Rakennusten suodattimet

Rakentamismääräysten vaatima tuloilmansuodatustaso tavoitetaan F7-suodattimella. Kotitalouksiin tarkoitetut sisäilmaa parantavat ja puhdistavat laitteet ovat usein varustettuja F9-tason tai H-luokan suodattimilla.

Kaikki suodattimet edellyttävät asianmukaisen huolto- ja vaihto-ohjelman noudattamista. Suodattimen teho ja ominaisuudet heikkenevät ajan myötä ja puutteellisen huollon seurauksena. Myös laitteen muut osat kuormittuvat ja vioittuvat, jos suodatin on tukossa tai vaihtamatta. Tämä aiheuttaa pahimmillaan paloturvallisuusongelmia. Esim. korvausilmaventtiilien suodattimet tulee vaihtaa vähintään kerran vuodessa.

Suodatinluokat ja niiden tunnukset perustuvat kansainvälisiin testausmenetelmiin ja standardeihin. Luokan G1 suodatin pysäyttää kaikkein karkeimmat hiukkaset, kun taas U17-luokan suodattimet pystyvät erottelemaan ultrapieniä hiukkasia.  Kaikille suotimille ilmoitetaan myös prosenttiluku, joka kertoo suodattimeen jääneiden hiukkasten osuuden koko hiukkasmassasta.

Suodattimia, rakennusmateriaaleja ja laitteita on luokiteltu myös vähäpäästöiseen M1-luokkaan. Tällöin laitetta on testattu myös haihtuvien orgaanisten yhdisteiden osalta.

Suodatinluokat ja niiden tunnukset

Kemialliset suodattimet