Sää ja hyvinvointi

Säällä ja lämpötilalla on merkitystä hyvinvoinnille. Ihmisen normaali kehon lämpötila on n. 37 astetta. Fyysinen suorituskyky heikkenee, kun kehon syvälämpötila nousee yli yhdellä asteella.

Jo muutaman päivän kestävä helle voi aiheuttaa ongelmia terveydelle ja toimintakyvylle. Ponnistelu lisää kehon lämmöntuottoa jopa kymmenkertaisesti. Hellekausista selviytyäkseen kannattaa tarkastella käyttäytymistään ja tunnistaa kuumahaittojen hälytyssignaalit. Niitä ovat:

• janon tunne
  • suun kuivuminen
  • fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen
  • heikotus ja lihasheikkous
  • pahoinvointi
  • sekavuus
  • keskittymisvaikeus
  • unihäiriöt ja väsymys
  • sydämen rytmihäiriöt
  • hengenahdistus
  • hengitysteiden vinkuminen ja limanerityksen lisääntyminen.

Kuuma-altistus pahentaa pitkäaikaissairauden kuten hengityssairauden oireita erityisesti iäkkäillä henkilöillä. Iäkkäiden huonoa kuuman sietoa selittävät ikäihmisten heikentynyt lämmönsäätely, viivästynyt janon tunne ja hidastunut kyky aistia lämpökuormaa, joka käynnistäisi korjaavan lämmöntuotannon. Lisäksi kuumakuormitus voi aiheuttaa hengitystietulehduksen ja näin pahentaa hengityssairautta.

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.