Suositeltavia liikuntalajeja ja -tottumuksia

Tärkeintä on liikkua säännöllisesti ja hengästyen!

Paras hyöty terveyden kannalta saadaan, kun harjoitetaan perus- ja arkiliikuntaa päivittäin ja täydennetään sitä muutaman kerran viikossa tapahtuvalla kuormittavammalla kestävyysliikunnalla.

Vesiliikunta sopii joillekin hengityssairaille hyvin, sillä vesi tarjoaa mahdollisuuden hengittää kosteaa ja uimahalleissa myös lämmintä ilmaa. Lisäksi vedenpaine sekä auttaa että antaa sopivan vastuksen hengitykselle. Toisaalta jotkut voivat kokea veden vastuksen myös epämiellyttävänä. Infektioherkissä keuhkosairauksissa vesiliikuntaa ei suositella.

Keppijumpan avulla voi helposti parantaa rintarangan liikkuvuutta ja tehostaa hengitystä. Suomi 100 -juhlavuoden erilaisina teemapäivinä on julkaistu keppijumppavideoita, jotka ohjaavat omatoimiseen harjoitteluun. Löydät erilaisia ohjattuja keppijumppia Hengitysliiton youtube-kanavalta. Jumpat sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Parhaiten kestävyyttä harjoittavat sellaiset lajit, joissa tarvitaan suuria lihasryhmiä. Tällaisia ovat muun muassa:

• reipas kävely
  • sauvakävely
  • uinti
  • pyöräily
  • tanssi
  • hiihto
  • hölkkä.

Hengityssairas kohottaa kuntoaan samoilla periaatteilla kuin tervekin. Terveyden ylläpitämiseksi on hyvä liikkua kohtalaisesti rasittavalla teholla vähintään 30 minuuttia useimpina päivinä viikossa tai mieluummin 20 minuuttia päivittäin, yhteensä vähintään 2,5 tuntia viikossa.

Lisäksi tarvitaan vähintään 2 kertaa viikossa lihaskuntoa ja tasapainoa kehittävää liikuntaa. Lihaskuntoharjoittelu kannattaa kohdentaa ylä- ja alaraajaharjoittelun lisäksi uloshengitystä ja yskimistä auttaviin vatsalihaksiin ja ryhtiä ylläpitäviin vartalon lihaksiin.

Lihaskuntoharjoitukset ovat tarpeen erityisesti niille, joilla hengityssairaus aiheuttaa tahatonta laihtumista ja kuihduttaa lihaksia. Erityisen tärkeää luuston kuormittaminen ja lihasharjoittelu ovat hengityssairailla, jotka joutuvat hoitamaan sairauttaan usein kortikosteroiditableteilla. Kuntosaliharjoittelua voi säädellä siten, että pitää taukoja ja tekee hengitysharjoituksia ylä- ja alaraajaharjoitusten välillä.

Liikuntasuorituksen voi pätkiä päivän aikana useaan kertaan. Kävelyssä kannattaa tavoitella 10 000 askelta. Tutkitusti esimerkiksi keuhkoahtaumatautia sairastava voi saavuttaa jo 6000 päivittäisellä askeleella lisää vuosia elämäänsä.

Videossa keuhkosairauksien erikoislääkäri Joni Niskanen kertoo liikunnasta osana hengityssairaan omahoitoa.

Videossa liikuntatieteen tohtori Arto Pesola kertoo arkiaktiivisuudesta ja istumisesta.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD