Ammattilaisille

Tästä osiosta löytyy erityisesti terveys- ja liikunta-alan ammattilaisille suunnattua tietoa liikunnasta.

Kuinka ottaa puheeksi hengityssairaan liikuntatottumukset ja arvioida iäkkään hengityssairaan liikkumis- ja toimintakykyä?

Suositeltavia kysymyksiä ovat:

• Millaiset liikuntatottumukset hänellä on aiemmin ollut?
  • Miten hän harrastaa liikuntaa tällä hetkellä?
  • Liikkuuko hän hikoillen ja hengästyen vähintään 20 minuuttia:
    • vähemmän kuin kerran viikossa
    • kerran viikossa
    • 2−3 kertaa viikossa
    • 3 kertaa viikossa tai useammin.
  • Koska viimeksi hän on harrastanut, ja millaista liikuntaa?

Hengityssairaan kokemusta harjoittelun ja liikkumisen koetusta rasittavuudesta voi kysyä Borgin asteikolla (6 erittäin kevyt – 20 en jaksa enää).

Arkiaktiivisuudesta voi keskustella Arkiliikunta-kortin avulla (KKI, Hengitysliitto, Apteekkariliitto)

Kotona pärjäämistä kannattaa kysyä etenkin ikääntyneiltä. Yksi väline tähän on IADL-asteikko, joka kartoittaa päivittäisten asioiden hoitamiseen liittyvää toimintakykyä.

Kaatumisista kannattaa kysyä etenkin ikääntyneiltä. Voimaa vanhuuteen -sivustosta löytyy erilaisia testejä liikkumiskyvyn arvioimiseksi.

Liikkumiskyvyn arvioinnin ja mittausten perusteella voidaan:

• huomata ja ennustaa henkilön fyysisen toimintakyvyn muutoksia ja puuttua niihin jo varhaisessa vaiheessa
  • motivoida henkilöä, koska hän voi itse seurata omassa toimintakyvyssään tapahtuvia muutoksia
  • valita henkilölle oikea liikuntaryhmä, kannustaa häntä lisäämään liikettä arjessa tai laatia yksilöllinen harjoitusohjelma.

Suositeltavat testit iäkkäälle hengityssairaalle:

1 min tuolilta ylösnousu testi. Mittaa alaraajojen lihasvoimaa ja suorituskykyä. Soveltuu hyvin käytettäväksi sekä erikoissairaanhoidossa että perusterveydenhuollossa. Helppo ja nopea toteuttaa vastaanotolla.

Testit ja suoritusohje: Hengenahdistus haltuun ‐ liikkuen kuntoon Liikuntaopas keuhkoahtaumatautia sairastavalle. Boehringer Ingelheim.

6 min kävelytesti. Mittaa fyysistä toimintakykyä ja yleistä toimintakykyä (ADL/IADL). Edellistä vaativampi suorittaa, vaatii kokeneen testaajan.

5 kertaa tuolilta ylösnousu testi (vaihtoehto 1min tuolilta ylösnousu testille). Mittaa alaraajojen lihasvoimaa ja suorituskykyä.

Short Physical Performance Battery (SPPB) Mittaa liikkumiskykyä. Testistö koostuu kolmesta osasta, joiden avulla saadaan tietoa testattavan tasapainon hallinnasta seisten, kävelystä ja alaraajojen lihasvoimasta.

Timed Up and Go Test. Mittaa liikkumiskykyä ja tasapainoa. Suoritus edellyttää lihasvoimaa, tasapainoa, nivelten liikkuvuutta, koordinaatiota ja näkökykyä sekä näitä tuottavien ja säätelevien järjestelmien yhteistoimintaa.

Puristusvoiman mittaus. Mittaa yleistä fyysistä toimintakykyä.

Senior Fitness Test. Mittaa ylä- ja alaraajojen lihasvoimaa

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: