Perinteiset pölynimurit

Perinteistä pölynimuria on huollettava säännöllisesti, jotta se toimii tarkoituksen mukaisesti.

Perinteisissä pölynimureissa on erillinen pölypussi, johon roskat kerätään. Yleensä pölynimurin imuteho heikkenee pussin täyttyessä. Pussien koot vaihtelevat merkeittäin alle 2 litrasta noin 4 litraan. Suodattimista toinen on yleensä ennen moottoria, ja toinen ennen  ilman ulostuloa. Pölynimurin poistoilmasuodattimissa täytyy olla suodatus myös pienimmille hiukkasille (vähintään luokka H12).

Muista:

• Pölypussi ja suodattimet on vaihdettava säännöllisesti.
  • Suodattimien kiinnityksen on oltava tiivis, jotta ilma ei virtaa suodattimen ohi.
  • Kiinnitä huomio myös suodattimien vaihto- ja pesumahdollisuuksiin on myös kiinnitettävä huomiota. Laite toimii toivotusti vain puhtailla suodattimilla.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.