Ilmansuodattimen vaihto

Ilmansuodattimet on huollettava säännöllisesti.

Ilmansuodattimet on hyvä vaihtaa keväällä ennen katu- ja siitepölyajan alkua. Toinen vaihto on syytä tehdä syksyn aikana, jotta suodattimeen kerääntynyt lika ja pölyt eivät haittaisi ilmanvaihtoa. Silminnähden likaantuneet suodattimet on aina vaihdettava. Vaihtamisella varmistetaan, että asunnossa on hyvä sisäilma ja terveellistä asua.

Ilmansuodattimet puhdistavat sisälle tulevaa hengitysilmaa, mutta likaisina ja tukkeutuneina niistä saattaa tulla epäpuhtauksien lähde. Tukkeutuneet suodattimet vähentävät ilmanvaihtoa ja lisäävät ilman virtaamista rakenteiden läpi. Tukkeutuneesta suodattimesta saattaa myös itsessään tulla epäpuhtauksien lähde, mikä ilmenee usein pahana hajuna.

Ilmanvaihtokoneessa on tavallisesti 3 suodatinta: sisään tulevaa ilmaa suodatetaan ensin karkealla suodattimella ja sen jälkeen hienosuodattimella. Poistuvan ilman puolella on myös usein karkeasuodatin.

Näin vaihdat ilmansuodattimen

Suodattimien vaihtamisesta löytyy kullekin laitetyypille omat ohjeensa talon huoltokirjakansiosta. Ohjeet ovat usein myös ilmanvaihtolaitevalmistajien verkkosivuilla.

Suodattimien vaihto aloitetaan usein katkaisemalla virta. Valmistajan ohje on tarkistettava ennen huollon aloittamista, sillä virran katkaiseminen saattaa muuttaa koneen asetuksia.

Kuva 1/8. IV-koneen huolto aloitetaan yleensä katkaisemalla virta ja irrottamalla koneen töpseli tai sulake. Huom. Älä koskaan avaa päällä olevan ilmanvaihtolaitteen kantta!

Kuva 2/8. Laitteen jäähdyttyä kansi avataan. Se aukeaa usein joko pikaliittimistä tai siipiruuveista.

Kuva 3/8. Sekä tulo- että poistopuolella on useimmiten karkeasuodatin. Suodattimet irtoavat tavallisesti vetämällä tai nostamalla. Ennen suodattimien poistamista kannattaa tarkistaa, miten suodattimet on asennettu laitteeseen, jotta takaisin asentaminen kävisi ongelmitta.

Kuva 4/8. Uusi suodatin asennetaan kehykseen. Karkeasuodatin voidaan usein myös pestä muutaman kerran. Säästö uuden hankintaan verrattuna on kuitenkin pieni.

Kuva 5/8. Tuloilman hienosuodatin irrotetaan vetämällä. Likainen suodatin on musta tai harmaa. Ennen kuin suodattimet asennetaan takaisin, kannattaa ilmanvaihtokone puhdistaa muilta osiltaan.

Kuva 6/8. Uusi hienosuodatin työnnetään kehykseen. Suodatin on asennettava tiiviisti kehystä vasten, jotta ilma ei virtaa suodattimen ohitse.

Tuloputken ritilän puhdistus

Kuva 7/8. Sisään tuleva ilma otetaan koneeseen yleensä yhdestä pisteestä rakennuksen pohjoissivustalta. Tuloputken päässä on ritilä, joka estää isompien hyönteisten ja lehtien pääsyn putkistoon. Ritilä voi olla irrotettava tai kiinteä.

Kuva 8/8. Ritilän verkko harjataan tai imuroidaan puhtaaksi. Kiinteät ritilät on puhdistettava paikallaan. Jos tuloilmaputken verkko on vaikeasti puhdistettavissa, se on usein poistettava kokonaan. Tällöin karkeat roskat suodattuvat vasta koneen karkeasuodattimessa ja se joudutaan puhdistamaan useammin.

Rakennusten suodattimet

Ilmanvaihtokoneen puhdistus

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: