Haluatko yhteistyökumppaniksi?

Liikunnan asiantuntijat kouluttavat liikunnan ja sosiaali- ja terveydenhuollon alojen ammattilaisia sekä paikallisyhdistysten vertaisohjaajia.

Liitto järjestää erilaisia liikuntakampanjoita ja –tapahtumia, jotka ovat avoimia kaikille. Lisäksi liitto ja paikalliset hengitysyhdistykset järjestävät yhdessä erityisesti hengityssairaille ja heidän läheisilleen tarkoitettuja liikuntatapahtumia. Paikallisten hengitysyhdistysten yksi tärkeimmistä ja suosituimmista toimintamuodoista on liikunnan järjestäminen. Lähes jokainen hengitysyhdistys järjestää säännöllisesti kokoontuvia liikuntaryhmiä.

Hengitysliitto on erikoistunut arkiliikunnan eli liikunnallisten elintapojen sekä hengityssairaiden liikunnan edistämiseen. Liitto on siis myös valtakunnallinen liikuntaa edistävä järjestö, joka saa avustusta tähän toimintaan Opetus- ja kulttuuriministeriön jakamista veikkausvoittovaroista.

Jos haluat tietää lisää liikunnasta tai toteuttaa liikuntatapahtuman yhteistyössä, ota yhteyttä:

Liikunnan suunnittelija Janne Haarala, 050 522 4094

Suunnittelija Veera Farin, 044 407 7020

etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT