Autojen raitisilmasuodattimet

Toimintaperiaate ja käyttötarkoitus

Autojen suodattamaton sisäilma voi olla erittäin huonoa johtuen epäpuhtauksista liikenneväylillä ja kaupungeissa. Tämä aiheuttaa altistumista etenkin ammattiautoilijoille ja pitkiä työmatkoja ajaville. Myös hengityssairaiden ja allergisten on pidettävä huolta siitä, että auton tuloilman suodatus on asianmukaisessa kunnossa.

Suodattimet perustuvat mekaaniseen suodatukseen ja lisänä saattaa olla kemiallista suodatusta, eli aktiivihiiltä.

Huolto

Ajoneuvojen suodattimet on huollettava ja/tai vaihdettava säännöllisesti. Ajoneuvojen sisätilat pitää siivota ja ilmanvaihtolaitteiden ja ilmastoinnin toimivuus tarkistaa huolto-ohjelman mukaisesti. Tukkeutunut suodatin saattaa aiheuttaa ikkunoiden huurtumista ja auton sisäilmanlaadun heikkenemistä. Uutta suodatinta hankittaessa tärkeintä on kiinnittää huomiota siihen, että suodatin asettuu tiiviisti paikoilleen.

Autonvalmistajien mukaan suodattimen vaihtoväli on yleensä 15 tai 30 tkm merkistä riippuen. Jotkut ilmoittavat vaihtoväliksi enintään vuoden. Autojen suodattimet on syytä vaihtaa vähintään kerran vuodessa kilometreistä riippumatta.

Hankittaessa huomioitava

Kotimaisen testin perusteella kaikki mukana olleet suodattimet puhdistivat ilmaa ja täyttivät näin tehtävänsä (Tekniikan Maailma 1/03). Eroja löytyi suodatuksen tehokkuudessa ja suodattimien käyttöiässä.

Perinteiset suodattimet suodattivat testissä hyvin pienhiukkasia, mutta eivät ole tarkoitettuja puhdistamaan ilman kaasumaisia yhdisteitä. Aktiivihiilisuodattimet puhdistavat myös kaasumaisia epäpuhtauksia, mutta suodattimen käyttöikä ja hiukkasten puhdistuskyky ovat selvästi perinteisiä huonompia. Testin mukaan kaikki suodattimet poistivat huomattavan osan myös kaikkein pienimmistä hiukkasista.