Ammoniakki

Tietoa ammoniakin tyypillisistä lähteistä, sen aiheuttamista terveyshaitoista sekä ongelmaratkaisuja.

Ammoniakki on huoneilmassa esiintyvä väritön kaasu, jonka tunnistaa sille ominaisesta pistävästä mädästä hajusta, katto- tai seinätasoitteisiin ilmestyvistä laajoista läikistä ja lattiaparkettien tummentumista.

Sisäilmaan ammoniakkia tulee usein kuiviin tiloihin tarkoitetuista tasoitteista (esim. katto- ja seinätasoitteista), joissa on käytetty kosteutta huonosti sietäviä kaseiinia ja gelatiinia. Kostuttuaan ne pilaantuvat ja erittävät ammoniakkia, aldehydejä, amiineja ja rikkiyhdisteitä, joista ammoniakkia pystytään helpoiten mittaamaan.

Asumisterveysasetus (STM 2003:1) mukaan sisäilman kohonneena ammoniakkipitoisuutena pidetään 40 µg/m3 (mikrogrammaa/kuutiometri).

Lieviä ammoniakkiongelmia voidaan vähentää lisäämällä ilmanvaihtoa. Pahimmillaan ammoniakkiongelman korjaaminen vaatii tasoitekerroksien poistamisen.

Ammoniakki voi aiheuttaa esim. limakalvojen ärsytysoireita.