Haiseeko hiki?

Hiki voi haista tai olla haisematta.

Jokaisella ihmisellä on 3−4 miljoonaa hikirauhasta, jotka erittävät hikeä jopa 10 litraa päivittäin.

Hiki on 99-prosenttisesti vettä. Loput muodostuvat suolasta, ammoniakista, sokerista sekä yksilöllisestä sekoituksesta happoja ja joitain hajusteaineita. Ns. hienhaju syntyy vasta kun bakteerit alkavat hajottaa hikeä.

Hikoilun tehtävä on huolehtia helteellä elimistön jäähdytyksestä. Myös pelko ja kiihtymys voivat aiheuttaa hikoilua. Pelkohien on arveltu lisäävän keskittymistä ja huomiokykyä. Emotionaalisessa hikoilussa hormonit vaikuttavat rasvaa erittäviin talirauhasiin ja siksi se haisee erilaiselta kuin liikuntasuorituksen aikaansaama hiki.

Talirauhaset saavat myös ihmisen tuoksumaan erilaiselta vauvana, lapsena, nuorena, aikuisena ja myöhemmällä iällä.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.