Ilmanvaihto-ongelmat

Ilmanvaihto-ongelmat johtuvat yleensä riittämättömästä ilmanvaihdosta. Joskus myös ylipaineinen ilmanvaihto voi aiheuttaa ongelmia.

Suuntaa-antavan arvion ilmanvaihdon toiminnasta saa asettamalla paperin poistoilmaventtiilin päälle; jos paperi pysyy venttiilissä kiinni, niin ilmaa vaihtuu.  Pyydä ammattilaista tekemään tarkempi mittaus.

Nopea apu puutteelliseen ilmanvaihtoon on hetkellinen ikkunatuuletus. Tehokkain tapa on tuulettaa ristiin. Ikkunatuuletusta voi käyttää myös rakennuksissa, joissa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmä. Mikäli ilmanvaihtojärjestelmä on automaattisesti ohjattu, säädöt voivat muuttua hetkellisesti, mutta ne palautuvat vähitellen ennalleen, kun ikkunatuuletus lopetetaan.

Riittämätön ilmanvaihto on erityisesti painovoimaisen ilmanvaihdon ongelma, mutta sitä voi esiintyä myös koneellisen ilmanvaihdon rakennuksissa. Riittämätön ilmanvaihto johtuu yleensä korvausilmaventtiilien vähyydestä, tai siitä että ne on tukittu tai suljettu.  Jos rakennuksessa ei ole riittävästi korvausilmaventtiilejä, korvausilma pyrkii sisälle rakenteiden ja niiden liitosten, joskus jopa poistoilmaventtiilin kautta. Tällöin korvausilma sisältää ulkoilman ja rakenteiden epäpuhtauksia. Tarvittaessa korvausilmaventtiilejä voidaan asentaa ulkoseinään, tuuletusluukkuihin tai ikkunan karmeihin.

Riittämätön ilmanvaihto ilmenee ensisijaisesti sisäilman tunkkaisuutena ja hapen puutteena. Muita mahdollisia tunnusmerkkejä ovat kosteuden tiivistyminen kylmille pinnoille sekä asukkaiden oireilu.

Tunkkaista sisäilmaa voivat aiheuttaa myös rakenteissa olevat homeet eli mikrobikasvustot

Rakenteiden kunto on selvitettävä kuntotutkimuksella, jos:

• tunkkaisuus ei poistu ilmanvaihdon parantamisella
  • tilassa oleileminen aiheuttaa oireilua
  • haistaa homeen, maakellarin tai muuten pistävää hajua.

Ylipaineisen ilmanvaihdon tunnusmerkkejä ovat ikkunoiden sisälasin sisäpinnan huurtuminen ja ulkoseinänurkkiin tiivistyvä kosteus. Jos rakennuksen sisäilma on ylipaineinen ulkoilmaan nähden, lämmin ja kostea sisäilma pyrkii ulos rakenteiden, niiden liitosten ja ilmavuotojen kautta. Ilmavirtaus aiheuttaa rakenteisiin mikrobivaurioita, kun sisäilman kosteus tiivistyy rakenteiden kylmempiin osiin. Rakennuksen ilmanvaihdon täytyy siksi olla lievästi alipaineinen ilmanvaihtojärjestelmästä riippumatta.

Muista varmistaa seuraavat asiat:

• ovatko poistoilmaventtiilit auki
  • poistoilmakanaviston ja -venttiilien puhtaus
  • venttiilien riittävyyskoneellisen ilmanvaihtojärjestelmän säädöt
  • siirtoilmareitit eli ilman kulkeutuminen oleskelutiloista kohti likaisia tiloja.

Lue lisää: Näin selvität homeongelmaa

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt