Ammoniakki

Tietoa ammoniakin tyypillisistä lähteistä, sen aiheuttamista terveyshaitoista sekä ongelmaratkaisuja.

Ammoniakki on huoneilmassa esiintyvä väritön kaasu, jonka tunnistaa sille ominaisesta pistävästä mädästä hajusta, katto- tai seinätasoitteisiin ilmestyvistä laajoista läikistä ja lattiaparkettien tummentumista.

Sisäilmaan ammoniakkia tulee usein kuiviin tiloihin tarkoitetuista tasoitteista (esim. katto- ja seinätasoitteista), joissa on käytetty kosteutta huonosti sietäviä kaseiinia ja gelatiinia. Kostuttuaan ne pilaantuvat ja erittävät ammoniakkia, aldehydejä, amiineja ja rikkiyhdisteitä, joista ammoniakkia pystytään helpoiten mittaamaan.

Asumisterveysasetus (STM 2003:1) mukaan sisäilman kohonneena ammoniakkipitoisuutena pidetään 40 µg/m3 (mikrogrammaa/kuutiometri).

Lieviä ammoniakkiongelmia voidaan vähentää lisäämällä ilmanvaihtoa. Pahimmillaan ammoniakkiongelman korjaaminen vaatii tasoitekerroksien poistamisen.

Ammoniakki voi aiheuttaa esim. limakalvojen ärsytysoireita.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu