Helle

Helteeltä suojaudut hakeutumalla viileään ja huolehtimalla nesteytyksestä.

Näin suojaudut helteeltä:

Hakeudu viileään. Asunnossa lämpötilan pitäisi olla alle + 25 astetta.  Muista, että lämmönsieto on hyvin yksilöllistä.

• Asuntoa voi viilentää pitämällä verhot kiinni, vähentämällä kodinkoneista aiheutuvaa lämmöntuottoa ja tuulettamalla yöllä.
  • Sälekaihtimet kannattaa kääntää kupera puoli ulospäin, sillä se heijastaa uv-säteet takaisin pihalle.
  • Pukeutumalla voi vähentää kehon lämpötilaa myös sisällä. Kostea ja ohut vaate jäähdyttää kehoa tehokkaasti.
  • Myös kylmä suihku viilentää.

Huolehdi nesteytyksestä.

• Helteellä pitää juoda n. 1,5 kertaisesti verrattuna normaaliin määrään.
  • Helteellä pitää juoda, vaikka ei janottaisikaan.
  • Syö välillä jotain suolapitoista.
  • Lääkäriltä kannattaa kysyä neuvoja nesteytykseen.

Tarkista lääkityksen vaikutus lämpöoireiden kehittymiseen, sillä lääkitys voi voimistaa lämpöoireiden kehittymistä. Tällaisia lääkkeitä ovat erityisesti sydän- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavat lääkkeet. Lääkäriltä on syytä tarkistaa myös kokonaislääkityksen ja kuumuuden yhteisvaikutus.

Helteellä ilmassa on enemmän epäpuhtauksia. Hellejaksot aiheuttavat erityisen haasteen hengityssairaille, sillä helteellä ilmassa on keskimäärin enemmän epäpuhtauksia. Otsonin määrä kohoaa ja ilman mikropartikkelit kulkeutuvat myös sisätiloihin. Pahimmillaan molemmat lisäävät kuolleisuutta hellejaksojen aikana.

Lue lisää Kuumainfo.fi