Ammoniakki

Tietoa ammoniakin tyypillisistä lähteistä, sen aiheuttamista terveyshaitoista sekä ongelmaratkaisuja.

Ammoniakki on huoneilmassa esiintyvä väritön kaasu, jonka tunnistaa sille ominaisesta pistävästä mädästä hajusta, katto- tai seinätasoitteisiin ilmestyvistä laajoista läikistä ja lattiaparkettien tummentumista.

Sisäilmaan ammoniakkia tulee usein kuiviin tiloihin tarkoitetuista tasoitteista (esim. katto- ja seinätasoitteista), joissa on käytetty kosteutta huonosti sietäviä kaseiinia ja gelatiinia. Kostuttuaan ne pilaantuvat ja erittävät ammoniakkia, aldehydejä, amiineja ja rikkiyhdisteitä, joista ammoniakkia pystytään helpoiten mittaamaan.

Asumisterveysasetus (STM 2003:1) mukaan sisäilman kohonneena ammoniakkipitoisuutena pidetään 40 µg/m3 (mikrogrammaa/kuutiometri).

Lieviä ammoniakkiongelmia voidaan vähentää lisäämällä ilmanvaihtoa. Pahimmillaan ammoniakkiongelman korjaaminen vaatii tasoitekerroksien poistamisen.

Ammoniakki voi aiheuttaa esim. limakalvojen ärsytysoireita.

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.