Rakennusten suodattimet

Rakentamismääräysten vaatima tuloilmansuodatustaso tavoitetaan F7-suodattimella. Kotitalouksiin tarkoitetut sisäilmaa parantavat ja puhdistavat laitteet ovat usein varustettuja F9-tason tai H-luokan suodattimilla.

Kaikki suodattimet edellyttävät asianmukaisen huolto- ja vaihto-ohjelman noudattamista. Suodattimen teho ja ominaisuudet heikkenevät ajan myötä ja puutteellisen huollon seurauksena. Myös laitteen muut osat kuormittuvat ja vioittuvat, jos suodatin on tukossa tai vaihtamatta. Tämä aiheuttaa pahimmillaan paloturvallisuusongelmia. Esim. korvausilmaventtiilien suodattimet tulee vaihtaa vähintään kerran vuodessa.

Suodatinluokat ja niiden tunnukset perustuvat kansainvälisiin testausmenetelmiin ja standardeihin. Luokan G1 suodatin pysäyttää kaikkein karkeimmat hiukkaset, kun taas U17-luokan suodattimet pystyvät erottelemaan ultrapieniä hiukkasia.  Kaikille suotimille ilmoitetaan myös prosenttiluku, joka kertoo suodattimeen jääneiden hiukkasten osuuden koko hiukkasmassasta.

Suodattimia, rakennusmateriaaleja ja laitteita on luokiteltu myös vähäpäästöiseen M1-luokkaan. Tällöin laitetta on testattu myös haihtuvien orgaanisten yhdisteiden osalta.

Suodatinluokat ja niiden tunnukset

Kemialliset suodattimet

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt