Päätelaitteen puhdistaminen

Päätelaite eli tulo- ja poistoilmaventtiilit on puhdistettava kerran vuodessa.

Päätelaitteella tarkoitetaan venttiiliä tai laitetta, josta ilma puhalletaan huoneeseen tai imetään sieltä pois. Nämä laitteet on puhdistettava noin kerran vuodessa. Jokaisen venttiilityypin puhdistusohjeeseen on tutustuttava, ennen kuin ryhtyy irrottamaan venttiiliä.

Useimmat venttiilit irtoavat kanavasta kiertämällä niitä ulkokehästä vastapäivään. Yleensä venttiilin voi irrottaa ja pestä miedolla pesuaineella ja vedellä. Jos venttiili ei irtoa, sen voi varovasti pyyhkiä ulkopuolelta. Jotkut päätelaitetyypit voi ainoastaan imuroida.

Venttiiliä käsiteltäessä on varottava muuttamasta sen säätöä. Venttiilin keskikartiota ei saa pyörittää eikä tuloreikien määrää vaihtaa. Tuloreiät voivat olla osittain peitettyinä magneettiliuskoilla.

Poistoilmaventtiilin puhdistus

Kuva 1/3. Poistoilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla irrottamatta venttiiliä.

Poistoilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 2/3. Useimmat poistoilmaventtiilit voidaan irrottaa puhdistusta varten. Irrottaminen tapahtuu kiertämällä vastapäivään venttiilin ulkoreunasta. Keskikartiota ei saa kiertää, koska se muuttaa ilmanvaihdon säätöjä.

Poistoilmaventtiilin peseminen pesuaineella
Kuva 3/3. Irrotettu poistoilmaventtiili pestään laimealla pesuaineliuoksella ja huuhdellaan. Venttiili kuivataan ennen takaisin asennusta. Jos venttiilissä on äänenvaimennin (mineraalivillalieriö tms.), on puhdistus tehtävä imuroimalla.

Tuloilmaventtiilin puhdistus

Tuloilmaventtiilin irrottaminen
Kuva 1/3. Osa tuloilmaventtiileistä puhdistetaan paikallaan nihkeällä liinalla tai imuroiden. Useimmat venttiilit voidaan irrottaa vetämällä tai kiertämällä niitä vastapäivään. Venttiilin säätöihin ei saa koskea (magneettiliuskat ja keskikartiot).

Tuloilmaventtiilin pyyhkiminen
Kuva 2/3. Tuloilmaventtiili puhdistetaan nihkeällä liinalla.

Tuloilmaventtiilin peseminen pesuaineella
Kuva 3/3. Jotkut tuloilmaventtiilit voidaan myös pestä. Laitetta ei saa pestä, vaan puhdistus tehdään imuroimalla, jos venttiilissä on äänenvaimennin, rasvattuja ruuvikierteitä tms. Puhdistuksessa on noudatettava valmistajan ohjeita.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd