Näin kehität hajuaistia

Hajuaistia voi kehittää harjoittelemalla tuoksujen nuuhkimista ja välttämällä nikotiinituotteille altistumista.

Vinkkejä hajuaistin kehittämiseen:

• Hajuaistia voi aktivoida harjoittelemalla tuoksujen nuuhkimista säännöllisesti. Samalla tulee aktivoineeksi aivolohkojen verkostoja ja usein ylläpitäneeksi myönteisiä mielikuvia ja muistoja.
  • Paras tapa aistia tuoksuja paremmin on suosia savuttomuutta ja välttää kaikille nikotiinituotteille altistumista. Nikotiini tuhoaa hajureseptoreja ja nuuska vaikuttaa haju- ja makuaistimusten yhdistelmiin.
  • Nenän limakalvojen kosteus edistää tuoksumolekyylien kiinnittymistä hajureseptoreihin. Vedenjuonti auttaa.
  • Suolahuuhtelu poistaa nenästä bakteereja, siitepölyä ja pölyä ja ylläpitää limakalvojen hyvää kuntoa.
  • Käytä kortisonia sisältäviä nenäsuihkeita vain tarpeeseen ja ohjeen mukaan.  Kortisoni voi muuttaa limakalvoa pysyvästi ja aiheuttaa riippuvuutta.

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu