Materiaalit

Tavallisimpia päästölähteitä ovat rakennus- ja sisustusmateriaalit.

Rakennusmateriaalit

Asbesti on rakennusaine, jota käytettiin yleisesti 1960–1970-luvuilla esim. putkien lämmöneristysmassoissa, seinä- ja kattolevyissä, lattialaatoissa ja tasoitteissa. Rikkoutunut asbesti voi väärin käsiteltäessä aiheuttaa terveyshaittaa.

Mineraalivillakuituja käytetään rakennusten lämpö- ja paloeristeenä, väliseinien eristyksenä, useiden ilmanvaihtolaitteiden äänenvaimentajana ja eristeenä, sekä akustiikkalevyissä. Ajan kuluessa mineraalivilla saattaa haurastua, jolloin irtoavat kuidut voivat levitä sisäilmaan. Ongelma ratkeaa useimmiten vaihtamalla eristysvillat, tiivistämällä rakenteita tai korjaamalla äänenvaimentimet.

Teollisten mineraalikuitujen toimenpideraja kahden viikon aikana pinnoille laskeutuneessa pölyssä on 0,2 kuitua/cm2. (STM 2015: Asumisterveysasetus)

Mineraalivillakuidut aiheuttavat tavallisesti silmien, ihon ja limakalvojen ärsytysoireita. Niiden ei kuitenkaan ole todettu aiheuttavan sairauksia tai allergiaa.

Muovimattoihin liittyviä ongelmia esiintyy yleensä silloin, kun kyseessä on vanha rakennus ja väärin korjattu lattiarakenne eli vanha muovimatto on jätetty poistamatta uusien lattiarakenteiden alta. Uudisrakennuksissa suoraan märän betonirakenteen päälle liimattu muovimatto voi aiheuttaa ongelmia. Muovimattoa ei pidä liimata suoraan betonille, vaan väliin tulee laittaa esimerkiksi matala-alkalinen tasoitekerros. Myös materiaalien yhteensopivuus tulee huomioida. Lue aiheesta lisää Hengitysliiton uutisesta.

Myös Hengitysliiton sisäilma-asiantuntijat kannattavat muovimaton suoran liimaamisen kieltämistä. Heidän mukaansa Tampereen tutkimuksessa esitetty mata-alkalisen tasoitekerroksen käyttäminen betonin ja muovimaton välissä kuulostaa lupaavalta ratkaisulta, mutta he odottaisivat vielä tutkimuksen lopullisia tuloksia ennen ehdottomien ohjeiden antamista tasoitekerroksen käytön suhteen.

Muovimattojen liimaaminen betonin päälle vaatii joka tapauksessa aina ymmärrystä käytettävistä materiaaleista ja ympäristöolosuhteista.

- Jos liimattuja muovimattoja käyttää, pitää osata valita sellaiset materiaalit, jotka sopivat keskenään yhteen ja ovat M1-luokiteltuja. Myös muovimaton ja liiman vaatimat kosteus- ja pH-olosuhteet tulee aina huomioida. Ennen päällystämistä alustan riittävä kuivuus tulee määrittää luotettavilla kosteusmittauksilla. Ja jos on vähänkin epävarma osaamisestaan tässä suhteessa, muovimatto kannattaa jättää asentamatta ja pyytää ammattilaisilta apua, Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen neuvoo.

Sisustusmateriaalit

Sisustusmateriaaleihin liittyvissä päästöissä on yleensä kyse VOC-yhdisteistä.

Asbesti

VOC-yhdisteet