Ilmanvaihtokoneen huolto

Useimmiten ilmanvaihtokoneen puhdistaminen kannattaa antaa ammattilaisten tehtäväksi.

Ilmanvaihtokone on puhdistettava silloin, kun sen sisäpinnat likaantuvat. Puhdistus on hyvä tehdä parin vuoden välein.

Puhdistus tapahtuu imuroimalla ja pyyhkimällä kone nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineella. Koneen puhdistamisessa on noudatettava tarkasti valmistajan ohjeita, jotta laitteen osat eivät vahingoitu.

Ilmanvaihtokoneen lämmöntalteenottokenno voidaan yleensä irrottaa ja puhdistaa miedolla pesuaineella.

Ilmanvaihtokoneen pyyhkiminen liinalla
Kuva 1/4. Ilmanvaihtokone pyyhitään nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineella. Valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa tarkasti. Varo kolhimasta ja kastelemasta tuloilmanlämmitintä ja koneessa olevia lämpötila-antureita.

Lämmöntalteenottokennon irrottaminen
Kuva 2/4. Kuvassa näkyvä kuutiomainen lämmöntalteenottokenno irtoaa laitteesta vetämällä.

Lämmöntalteenottokennon peseminen
Kuva 3/4. Lämmöntalteenottokenno voidaan puhdistaa miedolla pesuaineella.

Ilmanvaihtokoneen imuroiminen
Kuva 4/4. Ilmanvaihtokone voidaan myös imuroida.

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.