Ilmansuodattimen vaihto

Ilmansuodattimet on huollettava säännöllisesti.

Ilmansuodattimet on hyvä vaihtaa keväällä ennen katu- ja siitepölyajan alkua. Toinen vaihto on syytä tehdä syksyn aikana, jotta suodattimeen kerääntynyt lika ja pölyt eivät haittaisi ilmanvaihtoa. Silminnähden likaantuneet suodattimet on aina vaihdettava. Vaihtamisella varmistetaan, että asunnossa on hyvä sisäilma ja terveellistä asua.

Ilmansuodattimet puhdistavat sisälle tulevaa hengitysilmaa, mutta likaisina ja tukkeutuneina niistä saattaa tulla epäpuhtauksien lähde. Tukkeutuneet suodattimet vähentävät ilmanvaihtoa ja lisäävät ilman virtaamista rakenteiden läpi. Tukkeutuneesta suodattimesta saattaa myös itsessään tulla epäpuhtauksien lähde, mikä ilmenee usein pahana hajuna.

Ilmanvaihtokoneessa on tavallisesti 3 suodatinta: sisään tulevaa ilmaa suodatetaan ensin karkealla suodattimella ja sen jälkeen hienosuodattimella. Poistuvan ilman puolella on myös usein karkeasuodatin.

Näin vaihdat ilmansuodattimen

Suodattimien vaihtamisesta löytyy kullekin laitetyypille omat ohjeensa talon huoltokirjakansiosta. Ohjeet ovat usein myös ilmanvaihtolaitevalmistajien verkkosivuilla.

Suodattimien vaihto aloitetaan usein katkaisemalla virta. Valmistajan ohje on tarkistettava ennen huollon aloittamista, sillä virran katkaiseminen saattaa muuttaa koneen asetuksia.

Kuva 1/8. IV-koneen huolto aloitetaan yleensä katkaisemalla virta ja irrottamalla koneen töpseli tai sulake. Huom. Älä koskaan avaa päällä olevan ilmanvaihtolaitteen kantta!

Kuva 2/8. Laitteen jäähdyttyä kansi avataan. Se aukeaa usein joko pikaliittimistä tai siipiruuveista.

Kuva 3/8. Sekä tulo- että poistopuolella on useimmiten karkeasuodatin. Suodattimet irtoavat tavallisesti vetämällä tai nostamalla. Ennen suodattimien poistamista kannattaa tarkistaa, miten suodattimet on asennettu laitteeseen, jotta takaisin asentaminen kävisi ongelmitta.

Kuva 4/8. Uusi suodatin asennetaan kehykseen. Karkeasuodatin voidaan usein myös pestä muutaman kerran. Säästö uuden hankintaan verrattuna on kuitenkin pieni.

Kuva 5/8. Tuloilman hienosuodatin irrotetaan vetämällä. Likainen suodatin on musta tai harmaa. Ennen kuin suodattimet asennetaan takaisin, kannattaa ilmanvaihtokone puhdistaa muilta osiltaan.

Kuva 6/8. Uusi hienosuodatin työnnetään kehykseen. Suodatin on asennettava tiiviisti kehystä vasten, jotta ilma ei virtaa suodattimen ohitse.

Tuloputken ritilän puhdistus

Kuva 7/8. Sisään tuleva ilma otetaan koneeseen yleensä yhdestä pisteestä rakennuksen pohjoissivustalta. Tuloputken päässä on ritilä, joka estää isompien hyönteisten ja lehtien pääsyn putkistoon. Ritilä voi olla irrotettava tai kiinteä.

Kuva 8/8. Ritilän verkko harjataan tai imuroidaan puhtaaksi. Kiinteät ritilät on puhdistettava paikallaan. Jos tuloilmaputken verkko on vaikeasti puhdistettavissa, se on usein poistettava kokonaan. Tällöin karkeat roskat suodattuvat vasta koneen karkeasuodattimessa ja se joudutaan puhdistamaan useammin.

Rakennusten suodattimet

Ilmanvaihtokoneen puhdistus

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.