Ilmanvaihto-ongelmat

Ilmanvaihto-ongelmat johtuvat yleensä riittämättömästä ilmanvaihdosta. Joskus myös ylipaineinen ilmanvaihto voi aiheuttaa ongelmia.

Suuntaa-antavan arvion ilmanvaihdon toiminnasta saa asettamalla paperin poistoilmaventtiilin päälle; jos paperi pysyy venttiilissä kiinni, niin ilmaa vaihtuu.  Pyydä ammattilaista tekemään tarkempi mittaus.

Nopea apu puutteelliseen ilmanvaihtoon on hetkellinen ikkunatuuletus. Tehokkain tapa on tuulettaa ristiin. Ikkunatuuletusta voi käyttää myös rakennuksissa, joissa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmä. Mikäli ilmanvaihtojärjestelmä on automaattisesti ohjattu, säädöt voivat muuttua hetkellisesti, mutta ne palautuvat vähitellen ennalleen, kun ikkunatuuletus lopetetaan.

Riittämätön ilmanvaihto on erityisesti painovoimaisen ilmanvaihdon ongelma, mutta sitä voi esiintyä myös koneellisen ilmanvaihdon rakennuksissa. Riittämätön ilmanvaihto johtuu yleensä korvausilmaventtiilien vähyydestä, tai siitä että ne on tukittu tai suljettu.  Jos rakennuksessa ei ole riittävästi korvausilmaventtiilejä, korvausilma pyrkii sisälle rakenteiden ja niiden liitosten, joskus jopa poistoilmaventtiilin kautta. Tällöin korvausilma sisältää ulkoilman ja rakenteiden epäpuhtauksia. Tarvittaessa korvausilmaventtiilejä voidaan asentaa ulkoseinään, tuuletusluukkuihin tai ikkunan karmeihin.

Riittämätön ilmanvaihto ilmenee ensisijaisesti sisäilman tunkkaisuutena ja hapen puutteena. Muita mahdollisia tunnusmerkkejä ovat kosteuden tiivistyminen kylmille pinnoille sekä asukkaiden oireilu.

Tunkkaista sisäilmaa voivat aiheuttaa myös rakenteissa olevat homeet eli mikrobikasvustot

Rakenteiden kunto on selvitettävä kuntotutkimuksella, jos:

• tunkkaisuus ei poistu ilmanvaihdon parantamisella
  • tilassa oleileminen aiheuttaa oireilua
  • haistaa homeen, maakellarin tai muuten pistävää hajua.

Ylipaineisen ilmanvaihdon tunnusmerkkejä ovat ikkunoiden sisälasin sisäpinnan huurtuminen ja ulkoseinänurkkiin tiivistyvä kosteus. Jos rakennuksen sisäilma on ylipaineinen ulkoilmaan nähden, lämmin ja kostea sisäilma pyrkii ulos rakenteiden, niiden liitosten ja ilmavuotojen kautta. Ilmavirtaus aiheuttaa rakenteisiin mikrobivaurioita, kun sisäilman kosteus tiivistyy rakenteiden kylmempiin osiin. Rakennuksen ilmanvaihdon täytyy siksi olla lievästi alipaineinen ilmanvaihtojärjestelmästä riippumatta.

Muista varmistaa seuraavat asiat:

• ovatko poistoilmaventtiilit auki
  • poistoilmakanaviston ja -venttiilien puhtaus
  • venttiilien riittävyyskoneellisen ilmanvaihtojärjestelmän säädöt
  • siirtoilmareitit eli ilman kulkeutuminen oleskelutiloista kohti likaisia tiloja.

Lue lisää: Näin selvität homeongelmaa

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.