Sää ja hyvinvointi

Säällä ja lämpötilalla on merkitystä hyvinvoinnille. Ihmisen normaali kehon lämpötila on n. 37 astetta. Fyysinen suorituskyky heikkenee, kun kehon syvälämpötila nousee yli yhdellä asteella.

Jo muutaman päivän kestävä helle voi aiheuttaa ongelmia terveydelle ja toimintakyvylle. Ponnistelu lisää kehon lämmöntuottoa jopa kymmenkertaisesti. Hellekausista selviytyäkseen kannattaa tarkastella käyttäytymistään ja tunnistaa kuumahaittojen hälytyssignaalit. Niitä ovat:

• janon tunne
  • suun kuivuminen
  • fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen
  • heikotus ja lihasheikkous
  • pahoinvointi
  • sekavuus
  • keskittymisvaikeus
  • unihäiriöt ja väsymys
  • sydämen rytmihäiriöt
  • hengenahdistus
  • hengitysteiden vinkuminen ja limanerityksen lisääntyminen.

Kuuma-altistus pahentaa pitkäaikaissairauden kuten hengityssairauden oireita erityisesti iäkkäillä henkilöillä. Iäkkäiden huonoa kuuman sietoa selittävät ikäihmisten heikentynyt lämmönsäätely, viivästynyt janon tunne ja hidastunut kyky aistia lämpökuormaa, joka käynnistäisi korjaavan lämmöntuotannon. Lisäksi kuumakuormitus voi aiheuttaa hengitystietulehduksen ja näin pahentaa hengityssairautta.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt