Sää ja hyvinvointi

Säällä ja lämpötilalla on merkitystä hyvinvoinnille. Ihmisen normaali kehon lämpötila on n. 37 astetta. Fyysinen suorituskyky heikkenee, kun kehon syvälämpötila nousee yli yhdellä asteella.

Jo muutaman päivän kestävä helle voi aiheuttaa ongelmia terveydelle ja toimintakyvylle. Ponnistelu lisää kehon lämmöntuottoa jopa kymmenkertaisesti. Hellekausista selviytyäkseen kannattaa tarkastella käyttäytymistään ja tunnistaa kuumahaittojen hälytyssignaalit. Niitä ovat:

• janon tunne
  • suun kuivuminen
  • fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen
  • heikotus ja lihasheikkous
  • pahoinvointi
  • sekavuus
  • keskittymisvaikeus
  • unihäiriöt ja väsymys
  • sydämen rytmihäiriöt
  • hengenahdistus
  • hengitysteiden vinkuminen ja limanerityksen lisääntyminen.

Kuuma-altistus pahentaa pitkäaikaissairauden kuten hengityssairauden oireita erityisesti iäkkäillä henkilöillä. Iäkkäiden huonoa kuuman sietoa selittävät ikäihmisten heikentynyt lämmönsäätely, viivästynyt janon tunne ja hidastunut kyky aistia lämpökuormaa, joka käynnistäisi korjaavan lämmöntuotannon. Lisäksi kuumakuormitus voi aiheuttaa hengitystietulehduksen ja näin pahentaa hengityssairautta.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: