Tupakansavu

Tupakointi sisätiloissa heikentää sisäilmaa merkittävästi ja altistaa monenlaisille terveyshaittaa aiheuttaville ainesosille.

Tupakansavu voi aiheuttaa haittaa myös sivullisille, sillä se saattaa kulkeutua rakenteiden ja ilmanvaihdon kautta rakennuksen osasta toiseen. Parveketupakoinnista aiheutuva savu taas leviää helposti ikkunan tai korvausilmaventtiilin kautta sisälle rakennukseen.

Valvira on kirjoittanut ohjeet asuntojen tupakansavuongelmien käsittelyyn. Se on luettavissa osoitteessa www.valvira.fi sivulla Asuntojen tupakansavu.

Yleensä taloyhtiöiden järjestyssääntöjen mukaan talojen yhteisissä tiloissa ei saa polttaa tupakkaa. Taloyhtiön on hyvä osoittaa tupakoitsijoille paikka pihalta, missä voidaan tupakoida. Mikäli tupakansavu kulkeutuu asuntoon huoneistojen välisten rakenteiden kautta, taloyhtiö on velvollinen tiivistämään rakenteet.

Lue lisää: Parveketupakointi

Lisää tupakoinnin terveysvaikutuksista ja tukea savuttomuuteen löydät Hengitysliiton ylläpitämästä Stumppi-verkkopalvelusta.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.