Hajuaisti ja tuoksujen tarkoitus

Tuoksujen tulkintaan vaikuttaa geenimme sekä kulttuuri, jossa elämme. Hyviksi koetut hajut viestivät nautinnoista. Nenän ja hajuaistimme tarkoitus on myös varoittaa pahoista ja vaarallisista tuoksuista ja hajuista.

Tuoksumieltymykset ovat geneettisesti opittuja. Hajuaistimme on yhteydessä makuaistiin. Jos nenän limakalvot ovat turvonneet, eivätkä reseptorit ota vastaan tuoksuaineita, myös makuelämykset jäävät vajaiksi. Maistaminen on kokonaisvaltainen tapahtuma suussa, nenässä ja aivoissa. Aivot kokoavat kaikki aistiärsykkeet ja luovat niistä kokonaisuuden, joka näkyy jopa magneettikuvassa. Raskausajan makumieltymykset voivat siirtyä myös lapselle. Myöhemmin vauvat voivat myös rauhoittua pelkästään heitä lähellä olleen vanhemman tuoksusta.

Historiassa hyviksi koettujen tuoksujen on ollut tarkoitus tuoda ylellisyyttä elämään. Hajusteet kuuluivat alunperin hallitsijoiden ja yläluokan elämään. Epämiellyttävää hajua on torjuttu historian saatossa esim. lisäämällä itselle mieluista hajua ns. vastatuoksuna esimerkiksi tuoksupullosta. Epämiellyttävä tuoksu on voinut olla peräisin kehosta, ruuanvalmistuksesta tai muusta arkisesta ympäristöstämme.

Tunnetuimpia luonnonhajusteita kautta aikain ovat olleet ruusunlehdet ja -öljy, jasmiini, orvokki, sireeni, laventeli, kielo, vanilja, neilikka ja kaneli. Pahaksi koettuja hajuja ovat olleet pilaantuneet ruoka-aineet ja savunhaju, joka viestii tulipalon vaaramahdollisuudesta. Tuoksujen määrä on moninkertaistunut viimeisen vuosisadan aikana. Ajan henki määrittää luonnollisten ja keinotekoisten tuoksujen sekoitussuhdetta.

Parfyymi-tuoksujen erottelussa käytetään usein luokittelua: sitrusmainen, hedelmäinen, kukkainen, itämainen, aromaattinen ja puinen. Parfyymien tuoksu jakaantuu yleensä kolmeen osaan: nopeasti häviävään ensiosaan, usein kukkien aromista muodostuvaan sydänosaan ja pisimpään kestävään perustaan, joka on usein peräisin puista tai eläinperäisistä tuoksuista. Muoti vaikuttaa uusien tuoksusekoitusten keveyteen ja raskauteen. Kulttuuriset käyttäytymissäännöt puolestaan vaikuttavat muotiin. Miesten ja naisten tuoksut ovat painotuksiltaan erilaisia. Ihon pH-arvo (luonnollinen happamuus, rasvapitoisuus ja mikro-organismit) vaikuttavat jokaisella ihmisellä eri tavalla tuoksuun.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt