Tuoksumuistot ja tunteet

Tuoksut herättävät paljon muistoja.

Tuoksut voivat palauttaa mieleen eletyn elämän hyvät ja huonot kokemukset. Tuoksut voivat yllättää myös alitajunnasta kohoavilla muistoilla, jotka on jo luullut unohtaneensa.

Vastapaistetun pullan tuoksu voi viedä lapsuuden tunnelmiin, välittää hyvän olon tunnetta ja turvallisuutta. Silakanhaju voi muistuttaa pula-ajasta ja liljojen tuoksu surusta. Hajumuistot tulevat esiin mielivaltaisesti ja omasta tahdosta riippumattomina reaktioina. Ne voivat olla osin niin fyysisiä (esim. sydämentykys), kuin erilaisia henkisiä tunnetilojakin.

Tuoksut voivat saada liikkeelle kehon omia hormoneja ja vaikuttaa onnellisuuteen. Kahvinjuoja voi kokea onnentunteen lisääntymistä ja päänsäryn poistumista kofeiinin vaikutuksesta. Tämä kuitenkin edellyttää aivoissa olevaa muistikuvaa aiemmista kahvinjuonneista. Suklaan tuoksun arvioidaan rauhoittavan aivoja ja vapauttavan onnellisuushormoneja. Tuoksujen vaikutusta ruokahaluun on tutkittu, mutta hyviä käytäntöjä ruokahalun säätelyyn ei ole vielä löytynyt. Tuoksut eivät kuluta kaloreita.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.