Pölypussittomat pölynimurit

Pölypussittomissa pölynimureissa pöly ja roskat imetään laitteen sisälle, josta keskipakoisvoima ajaa ne sylinterin reunoille. Sieltä ne edelleen putoavat alas ja kerääntyvät säiliöön.

Pölypussittomissa pölynimureissa on poistoilman suodatus. Suodattimet on vaihdettava aivan niin kuin perinteisissäkin pölynimureissa. Pölysäiliö on pestävä tyhjennysten yhteydessä.

Pölypussitonta pölynimuria hankkiessa kiinnitä erityisesti huomiota laitteen poistoilmasuodattimien laatuun. Pölypussittomien imureiden etuna mainostetaan imutehon säilymistä vakiona, koska lika ei tuki pölypussia kuten perinteisissä pölynimureissa. Eduksi mainitaan usein myös alhaisemmat kustannukset, mutta suodattimien hankinnalta ei pölypussittomissakaan laitteissa välty. Testeissä pölypussittomien imurien tyhjennys on koettu epähygieeniseksi ja hankalaksi verrattuna perinteisiin malleihin.

Terveysvaikutuksia ei voi arvioida

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: