Palvelut ammattilaisille

Liikuntaan liittyvää terveystietoa sekä liikunta-alan että terveydenhuollon ammattilhenkilöstölle löydät täältä.

Julkaisemme terveydenhuoltoalan ammattihenkilöstölle Hengityskanava-uutiskirjettä 4 kertaa vuodessa yhteistyössä Filha ry:n kanssa. Uusimmat uutiskirjeet löydät täältä. Katso myös esittelyvideo Hengityskanavasta:

Järjestämme yhdessä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa Hengitysmessut, joiden päiväohjelma on suunnattu terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Videoita Hengitysmessuilta julkaistaan Hengitysliiton sivuilla ja youtube-kanavalla.

Videossa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lääketieteen tohtori, keuhkosairauksien erikoislääkäri Sirpa Leivo-Korpela kertoo hyvistä hoitokäytännöistä Pirkanmaalla.

Videossa geriatrian erikoislääkäri Hanna Kerminen kertoo keuhkoahtaumatautia sairastavan masennuksesta ja mielialasta.

Järjestämme yhteistyössä Filha ry:n kanssa myös täydennyskoulutusta terveydenhuollon ammattihenkilöstölle. Aiheet vaihtelevat hengityssairauksien ennaltaehkäisystä ja hoidosta kuntoutukseen.

Koulutuskalenteri löytyy Filhan (Finnish Lung Health Association) sivuilta.

Filha

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliittoon karttuneen kokemustiedon perusteella monet sisäilmasta oireilevat tai sairastavat ovat saaneet apua joustavista järjestelyistä työelämässä, mutta niiden käyttö on tapauskohtaista ja hyvin sattumanvaraista. Suunnittelija Sari Mäki pohtii blogi-kirjoituksessaan työn muokkaamisen mahdollisuutta sisäilmasta oireilevien ja sairastavien työkyvyn tukemisessa. Lue kirjoitus täällä: https://bit.ly/2V6TUz0

Sosiaaliturvaopas on päivitetty ajan tasalle. Voit tututua ja ladata sen osoitteessa www.sosiaaliturvaopas.fi. Oppaaseen on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Opas on erinomainen työväline järjestöjen ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille, mutta siitä hyötyvät myös esimerkiksi palveluita tarvitsevat ikääntyneet ihmiset. Lue lisää: https://bit.ly/2BD1ERT