Tupakansavu

Tupakointi sisätiloissa heikentää sisäilmaa merkittävästi ja altistaa monenlaisille terveyshaittaa aiheuttaville ainesosille.

Tupakansavu voi aiheuttaa haittaa myös sivullisille, sillä se saattaa kulkeutua rakenteiden ja ilmanvaihdon kautta rakennuksen osasta toiseen. Parveketupakoinnista aiheutuva savu taas leviää helposti ikkunan tai korvausilmaventtiilin kautta sisälle rakennukseen.

Valvira on kirjoittanut ohjeet asuntojen tupakansavuongelmien käsittelyyn. Se on luettavissa osoitteessa www.valvira.fi sivulla Asuntojen tupakansavu.

Yleensä taloyhtiöiden järjestyssääntöjen mukaan talojen yhteisissä tiloissa ei saa polttaa tupakkaa. Taloyhtiön on hyvä osoittaa tupakoitsijoille paikka pihalta, missä voidaan tupakoida. Mikäli tupakansavu kulkeutuu asuntoon huoneistojen välisten rakenteiden kautta, taloyhtiö on velvollinen tiivistämään rakenteet.

Lue lisää: Parveketupakointi

Lisää tupakoinnin terveysvaikutuksista ja tukea savuttomuuteen löydät Hengitysliiton ylläpitämästä Stumppi-verkkopalvelusta.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt