Tupakansavu

Tupakointi sisätiloissa heikentää sisäilmaa merkittävästi ja altistaa monenlaisille terveyshaittaa aiheuttaville ainesosille.

Tupakansavu voi aiheuttaa haittaa myös sivullisille, sillä se saattaa kulkeutua rakenteiden ja ilmanvaihdon kautta rakennuksen osasta toiseen. Parveketupakoinnista aiheutuva savu taas leviää helposti ikkunan tai korvausilmaventtiilin kautta sisälle rakennukseen.

Valvira on kirjoittanut ohjeet asuntojen tupakansavuongelmien käsittelyyn. Se on luettavissa osoitteessa www.valvira.fi sivulla Asuntojen tupakansavu.

Yleensä taloyhtiöiden järjestyssääntöjen mukaan talojen yhteisissä tiloissa ei saa polttaa tupakkaa. Taloyhtiön on hyvä osoittaa tupakoitsijoille paikka pihalta, missä voidaan tupakoida. Mikäli tupakansavu kulkeutuu asuntoon huoneistojen välisten rakenteiden kautta, taloyhtiö on velvollinen tiivistämään rakenteet.

Lue lisää: Parveketupakointi

Lisää tupakoinnin terveysvaikutuksista ja tukea savuttomuuteen löydät Hengitysliiton ylläpitämästä Stumppi-verkkopalvelusta.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD