Materiaalit

Tavallisimpia päästölähteitä ovat rakennus- ja sisustusmateriaalit.

Rakennusmateriaalit

Asbesti on rakennusaine, jota käytettiin yleisesti 1960–1970-luvuilla esim. putkien lämmöneristysmassoissa, seinä- ja kattolevyissä, lattialaatoissa ja tasoitteissa. Rikkoutunut asbesti voi väärin käsiteltäessä aiheuttaa terveyshaittaa.

Mineraalivillakuituja käytetään rakennusten lämpö- ja paloeristeenä, väliseinien eristyksenä, useiden ilmanvaihtolaitteiden äänenvaimentajana ja eristeenä, sekä akustiikkalevyissä. Ajan kuluessa mineraalivilla saattaa haurastua, jolloin irtoavat kuidut voivat levitä sisäilmaan. Ongelma ratkeaa useimmiten vaihtamalla eristysvillat, tiivistämällä rakenteita tai korjaamalla äänenvaimentimet.

Teollisten mineraalikuitujen toimenpideraja kahden viikon aikana pinnoille laskeutuneessa pölyssä on 0,2 kuitua/cm2. (STM 2015: Asumisterveysasetus)

Mineraalivillakuidut aiheuttavat tavallisesti silmien, ihon ja limakalvojen ärsytysoireita. Niiden ei kuitenkaan ole todettu aiheuttavan sairauksia tai allergiaa.

Muovimattoihin liittyviä ongelmia esiintyy yleensä silloin, kun kyseessä on vanha rakennus ja väärin korjattu lattiarakenne eli vanha muovimatto on jätetty poistamatta uusien lattiarakenteiden alta. Uudisrakennuksissa märän betonirakenteen päälle liimattu muovimatto voi aiheuttaa ongelmia.

Sisustusmateriaalit

Sisustusmateriaaleihin liittyvissä päästöissä on yleensä kyse VOC-yhdisteistä.

Asbesti

VOC-yhdisteet

Näin ratkaiset VOC-ongelmia

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: