Päätelaitteen puhdistaminen

Päätelaite eli tulo- ja poistoilmaventtiilit on puhdistettava kerran vuodessa.

Päätelaitteella tarkoitetaan venttiiliä tai laitetta, josta ilma puhalletaan huoneeseen tai imetään sieltä pois. Nämä laitteet on puhdistettava noin kerran vuodessa. Jokaisen venttiilityypin puhdistusohjeeseen on tutustuttava, ennen kuin ryhtyy irrottamaan venttiiliä.

Useimmat venttiilit irtoavat kanavasta kiertämällä niitä ulkokehästä vastapäivään. Yleensä venttiilin voi irrottaa ja pestä miedolla pesuaineella ja vedellä. Jos venttiili ei irtoa, sen voi varovasti pyyhkiä ulkopuolelta. Jotkut päätelaitetyypit voi ainoastaan imuroida.

Venttiiliä käsiteltäessä on varottava muuttamasta sen säätöä. Venttiilin keskikartiota ei saa pyörittää eikä tuloreikien määrää vaihtaa. Tuloreiät voivat olla osittain peitettyinä magneettiliuskoilla.

Poistoilmaventtiilin puhdistus

Kuva 1/3. Poistoilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla irrottamatta venttiiliä.

Poistoilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 2/3. Useimmat poistoilmaventtiilit voidaan irrottaa puhdistusta varten. Irrottaminen tapahtuu kiertämällä vastapäivään venttiilin ulkoreunasta. Keskikartiota ei saa kiertää, koska se muuttaa ilmanvaihdon säätöjä.

Poistoilmaventtiilin peseminen pesuaineella
Kuva 3/3. Irrotettu poistoilmaventtiili pestään laimealla pesuaineliuoksella ja huuhdellaan. Venttiili kuivataan ennen takaisin asennusta. Jos venttiilissä on äänenvaimennin (mineraalivillalieriö tms.), on puhdistus tehtävä imuroimalla.

Tuloilmaventtiilin puhdistus

Tuloilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 1/3. Osa tuloilmaventtiileistä puhdistetaan paikallaan nihkeällä liinalla tai imuroiden. Useimmat venttiilit voidaan irrottaa vetämällä tai kiertämällä niitä vastapäivään. Venttiilin säätöihin ei saa koskea (magneettiliuskat ja keskikartiot).

Tuloilmaventtiilin pyyhkiminen
Kuva 2/3. Tuloilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla.

Tuloilmaventtiilin peseminen pesuaineella
Kuva 3/3. Jotkut tuloilmaventtiilit voidaan myös pestä. Laitetta ei saa pestä, vaan puhdistus tehdään imuroimalla, jos venttiilissä on äänenvaimennin, rasvattuja ruuvikierteitä tms. Puhdistuksessa on noudatettava valmistajan ohjeita.

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU

Hengitysliiton keskustoimisto jää kesätauolle heinäkuun ajaksi. Liiton Facebook päivystää taas 17.7.2018 eteenpäin. Yksityisviesteihin ei kuitenkaan voida heti vastata, sillä suurin osa asiantuntijoista palaa työn äärelle vasta 6.8.2018. Hyvää kesää!

Yksi elämä järjestää SuomiAreenassa yhdessä Lääkäriliiton, Doctagonin ja CGI:n kanssa Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset, johon sisältyy kolme terveydenhuoltoon liittyvää debaattia. Keskusteiluissa käsitellään muun muassa terveydenhuollon robotiikkaa ja sotea. Liity kuulolle 18.7 klo 13-14!

Onko sinulla heinänuha tai allergiasta johtuvia hengitystieoireita? Toimittaja etsii kauttamme haastateltavaa kertomaan arjen kokemuksistaan aikakauslehteen. Kuva otetaan, mutta haastattelu onnistuu tarvittaessa myös puhelimitse. Laita yhteystietosi yksityisviestillä niin välitämme ne eteenpäin toimittajalle!