Helle

Helteeltä suojaudut hakeutumalla viileään ja huolehtimalla nesteytyksestä.

Näin suojaudut helteeltä:

Hakeudu viileään. Asunnossa lämpötilan pitäisi olla alle + 25 astetta.  Muista, että lämmönsieto on hyvin yksilöllistä.

• Asuntoa voi viilentää pitämällä verhot kiinni, vähentämällä kodinkoneista aiheutuvaa lämmöntuottoa ja tuulettamalla yöllä.
  • Sälekaihtimet kannattaa kääntää kupera puoli ulospäin, sillä se heijastaa uv-säteet takaisin pihalle.
  • Pukeutumalla voi vähentää kehon lämpötilaa myös sisällä. Kostea ja ohut vaate jäähdyttää kehoa tehokkaasti.
  • Myös kylmä suihku viilentää.

Huolehdi nesteytyksestä.

• Helteellä pitää juoda n. 1,5 kertaisesti verrattuna normaaliin määrään.
  • Helteellä pitää juoda, vaikka ei janottaisikaan.
  • Syö välillä jotain suolapitoista.
  • Lääkäriltä kannattaa kysyä neuvoja nesteytykseen.

Tarkista lääkityksen vaikutus lämpöoireiden kehittymiseen, sillä lääkitys voi voimistaa lämpöoireiden kehittymistä. Tällaisia lääkkeitä ovat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavat lääkkeet. Lääkäriltä on syytä tarkistaa myös kokonaislääkityksen ja kuumuuden yhteisvaikutus.

Helteellä ilmassa on enemmän epäpuhtauksia. Hellejaksot aiheuttavat erityisen haasteen hengityssairaille, sillä helteellä ilmassa on keskimäärin enemmän epäpuhtauksia. Otsonin määrä kohoaa ja ilman mikropartikkelit kulkeutuvat myös sisätiloihin. Pahimmillaan molemmat lisäävät kuolleisuutta hellejaksojen aikana.

Lue lisää Kuumainfo.fi

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi