Keskuspölynimuri

Keskuspölynimurin etuna on hienojakoisen pölyn siirtyminen pois huoneilmasta.

Keskuspölynimurin voi asentaa sekä uuteen että vanhaan taloon. Järjestelmän koko ja ominaisuudet riippuvat talon tai huoneiston koosta, mallista ja tasoratkaisuista. Keskuspölynimuria hankittaessa kannattaa selvittää mahdollinen melu, käyttömukavuus, lisälaitteet ja niiden hankittavuus. Melua voi syntyä myös ulkona, jolloin tarvitaan poistoilman äänenvaimennusta.

Kerrostalohuoneistoon on saatavilla keskuspölynimurin kaltainen laite. Siinä keskusyksikkö sijoitetaan kiinteästi esim. siivouskomeroon ja poistoilma suodatetaan HEPA-suodattimella.

Keskuspölynimuriin kuuluu keskusyksikkö ja runkoputkisto, joka asennetaan talon rakenteisiin. Runkoputkistoon liitetään imuletku imuroinnin ajaksi. Roskat jäävät säiliöön ja poistoilma johdetaan ulos.

Keskuspölynimuri ei ole huoltovapaa laite. Moottoria suojaavat suodattimet on vaihdettava kuten tavallisissakin imureissa, pölyastiat tulee tyhjentää ja järjestelmän tiiviydestä tulee huolehtia. Erityisen tärkeää on muistaa laitteen roskasäiliön tyhjentäminen ja suodattimien puhdistaminen. Tukkeutunut laite kuormittuu ja lopulta hajoaa. Osa käyttäjistä kokee huoltotyöt hankalaksi. Joskus testeissä on havaittu perinteisiin imureihin verrattuna heikkotasoisia suulake- ja muita osia.

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT