Radon-säteily

Radon on hajuton, mauton ja näkymätön radioaktiivinen kaasu, joka kulkeutuu maaperästä. Radonpitoisella alueella radon pääsee kulkeutumaan huoneilmaan talon rakenteissa olevien rakojen kautta rakennuksen alla olevasta maaperästä. Radonia voi olla lisäksi porakaivovedessä. Radonin pääsy huoneilmaan voidaan estää erilaisilla radontuuletusmenetelmillä.

Sosiaali- ja terveysministeriön päätöksen 944/92 mukaan vanhan asunnon radonpitoisuuden vuosikeskiarvo ei saisi ylittää 400 becquereliä kuutiometrissä. Uusissa taloissa raja on 200 becquereliä/m3.

Uusissa rakennuksissa radonongelma ratkaistaan asentamalla perustuksiin radonputkisto.

Vanhoissa rakennuksissa radonia torjutaan yleensä tiivistämällä alapohjarakenteita (esimerkiksi perustusten ja maanvastaisten lattioiden välisiä saumoja) ja parantamalla ryömintätilan tuuletusta. Joissain tapauksissa maanvastaisen alapohjan alla oleva soratäyttö voidaan myös alipaineistaa radonkaivon avulla.

Rakennuksen ilmanvaihdon parantamisella voidaan pienentää sisäilman radonpitoisuuksia (ks. RT-kortti 81-10791).

Radonin ympäristöön lähettämän alfasäteilyn arvioidaan aiheuttavan Suomessa noin 300 keuhkosyöpätapausta vuosittain.

Näin mittaat radonia:

• Tilaa radon-mittaus Säteilyturvakeskuksesta
  • Paras aika mittaukselle 1.11.−30.4.
  • Huoneilman mittaus tehdään radonmittauspurkeilla. Isoimmissa asunnoissa mittaus kannattaa tehdä kahdella purkilla, jotka sijoitetaan eri huoneisiin ja kerroksiin.

Terve talo, radontuuletus

Säteilyturvakeskus, STUK