Tupakansavu

Tupakointi sisätiloissa heikentää sisäilmaa merkittävästi ja altistaa monenlaisille terveyshaittaa aiheuttaville ainesosille.

Tupakansavu voi aiheuttaa haittaa myös sivullisille, sillä se saattaa kulkeutua rakenteiden ja ilmanvaihdon kautta rakennuksen osasta toiseen. Parveketupakoinnista aiheutuva savu taas leviää helposti ikkunan tai korvausilmaventtiilin kautta sisälle rakennukseen.

Valvira on kirjoittanut ohjeet asuntojen tupakansavuongelmien käsittelyyn. Se on luettavissa osoitteessa www.valvira.fi sivulla Asuntojen tupakansavu.

Yleensä taloyhtiöiden järjestyssääntöjen mukaan talojen yhteisissä tiloissa ei saa polttaa tupakkaa. Taloyhtiön on hyvä osoittaa tupakoitsijoille paikka pihalta, missä voidaan tupakoida. Mikäli tupakansavu kulkeutuu asuntoon huoneistojen välisten rakenteiden kautta, taloyhtiö on velvollinen tiivistämään rakenteet.

Lue lisää: Parveketupakointi

Lisää tupakoinnin terveysvaikutuksista ja tukea savuttomuuteen löydät Hengitysliiton ylläpitämästä Stumppi-verkkopalvelusta.