Helle

Helteeltä suojaudut hakeutumalla viileään ja huolehtimalla nesteytyksestä.

Näin suojaudut helteeltä:

Hakeudu viileään. Asunnossa lämpötilan pitäisi olla alle + 25 astetta.  Muista, että lämmönsieto on hyvin yksilöllistä.

• Asuntoa voi viilentää pitämällä verhot kiinni, vähentämällä kodinkoneista aiheutuvaa lämmöntuottoa ja tuulettamalla yöllä.
  • Sälekaihtimet kannattaa kääntää kupera puoli ulospäin, sillä se heijastaa uv-säteet takaisin pihalle.
  • Pukeutumalla voi vähentää kehon lämpötilaa myös sisällä. Kostea ja ohut vaate jäähdyttää kehoa tehokkaasti.
  • Myös kylmä suihku viilentää.

Huolehdi nesteytyksestä.

• Helteellä pitää juoda n. 1,5 kertaisesti verrattuna normaaliin määrään.
  • Helteellä pitää juoda, vaikka ei janottaisikaan.
  • Syö välillä jotain suolapitoista.
  • Lääkäriltä kannattaa kysyä neuvoja nesteytykseen.

Tarkista lääkityksen vaikutus lämpöoireiden kehittymiseen, sillä lääkitys voi voimistaa lämpöoireiden kehittymistä. Tällaisia lääkkeitä ovat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavat lääkkeet. Lääkäriltä on syytä tarkistaa myös kokonaislääkityksen ja kuumuuden yhteisvaikutus.

Helteellä ilmassa on enemmän epäpuhtauksia. Hellejaksot aiheuttavat erityisen haasteen hengityssairaille, sillä helteellä ilmassa on keskimäärin enemmän epäpuhtauksia. Otsonin määrä kohoaa ja ilman mikropartikkelit kulkeutuvat myös sisätiloihin. Pahimmillaan molemmat lisäävät kuolleisuutta hellejaksojen aikana.

Lue lisää Kuumainfo.fi

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: