Hajuaisti ja tuoksujen tarkoitus

Tuoksujen tulkintaan vaikuttaa geenimme sekä kulttuuri, jossa elämme. Hyviksi koetut hajut viestivät nautinnoista. Nenän ja hajuaistimme tarkoitus on myös varoittaa pahoista ja vaarallisista tuoksuista ja hajuista.

Tuoksumieltymykset ovat geneettisesti opittuja. Hajuaistimme on yhteydessä makuaistiin. Jos nenän limakalvot ovat turvonneet, eivätkä reseptorit ota vastaan tuoksuaineita, myös makuelämykset jäävät vajaiksi. Maistaminen on kokonaisvaltainen tapahtuma suussa, nenässä ja aivoissa. Aivot kokoavat kaikki aistiärsykkeet ja luovat niistä kokonaisuuden, joka näkyy jopa magneettikuvassa. Raskausajan makumieltymykset voivat siirtyä myös lapselle. Myöhemmin vauvat voivat myös rauhoittua pelkästään heitä lähellä olleen vanhemman tuoksusta.

Historiassa hyviksi koettujen tuoksujen on ollut tarkoitus tuoda ylellisyyttä elämään. Hajusteet kuuluivat alunperin hallitsijoiden ja yläluokan elämään. Epämiellyttävää hajua on torjuttu historian saatossa esim. lisäämällä itselle mieluista hajua ns. vastatuoksuna esimerkiksi tuoksupullosta. Epämiellyttävä tuoksu on voinut olla peräisin kehosta, ruuanvalmistuksesta tai muusta arkisesta ympäristöstämme.

Tunnetuimpia luonnonhajusteita kautta aikain ovat olleet ruusunlehdet ja -öljy, jasmiini, orvokki, sireeni, laventeli, kielo, vanilja, neilikka ja kaneli. Pahaksi koettuja hajuja ovat olleet pilaantuneet ruoka-aineet ja savunhaju, joka viestii tulipalon vaaramahdollisuudesta. Tuoksujen määrä on moninkertaistunut viimeisen vuosisadan aikana. Ajan henki määrittää luonnollisten ja keinotekoisten tuoksujen sekoitussuhdetta.

Parfyymi-tuoksujen erottelussa käytetään usein luokittelua: sitrusmainen, hedelmäinen, kukkainen, itämainen, aromaattinen ja puinen. Parfyymien tuoksu jakaantuu yleensä kolmeen osaan: nopeasti häviävään ensiosaan, usein kukkien aromista muodostuvaan sydänosaan ja pisimpään kestävään perustaan, joka on usein peräisin puista tai eläinperäisistä tuoksuista. Muoti vaikuttaa uusien tuoksusekoitusten keveyteen ja raskauteen. Kulttuuriset käyttäytymissäännöt puolestaan vaikuttavat muotiin. Miesten ja naisten tuoksut ovat painotuksiltaan erilaisia. Ihon pH-arvo (luonnollinen happamuus, rasvapitoisuus ja mikro-organismit) vaikuttavat jokaisella ihmisellä eri tavalla tuoksuun.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.