Palvelut ammattilaisille

Liikuntaan liittyvää terveystietoa sekä liikunta-alan että terveydenhuollon ammattilhenkilöstölle löydät täältä.

Julkaisemme terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstölle Hengityskanava-uutiskirjettä 4 kertaa vuodessa yhteistyössä Filha ry:n kanssa. Uusimmat uutiskirjeet löydät täältä. Katso myös esittelyvideo Hengityskanavasta:

Järjestämme yhdessä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa Hengitysmessut, joiden päiväohjelma on suunnattu terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Videoita Hengitysmessuilta julkaistaan Hengitysliiton sivuilla ja youtube-kanavalla.

Videossa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lääketieteen tohtori, keuhkosairauksien erikoislääkäri Sirpa Leivo-Korpela kertoo hyvistä hoitokäytännöistä Pirkanmaalla.

Videossa geriatrian erikoislääkäri Hanna Kerminen kertoo keuhkoahtaumatautia sairastavan masennuksesta ja mielialasta.

Järjestämme yhteistyössä Filha ry:n kanssa myös täydennyskoulutusta terveydenhuollon ammattihenkilöstölle. Aiheet vaihtelevat hengityssairauksien ennaltaehkäisystä ja hoidosta kuntoutukseen.

Koulutuskalenteri löytyy Filhan (Finnish Lung Health Association) sivuilta.

Filha

Tällä viikolla vietetään Yksi elämän univiikkoa. Neuvokkaan perheen verkkosivuilta löytyy näppärä Unipuu, jonka avulla voi jutella lasten kanssa, miksi uni on tärkeää ja mikä auttaa nukkumaan hyvin. Lue lisää: https://bit.ly/2W4YP4c #yksielama #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.