Ilmanvaihto-ongelmat

Ilmanvaihto-ongelmat johtuvat yleensä riittämättömästä ilmanvaihdosta. Joskus myös ylipaineinen ilmanvaihto voi aiheuttaa ongelmia.

Suuntaa-antavan arvion ilmanvaihdon toiminnasta saa asettamalla paperin poistoilmaventtiilin päälle; jos paperi pysyy venttiilissä kiinni, niin ilmaa vaihtuu.  Pyydä ammattilaista tekemään tarkempi mittaus.

Nopea apu puutteelliseen ilmanvaihtoon on hetkellinen ikkunatuuletus. Tehokkain tapa on tuulettaa ristiin. Ikkunatuuletusta voi käyttää myös rakennuksissa, joissa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmä. Mikäli ilmanvaihtojärjestelmä on automaattisesti ohjattu, säädöt voivat muuttua hetkellisesti, mutta ne palautuvat vähitellen ennalleen, kun ikkunatuuletus lopetetaan.

Riittämätön ilmanvaihto on erityisesti painovoimaisen ilmanvaihdon ongelma, mutta sitä voi esiintyä myös koneellisen ilmanvaihdon rakennuksissa. Riittämätön ilmanvaihto johtuu yleensä korvausilmaventtiilien vähyydestä, tai siitä että ne on tukittu tai suljettu.  Jos rakennuksessa ei ole riittävästi korvausilmaventtiilejä, korvausilma pyrkii sisälle rakenteiden ja niiden liitosten, joskus jopa poistoilmaventtiilin kautta. Tällöin korvausilma sisältää ulkoilman ja rakenteiden epäpuhtauksia. Tarvittaessa korvausilmaventtiilejä voidaan asentaa ulkoseinään, tuuletusluukkuihin tai ikkunan karmeihin.

Riittämätön ilmanvaihto ilmenee ensisijaisesti sisäilman tunkkaisuutena ja hapen puutteena. Muita mahdollisia tunnusmerkkejä ovat kosteuden tiivistyminen kylmille pinnoille sekä asukkaiden oireilu.

Tunkkaista sisäilmaa voivat aiheuttaa myös rakenteissa olevat homeet eli mikrobikasvustot

Rakenteiden kunto on selvitettävä kuntotutkimuksella, jos:

• tunkkaisuus ei poistu ilmanvaihdon parantamisella
  • tilassa oleileminen aiheuttaa oireilua
  • haistaa homeen, maakellarin tai muuten pistävää hajua.

Ylipaineisen ilmanvaihdon tunnusmerkkejä ovat ikkunoiden sisälasin sisäpinnan huurtuminen ja ulkoseinänurkkiin tiivistyvä kosteus. Jos rakennuksen sisäilma on ylipaineinen ulkoilmaan nähden, lämmin ja kostea sisäilma pyrkii ulos rakenteiden, niiden liitosten ja ilmavuotojen kautta. Ilmavirtaus aiheuttaa rakenteisiin mikrobivaurioita, kun sisäilman kosteus tiivistyy rakenteiden kylmempiin osiin. Rakennuksen ilmanvaihdon täytyy siksi olla lievästi alipaineinen ilmanvaihtojärjestelmästä riippumatta.

Muista varmistaa seuraavat asiat:

• ovatko poistoilmaventtiilit auki
  • poistoilmakanaviston ja -venttiilien puhtaus
  • venttiilien riittävyyskoneellisen ilmanvaihtojärjestelmän säädöt
  • siirtoilmareitit eli ilman kulkeutuminen oleskelutiloista kohti likaisia tiloja.

Lue lisää: Näin selvität homeongelmaa

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.