Ilmanvaihdon huolto

Ilmanvaihdon perushuoltotoimenpiteisiin kuuluu ilmanvaihtoventtiilien ja kanaviston puhdistaminen, ilmansuodattimien vaihto ja puhdistaminen sekä ilmanvaihdon säätäminen.

Puhdista ilmanvaihtoventtiilit, kun niihin on kertynyt näkyvää likaa. Irrota venttiilit, pyyhki tai pese ne. Varo muuttamasta venttiilin lautasen asentoa, ettei venttiilin säätö muutu.

Korvausilmaventtiilien puhdistaminen

Talossa on usein erillisiä korvausilmaventtiilejä, joissa on myös suodattimia. Venttiilien puhdistusväli vaihtelee parista kuukaudesta puoleen vuoteen.

Korvausilmaventtiilin sisäosa irrotetaan paikaltaan ja suodatin vaihdetaan tai pestään miedolla pesuaineliuoksella. Myös tuloputki on pyyhittävä ja ulkoritilä imuroitava puhtaaksi.

Korvausilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 1/7. Korvausilmaventtiilit puhdistetaan vähintään kaksi kertaa vuodessa. Venttiilin kansi irtoaa yleensä kiertämällä vastapäivään.

Karkeasuodattimen irrottaminen
Kuva 2/7. Venttiilin sisällä on yleensä karkea suodatin. Suodatin irrotetaan pesua varten.

Karkeasuodattimen puhdistaminen
Kuva 3/7.  Muovinen suodatin voidaan pestä lämpimällä vedellä ja tarvittaessa miedolla pesuaineliuoksella. Huonokuntoinen suodatin vaihdetaan kokonaan.

Korvausilmaventtiilin puhdistaminen
Kuva 4/7. Korvausilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineliuoksella.

Korvausilmaputken puhdistaminen
Kuva 5/7. Myös venttiilin putki kannattaa pyyhkiä.

Korvausilman ritilän puhdistaminen
Kuva 6/7. Korvausilmaventtiilin ulkopuolen ritilä kerää hyönteisiä ja roskia. Ritilä irtoaa yleensä vetämällä.

Korvausilman ritilän imuroiminen
Kuva 7/7. Ritilä imuroidaan puhtaaksi.

Teetä ammattilaisella ilmanvaihtokanaviston puhdistus

Teetä ammattilaisella 5−10 vuoden välein. Desinfiointiaineet eivät ole tarpeen. Ammattilainen säätää ilmanvaihdon puhdistuksen jälkeen. Talleta tarkastuspöytäkirja, josta ilmenee ilmanvaihtojärjestelmän säätöarvot.

Näin puhdistat ilmanvaihtokanavat

Ilmanvaihtokanavat on tarkastettava 5−10 vuoden välein ja puhdistutettava tarvittaessa. Mikäli kanava on kauttaaltaan pölyssä, on puhdistuksella jo kiire. Pieni määrä pölyä on aina kaikkien kanavien pohjalla.

Puhdistuksia ja tarkastuksia tekevät ilmanvaihtoyritykset ja nuohoojat. Sekä puhdistustarpeen arviointi, että puhdistus on jätettävä ammattilaisen tehtäväksi.

Ilmanvaihtokanavan puhtaus voidaan tarkastaa päätelaitteen (venttiilien) puhdistuksen yhteydessä.

Katso SULVIn (Suomen LVI-liitto) pätevyysrekisteri ilmanvaihdon mittaajista ja -säätäjistä.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD