Keskuspölynimuri

Keskuspölynimurin etuna on hienojakoisen pölyn siirtyminen pois huoneilmasta.

Keskuspölynimurin voi asentaa sekä uuteen että vanhaan taloon. Järjestelmän koko ja ominaisuudet riippuvat talon tai huoneiston koosta, mallista ja tasoratkaisuista. Keskuspölynimuria hankittaessa kannattaa selvittää mahdollinen melu, käyttömukavuus, lisälaitteet ja niiden hankittavuus. Melua voi syntyä myös ulkona, jolloin tarvitaan poistoilman äänenvaimennusta.

Kerrostalohuoneistoon on saatavilla keskuspölynimurin kaltainen laite. Siinä keskusyksikkö sijoitetaan kiinteästi esim. siivouskomeroon ja poistoilma suodatetaan HEPA-suodattimella.

Keskuspölynimuriin kuuluu keskusyksikkö ja runkoputkisto, joka asennetaan talon rakenteisiin. Runkoputkistoon liitetään imuletku imuroinnin ajaksi. Roskat jäävät säiliöön ja poistoilma johdetaan ulos.

Keskuspölynimuri ei ole huoltovapaa laite. Moottoria suojaavat suodattimet on vaihdettava kuten tavallisissakin imureissa, pölyastiat tulee tyhjentää ja järjestelmän tiiviydestä tulee huolehtia. Erityisen tärkeää on muistaa laitteen roskasäiliön tyhjentäminen ja suodattimien puhdistaminen. Tukkeutunut laite kuormittuu ja lopulta hajoaa. Osa käyttäjistä kokee huoltotyöt hankalaksi. Joskus testeissä on havaittu perinteisiin imureihin verrattuna heikkotasoisia suulake- ja muita osia.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: