Materiaalit

Tavallisimpia päästölähteitä ovat rakennus- ja sisustusmateriaalit.

Rakennusmateriaalit

Asbesti on rakennusaine, jota käytettiin yleisesti 1960–1970-luvuilla esim. putkien lämmöneristysmassoissa, seinä- ja kattolevyissä, lattialaatoissa ja tasoitteissa. Rikkoutunut asbesti voi väärin käsiteltäessä aiheuttaa terveyshaittaa.

Mineraalivillakuituja käytetään rakennusten lämpö- ja paloeristeenä, väliseinien eristyksenä, useiden ilmanvaihtolaitteiden äänenvaimentajana ja eristeenä, sekä akustiikkalevyissä. Ajan kuluessa mineraalivilla saattaa haurastua, jolloin irtoavat kuidut voivat levitä sisäilmaan. Ongelma ratkeaa useimmiten vaihtamalla eristysvillat, tiivistämällä rakenteita tai korjaamalla äänenvaimentimet.

Teollisten mineraalikuitujen toimenpideraja kahden viikon aikana pinnoille laskeutuneessa pölyssä on 0,2 kuitua/cm2. (STM 2015: Asumisterveysasetus)

Mineraalivillakuidut aiheuttavat tavallisesti silmien, ihon ja limakalvojen ärsytysoireita. Niiden ei kuitenkaan ole todettu aiheuttavan sairauksia tai allergiaa.

Muovimattoihin liittyviä ongelmia esiintyy yleensä silloin, kun kyseessä on vanha rakennus ja väärin korjattu lattiarakenne eli vanha muovimatto on jätetty poistamatta uusien lattiarakenteiden alta. Uudisrakennuksissa suoraan märän betonirakenteen päälle liimattu muovimatto voi aiheuttaa ongelmia. Rakennusteollisuus RT:n ohje (2019) neuvoo käyttämään liimattavan muovimaton alustana vähintään viiden millin paksuista matala-alkalista tasoitekerrosta. Muovimaton asennuksessa on tärkeää käyttää keskenään yhteensopivia tuotteita sekä suosia mahdollisimman vähäpäästöisiä M1-luokiteltuja tuotteita. Muovimaton ja liiman vaatimat kosteus- ja pH-olosuhteet tulee aina huomioida. Lisäksi alustan riittävä kuivuus on aina määriteltävä luotettavilla kosteusmittauksilla ennen päällystämistä. Lue aiheesta lisää Hengitysliiton uutisesta.

Sisustusmateriaalit

Sisustusmateriaaleihin liittyvissä päästöissä on yleensä kyse VOC-yhdisteistä.

Asbesti

VOC-yhdisteet

Näin ratkaiset VOC-ongelmia

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.