisää syntyy ihmisen aineenvaihdunnan ja toiminnan (ruuanlaitto, suihku, sauna, pyykinpesu ja -kuivaus) seurauksena. Myös lemmikkieläimet ja huonekasvit tuottavat kosteutta. Ylimääräisen kosteuden poistaminen on tärkeää, jotta rakennuksessa ei syntyisi homeille suotuisia kasvuolosuhteita.

Hyvä ilmanvaihto toimii seuraavasti:

• Raitisilma johdetaan oleskelutiloihin, makuu- ja olohuoneisiin.
  • Poistoilma poistetaan likaisista tiloista (sauna, pesuhuone, keittiö,vaatehuone).
  • Jokaisessa huoneessa on oltava vähintään 1 ilmanvaihtoventtiili, tilan käyttötarkoituksesta riippuen joko tulo- tai poistoilmaventtiili. Näin huolehdit siitä, että rakennuksessa ei ole tuulettumattomia huoneita, joissa ilmankosteus ja sisäilman epäpuhtaudet saattaisivat nousta haitalliselle tasolle.
  • Koneellista ilmanvaihtoa ei pidä koskaan sammuttaa. Säädä sen tehoa on rakennuksen käyttäjämäärän ja toiminnan mukaan: kun rakennuksessa ei ole käyttäjiä, voit säätää ilmanvaihtoa pienemmälle ja vastaavasti saunomisen ja peseytymisen ajaksi suuremmalle.
  • Varmista ilman kulkeutuminen likaisiin tiloihin siirtoilmareiteillä. Siirtoilmareitteinä toimivat oven alareunassa oleva yhtenäinen n. 1−2 cm rako tai siirtoilmasäleikkö. Jos yhtenäistä rakoa tai siirtoilmasäleikköä ei ole, voi oleskelutilan ja likaisen tilan ovea pitää hieman raollaan.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi