Ammattilaisille

Tästä osiosta löytyy erityisesti terveys- ja liikunta-alan ammattilaisille suunnattua tietoa liikunnasta.

Kuinka ottaa puheeksi hengityssairaan liikuntatottumukset ja arvioida iäkkään hengityssairaan liikkumis- ja toimintakykyä?

Suositeltavia kysymyksiä ovat:

• Millaiset liikuntatottumukset hänellä on aiemmin ollut?
  • Miten hän harrastaa liikuntaa tällä hetkellä?
  • Liikkuuko hän hikoillen ja hengästyen vähintään 20 minuuttia:
    • vähemmän kuin kerran viikossa
    • kerran viikossa
    • 2−3 kertaa viikossa
    • 3 kertaa viikossa tai useammin.
  • Koska viimeksi hän on harrastanut, ja millaista liikuntaa?

Hengityssairaan kokemusta harjoittelun ja liikkumisen koetusta rasittavuudesta voi kysyä Borgin asteikolla (6 erittäin kevyt – 20 en jaksa enää).

Arkiaktiivisuudesta voi keskustella Arkiliikunta-kortin avulla (KKI, Hengitysliitto, Apteekkariliitto)

Klikkaa kuvaa ja tulosta arkiliikuntakortti

Arkiliikuntakortti

Kotona pärjäämistä kannattaa kysyä etenkin ikääntyneiltä. Yksi väline tähän on IADL-asteikko, joka kartoittaa päivittäisten asioiden hoitamiseen liittyvää toimintakykyä.

Kaatumisista kannattaa kysyä etenkin ikääntyneiltä. Voimaa vanhuuteen -sivustosta löytyy erilaisia testejä liikkumiskyvyn arvioimiseksi. Kaatumisriskin arvioinnista ja kaatumisen ehkäisystä löytyy lisätietoja THL:n sivuilta.

Liikkumiskyvyn arvioinnin ja mittausten perusteella voidaan:

• huomata ja ennustaa henkilön fyysisen toimintakyvyn muutoksia ja puuttua niihin jo varhaisessa vaiheessa
  • motivoida henkilöä, koska hän voi itse seurata omassa toimintakyvyssään tapahtuvia muutoksia
  • valita henkilölle oikea liikuntaryhmä, kannustaa häntä lisäämään liikettä arjessa tai laatia yksilöllinen harjoitusohjelma.

Suositeltavat testit iäkkäälle hengityssairaalle:

1 min tuolilta ylösnousu testi. Mittaa alaraajojen lihasvoimaa ja suorituskykyä. Soveltuu hyvin käytettäväksi sekä erikoissairaanhoidossa että perusterveydenhuollossa. Helppo ja nopea toteuttaa vastaanotolla.

Testit ja suoritusohje: Hengenahdistus haltuun ‐ liikkuen kuntoon Liikuntaopas keuhkoahtaumatautia sairastavalle. Boehringer Ingelheim.

6 min kävelytesti. Mittaa fyysistä toimintakykyä ja yleistä toimintakykyä (ADL/IADL). Edellistä vaativampi suorittaa, vaatii kokeneen testaajan.

5 kertaa tuolilta ylösnousu testi (vaihtoehto 1min tuolilta ylösnousu testille). Mittaa alaraajojen lihasvoimaa ja suorituskykyä.

Short Physical Performance Battery (SPPB) Mittaa liikkumiskykyä. Testistö koostuu kolmesta osasta, joiden avulla saadaan tietoa testattavan tasapainon hallinnasta seisten, kävelystä ja alaraajojen lihasvoimasta.

Timed Up and Go Test. Mittaa liikkumiskykyä ja tasapainoa. Suoritus edellyttää lihasvoimaa, tasapainoa, nivelten liikkuvuutta, koordinaatiota ja näkökykyä sekä näitä tuottavien ja säätelevien järjestelmien yhteistoimintaa.

Puristusvoiman mittaus. Mittaa yleistä fyysistä toimintakykyä.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien korjaamisesta. Artikkelissa nostettiin esille kysymys, onko Suomessa opittu korjaamaan oikeita asioita?

Hengitysliiton näkemys on, että jokainen vaurioitunut rakenne on korjattava. Sekä teknisen käyttöikänsä päässä olevan rakenteen että havaitun vaurioituneen rakenteen korjaustarve on selvitettävä kuntotutkimuksin. Sisäilman ongelmat voivat johtua useammasta tekijästä, jolloin yhden tekijän korjaaminen ei poista koko ongelmaa.

Jokainen korjausrakennusprojekti tarvitsee korjaussuunnitelman ja kustannusarvion, minkä jälkeen on mahdollista valita hankesuunnittelun ja purkutuomion väliltä. Päätavoitteena kaikessa korjaussuunnittelussa on oltava sisäilman laatu. Rakennukset ovat olemassa ihmisiä varten.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi