Radon-säteily

Radon on hajuton, mauton ja näkymätön radioaktiivinen kaasu, joka kulkeutuu maaperästä. Radonpitoisella alueella radon pääsee kulkeutumaan huoneilmaan talon rakenteissa olevien rakojen kautta rakennuksen alla olevasta maaperästä. Radonia voi olla lisäksi porakaivovedessä. Radonin pääsy huoneilmaan voidaan estää erilaisilla radontuuletusmenetelmillä.

Sosiaali- ja terveysministeriön päätöksen 944/92 mukaan vanhan asunnon radonpitoisuuden vuosikeskiarvo ei saisi ylittää 400 becquereliä kuutiometrissä. Uusissa taloissa raja on 200 becquereliä/m3.

Uusissa rakennuksissa radonongelma ratkaistaan asentamalla perustuksiin radonputkisto.

Vanhoissa rakennuksissa radonia torjutaan yleensä tiivistämällä alapohjarakenteita (esimerkiksi perustusten ja maanvastaisten lattioiden välisiä saumoja) ja parantamalla ryömintätilan tuuletusta. Joissain tapauksissa maanvastaisen alapohjan alla oleva soratäyttö voidaan myös alipaineistaa radonkaivon avulla.

Rakennuksen ilmanvaihdon parantamisella voidaan pienentää sisäilman radonpitoisuuksia (ks. RT-kortti 81-10791).

Radonin ympäristöön lähettämän alfasäteilyn arvioidaan aiheuttavan Suomessa noin 300 keuhkosyöpätapausta vuosittain.

Näin mittaat radonia:

• Tilaa radon-mittaus Säteilyturvakeskuksesta
  • Paras aika mittaukselle 1.11.−30.4.
  • Huoneilman mittaus tehdään radonmittauspurkeilla. Isoimmissa asunnoissa mittaus kannattaa tehdä kahdella purkilla, jotka sijoitetaan eri huoneisiin ja kerroksiin.

Terve talo, radontuuletus

Säteilyturvakeskus, STUK

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: