Tuoksumuistot ja tunteet

Tuoksut herättävät paljon muistoja.

Tuoksut voivat palauttaa mieleen eletyn elämän hyvät ja huonot kokemukset. Tuoksut voivat yllättää myös alitajunnasta kohoavilla muistoilla, jotka on jo luullut unohtaneensa.

Vastapaistetun pullan tuoksu voi viedä lapsuuden tunnelmiin, välittää hyvän olon tunnetta ja turvallisuutta. Silakanhaju voi muistuttaa pula-ajasta ja liljojen tuoksu surusta. Hajumuistot tulevat esiin mielivaltaisesti ja omasta tahdosta riippumattomina reaktioina. Ne voivat olla osin niin fyysisiä (esim. sydämentykys), kuin erilaisia henkisiä tunnetilojakin.

Tuoksut voivat saada liikkeelle kehon omia hormoneja ja vaikuttaa onnellisuuteen. Kahvinjuoja voi kokea onnentunteen lisääntymistä ja päänsäryn poistumista kofeiinin vaikutuksesta. Tämä kuitenkin edellyttää aivoissa olevaa muistikuvaa aiemmista kahvinjuonneista. Suklaan tuoksun arvioidaan rauhoittavan aivoja ja vapauttavan onnellisuushormoneja. Tuoksujen vaikutusta ruokahaluun on tutkittu, mutta hyviä käytäntöjä ruokahalun säätelyyn ei ole vielä löytynyt. Tuoksut eivät kuluta kaloreita.

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD