Ilmanvaihdon huolto

Ilmanvaihdon perushuoltotoimenpiteisiin kuuluu ilmanvaihtoventtiilien ja kanaviston puhdistaminen, ilmansuodattimien vaihto ja puhdistaminen sekä ilmanvaihdon säätäminen.

Puhdista ilmanvaihtoventtiilit, kun niihin on kertynyt näkyvää likaa. Irrota venttiilit, pyyhki tai pese ne. Varo muuttamasta venttiilin lautasen asentoa, ettei venttiilin säätö muutu.

Korvausilmaventtiilien puhdistaminen

Talossa on usein erillisiä korvausilmaventtiilejä, joissa on myös suodattimia. Venttiilien puhdistusväli vaihtelee parista kuukaudesta puoleen vuoteen.

Korvausilmaventtiilin sisäosa irrotetaan paikaltaan ja suodatin vaihdetaan tai pestään miedolla pesuaineliuoksella. Myös tuloputki on pyyhittävä ja ulkoritilä imuroitava puhtaaksi.

Korvausilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 1/7. Korvausilmaventtiilit puhdistetaan vähintään kaksi kertaa vuodessa. Venttiilin kansi irtoaa yleensä kiertämällä vastapäivään.

Karkeasuodattimen irrottaminen
Kuva 2/7. Venttiilin sisällä on yleensä karkea suodatin. Suodatin irrotetaan pesua varten.

Karkeasuodattimen puhdistaminen
Kuva 3/7.  Muovinen suodatin voidaan pestä lämpimällä vedellä ja tarvittaessa miedolla pesuaineliuoksella. Huonokuntoinen suodatin vaihdetaan kokonaan.

Korvausilmaventtiilin puhdistaminen
Kuva 4/7. Korvausilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineliuoksella.

Korvausilmaputken puhdistaminen
Kuva 5/7. Myös venttiilin putki kannattaa pyyhkiä.

Korvausilman ritilän puhdistaminen
Kuva 6/7. Korvausilmaventtiilin ulkopuolen ritilä kerää hyönteisiä ja roskia. Ritilä irtoaa yleensä vetämällä.

Korvausilman ritilän imuroiminen
Kuva 7/7. Ritilä imuroidaan puhtaaksi.

Teetä ammattilaisella ilmanvaihtokanaviston puhdistus

Teetä ammattilaisella 5−10 vuoden välein. Desinfiointiaineet eivät ole tarpeen. Ammattilainen säätää ilmanvaihdon puhdistuksen jälkeen. Talleta tarkastuspöytäkirja, josta ilmenee ilmanvaihtojärjestelmän säätöarvot.

Näin puhdistat ilmanvaihtokanavat

Ilmanvaihtokanavat on tarkastettava 5−10 vuoden välein ja puhdistutettava tarvittaessa. Mikäli kanava on kauttaaltaan pölyssä, on puhdistuksella jo kiire. Pieni määrä pölyä on aina kaikkien kanavien pohjalla.

Puhdistuksia ja tarkastuksia tekevät ilmanvaihtoyritykset ja nuohoojat. Sekä puhdistustarpeen arviointi, että puhdistus on jätettävä ammattilaisen tehtäväksi.

Ilmanvaihtokanavan puhtaus voidaan tarkastaa päätelaitteen (venttiilien) puhdistuksen yhteydessä.

Katso SULVIn (Suomen LVI-liitto) pätevyysrekisteri ilmanvaihdon mittaajista ja -säätäjistä.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.

• Facebook : 2599022076792982

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.