Autojen raitisilmasuodattimet

Toimintaperiaate ja käyttötarkoitus

Autojen suodattamaton sisäilma voi olla erittäin huonoa johtuen epäpuhtauksista liikenneväylillä ja kaupungeissa. Tämä aiheuttaa altistumista etenkin ammattiautoilijoille ja pitkiä työmatkoja ajaville. Myös hengityssairaiden ja allergisten on pidettävä huolta siitä, että auton tuloilman suodatus on asianmukaisessa kunnossa.

Suodattimet perustuvat mekaaniseen suodatukseen ja lisänä saattaa olla kemiallista suodatusta, eli aktiivihiiltä.

Huolto

Ajoneuvojen suodattimet on huollettava ja/tai vaihdettava säännöllisesti. Ajoneuvojen sisätilat pitää siivota ja ilmanvaihtolaitteiden ja ilmastoinnin toimivuus tarkistaa huolto-ohjelman mukaisesti. Tukkeutunut suodatin saattaa aiheuttaa ikkunoiden huurtumista ja auton sisäilmanlaadun heikkenemistä. Uutta suodatinta hankittaessa tärkeintä on kiinnittää huomiota siihen, että suodatin asettuu tiiviisti paikoilleen.

Autonvalmistajien mukaan suodattimen vaihtoväli on yleensä 15 tai 30 tkm merkistä riippuen. Jotkut ilmoittavat vaihtoväliksi enintään vuoden. Autojen suodattimet on syytä vaihtaa vähintään kerran vuodessa kilometreistä riippumatta.

Hankittaessa huomioitava

Kotimaisen testin perusteella kaikki mukana olleet suodattimet puhdistivat ilmaa ja täyttivät näin tehtävänsä (Tekniikan Maailma 1/03). Eroja löytyi suodatuksen tehokkuudessa ja suodattimien käyttöiässä.

Perinteiset suodattimet suodattivat testissä hyvin pienhiukkasia, mutta eivät ole tarkoitettuja puhdistamaan ilman kaasumaisia yhdisteitä. Aktiivihiilisuodattimet puhdistavat myös kaasumaisia epäpuhtauksia, mutta suodattimen käyttöikä ja hiukkasten puhdistuskyky ovat selvästi perinteisiä huonompia. Testin mukaan kaikki suodattimet poistivat huomattavan osan myös kaikkein pienimmistä hiukkasista.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD