Suositeltavia liikuntalajeja ja -tottumuksia

Tärkeintä on liikkua säännöllisesti ja hengästyen!

Paras hyöty terveyden kannalta saadaan, kun harjoitetaan perus- ja arkiliikuntaa päivittäin ja täydennetään sitä muutaman kerran viikossa tapahtuvalla kuormittavammalla kestävyysliikunnalla.

Vesiliikunta sopii joillekin hengityssairaille hyvin, sillä vesi tarjoaa mahdollisuuden hengittää kosteaa ja uimahalleissa myös lämmintä ilmaa. Lisäksi vedenpaine sekä auttaa että antaa sopivan vastuksen hengitykselle. Toisaalta jotkut voivat kokea veden vastuksen myös epämiellyttävänä. Infektioherkissä keuhkosairauksissa vesiliikuntaa ei suositella.

Keppijumpan avulla voi helposti parantaa rintarangan liikkuvuutta ja tehostaa hengitystä. Suomi 100 -juhlavuoden erilaisina teemapäivinä on julkaistu keppijumppavideoita, jotka ohjaavat omatoimiseen harjoitteluun. Löydät erilaisia ohjattuja keppijumppia Hengitysliiton youtube-kanavalta. Jumpat sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Parhaiten kestävyyttä harjoittavat sellaiset lajit, joissa tarvitaan suuria lihasryhmiä. Tällaisia ovat muun muassa:

• reipas kävely,
  • sauvakävely,
  • uinti,
  • pyöräily,
  • tanssi,
  • hiihto ja
  • hölkkä.

Hengityssairas kohottaa kuntoaan samoilla periaatteilla kuin tervekin. Terveyden ylläpitämiseksi on hyvä liikkua kohtalaisesti rasittavalla teholla vähintään 30 minuuttia useimpina päivinä viikossa tai mieluummin 20 minuuttia päivittäin, yhteensä vähintään 2,5 tuntia viikossa.

Lisäksi tarvitaan vähintään 2 kertaa viikossa lihaskuntoa ja tasapainoa kehittävää liikuntaa. Lihaskuntoharjoittelu kannattaa kohdentaa ylä- ja alaraajaharjoittelun lisäksi uloshengitystä ja yskimistä auttaviin vatsalihaksiin ja ryhtiä ylläpitäviin vartalon lihaksiin.

Lihaskuntoharjoitukset ovat tarpeen erityisesti niille, joilla hengityssairaus aiheuttaa tahatonta laihtumista ja kuihduttaa lihaksia. Erityisen tärkeää luuston kuormittaminen ja lihasharjoittelu ovat hengityssairailla, jotka joutuvat hoitamaan sairauttaan usein kortikosteroiditableteilla. Kuntosaliharjoittelua voi säädellä siten, että pitää taukoja ja tekee hengitysharjoituksia ylä- ja alaraajaharjoitusten välillä.

Liikuntasuorituksen voi pätkiä päivän aikana useaan kertaan. Kävelyssä kannattaa tavoitella 10 000 askelta. Tutkitusti esimerkiksi keuhkoahtaumatautia sairastava voi saavuttaa jo 6000 päivittäisellä askeleella lisää vuosia elämäänsä.