Haiseeko hiki?

Hiki voi haista tai olla haisematta.

Jokaisella ihmisellä on 3−4 miljoonaa hikirauhasta, jotka erittävät hikeä jopa 10 litraa päivittäin.

Hiki on 99-prosenttisesti vettä. Loput muodostuvat suolasta, ammoniakista, sokerista sekä yksilöllisestä sekoituksesta happoja ja joitain hajusteaineita. Ns. hienhaju syntyy vasta kun bakteerit alkavat hajottaa hikeä.

Hikoilun tehtävä on huolehtia helteellä elimistön jäähdytyksestä. Myös pelko ja kiihtymys voivat aiheuttaa hikoilua. Pelkohien on arveltu lisäävän keskittymistä ja huomiokykyä. Emotionaalisessa hikoilussa hormonit vaikuttavat rasvaa erittäviin talirauhasiin ja siksi se haisee erilaiselta kuin liikuntasuorituksen aikaansaama hiki.

Talirauhaset saavat myös ihmisen tuoksumaan erilaiselta vauvana, lapsena, nuorena, aikuisena ja myöhemmällä iällä.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt