Haiseeko hiki?

Hiki voi haista tai olla haisematta.

Jokaisella ihmisellä on 3−4 miljoonaa hikirauhasta, jotka erittävät hikeä jopa 10 litraa päivittäin.

Hiki on 99-prosenttisesti vettä. Loput muodostuvat suolasta, ammoniakista, sokerista sekä yksilöllisestä sekoituksesta happoja ja joitain hajusteaineita. Ns. hienhaju syntyy vasta kun bakteerit alkavat hajottaa hikeä.

Hikoilun tehtävä on huolehtia helteellä elimistön jäähdytyksestä. Myös pelko ja kiihtymys voivat aiheuttaa hikoilua. Pelkohien on arveltu lisäävän keskittymistä ja huomiokykyä. Emotionaalisessa hikoilussa hormonit vaikuttavat rasvaa erittäviin talirauhasiin ja siksi se haisee erilaiselta kuin liikuntasuorituksen aikaansaama hiki.

Talirauhaset saavat myös ihmisen tuoksumaan erilaiselta vauvana, lapsena, nuorena, aikuisena ja myöhemmällä iällä.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.