Ilmanvaihtokoneen huolto

Useimmiten ilmanvaihtokoneen puhdistaminen kannattaa antaa ammattilaisten tehtäväksi.

Ilmanvaihtokone on puhdistettava silloin, kun sen sisäpinnat likaantuvat. Puhdistus on hyvä tehdä parin vuoden välein.

Puhdistus tapahtuu imuroimalla ja pyyhkimällä kone nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineella. Koneen puhdistamisessa on noudatettava tarkasti valmistajan ohjeita, jotta laitteen osat eivät vahingoitu.

Ilmanvaihtokoneen lämmöntalteenottokenno voidaan yleensä irrottaa ja puhdistaa miedolla pesuaineella.

Ilmanvaihtokoneen pyyhkiminen liinalla
Kuva 1/4. Ilmanvaihtokone pyyhitään nihkeällä liinalla ja miedolla pesuaineella. Valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa tarkasti. Varo kolhimasta ja kastelemasta tuloilmanlämmitintä ja koneessa olevia lämpötila-antureita.

Lämmöntalteenottokennon irrottaminen
Kuva 2/4. Kuvassa näkyvä kuutiomainen lämmöntalteenottokenno irtoaa laitteesta vetämällä.

Lämmöntalteenottokennon peseminen
Kuva 3/4. Lämmöntalteenottokenno voidaan puhdistaa miedolla pesuaineella.

Ilmanvaihtokoneen imuroiminen
Kuva 4/4. Ilmanvaihtokone voidaan myös imuroida.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt