Viherkatot

Viherkatot ovat ainakin teoriassa toimivia rakenteita, joita voi hyödyntää erityisesti tasakattoisissa rakenteissa.

Viherkaton hyötynä voi olla:

• katon suojaaminen eroosiolta ja vaurioilta
  • ääni- ja lämpöeristeenä toimiminen
  • pienhiukkasten sitominen ja
  • hulevesien parempi hallinta.

Jotkut kaupungit edistävät kaavoituspolitiikallaan viherkattojen rakentamista. Esim. Helsingin kaavoitus suosittelee sitä. Viherkattojen rakentamista koskevissa uutisissa korostetaan ilmanlaadun paranemista, viihtyvyyden lisäämistä ja sateiden vaikutusten hillintää.

Todennäköisesti ekologiset hyödyt ovat tärkeämpiä kuin rakenteellinen hyöty. Viherkatot ovat toistaiseksi jääneet pieneksi rakentamisen trendiksi. Tähän saattaa olla syynä monia asia, kuten:

• selkeän suunnitteluohjeistuksen vähäisyys
  • epätietoisuus siitä, kuinka rakenteet kestävät jatkuvaa kosteusrasitusta
  • mahdolliset routa- ja jääongelmat  talvella sekä
  • suuri huollontarve.

Lisäksi Ylen uutisoinnin mukaan hinta ja ennakkoluulot jarruttavat rakentamista.

Hengitysliitto seuraa viherkatoista käytävää keskustelua ja niistä tehtäviä tutkimuksia. Jos tiedät aiheeseen liittyvän tutkimuksen tai selvityksen, lähetä vinkki tiedotus(a)hengitysliitto.fi.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi