Ilmansuodattimen vaihto

Ilmansuodattimet on huollettava säännöllisesti.

Ilmansuodattimet on hyvä vaihtaa keväällä ennen katu- ja siitepölyajan alkua. Toinen vaihto on syytä tehdä syksyn aikana, jotta suodattimeen kerääntynyt lika ja pölyt eivät haittaisi ilmanvaihtoa. Silminnähden likaantuneet suodattimet on aina vaihdettava. Vaihtamisella varmistetaan, että asunnossa on hyvä sisäilma ja terveellistä asua.

Ilmansuodattimet puhdistavat sisälle tulevaa hengitysilmaa, mutta likaisina ja tukkeutuneina niistä saattaa tulla epäpuhtauksien lähde. Tukkeutuneet suodattimet vähentävät ilmanvaihtoa ja lisäävät ilman virtaamista rakenteiden läpi. Tukkeutuneesta suodattimesta saattaa myös itsessään tulla epäpuhtauksien lähde, mikä ilmenee usein pahana hajuna.

Ilmanvaihtokoneessa on tavallisesti 3 suodatinta: sisään tulevaa ilmaa suodatetaan ensin karkealla suodattimella ja sen jälkeen hienosuodattimella. Poistuvan ilman puolella on myös usein karkeasuodatin.

Näin vaihdat ilmansuodattimen

Suodattimien vaihtamisesta löytyy kullekin laitetyypille omat ohjeensa talon huoltokirjakansiosta. Ohjeet ovat usein myös ilmanvaihtolaitevalmistajien verkkosivuilla.

Suodattimien vaihto aloitetaan usein katkaisemalla virta. Valmistajan ohje on tarkistettava ennen huollon aloittamista, sillä virran katkaiseminen saattaa muuttaa koneen asetuksia.

Kuva 1/8. IV-koneen huolto aloitetaan yleensä katkaisemalla virta ja irrottamalla koneen töpseli tai sulake. Huom. Älä koskaan avaa päällä olevan ilmanvaihtolaitteen kantta!

Kuva 2/8. Laitteen jäähdyttyä kansi avataan. Se aukeaa usein joko pikaliittimistä tai siipiruuveista.

Kuva 3/8. Sekä tulo- että poistopuolella on useimmiten karkeasuodatin. Suodattimet irtoavat tavallisesti vetämällä tai nostamalla. Ennen suodattimien poistamista kannattaa tarkistaa, miten suodattimet on asennettu laitteeseen, jotta takaisin asentaminen kävisi ongelmitta.

Kuva 4/8. Uusi suodatin asennetaan kehykseen. Karkeasuodatin voidaan usein myös pestä muutaman kerran. Säästö uuden hankintaan verrattuna on kuitenkin pieni.

Kuva 5/8. Tuloilman hienosuodatin irrotetaan vetämällä. Likainen suodatin on musta tai harmaa. Ennen kuin suodattimet asennetaan takaisin, kannattaa ilmanvaihtokone puhdistaa muilta osiltaan.

Kuva 6/8. Uusi hienosuodatin työnnetään kehykseen. Suodatin on asennettava tiiviisti kehystä vasten, jotta ilma ei virtaa suodattimen ohitse.

Tuloputken ritilän puhdistus

Kuva 7/8. Sisään tuleva ilma otetaan koneeseen yleensä yhdestä pisteestä rakennuksen pohjoissivustalta. Tuloputken päässä on ritilä, joka estää isompien hyönteisten ja lehtien pääsyn putkistoon. Ritilä voi olla irrotettava tai kiinteä.

Kuva 8/8. Ritilän verkko harjataan tai imuroidaan puhtaaksi. Kiinteät ritilät on puhdistettava paikallaan. Jos tuloilmaputken verkko on vaikeasti puhdistettavissa, se on usein poistettava kokonaan. Tällöin karkeat roskat suodattuvat vasta koneen karkeasuodattimessa ja se joudutaan puhdistamaan useammin.

Rakennusten suodattimet

Ilmanvaihtokoneen puhdistus

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen