Tuoksumuistot ja tunteet

Tuoksut herättävät paljon muistoja.

Tuoksut voivat palauttaa mieleen eletyn elämän hyvät ja huonot kokemukset. Tuoksut voivat yllättää myös alitajunnasta kohoavilla muistoilla, jotka on jo luullut unohtaneensa.

Vastapaistetun pullan tuoksu voi viedä lapsuuden tunnelmiin, välittää hyvän olon tunnetta ja turvallisuutta. Silakanhaju voi muistuttaa pula-ajasta ja liljojen tuoksu surusta. Hajumuistot tulevat esiin mielivaltaisesti ja omasta tahdosta riippumattomina reaktioina. Ne voivat olla osin niin fyysisiä (esim. sydämentykys), kuin erilaisia henkisiä tunnetilojakin.

Tuoksut voivat saada liikkeelle kehon omia hormoneja ja vaikuttaa onnellisuuteen. Kahvinjuoja voi kokea onnentunteen lisääntymistä ja päänsäryn poistumista kofeiinin vaikutuksesta. Tämä kuitenkin edellyttää aivoissa olevaa muistikuvaa aiemmista kahvinjuonneista. Suklaan tuoksun arvioidaan rauhoittavan aivoja ja vapauttavan onnellisuushormoneja. Tuoksujen vaikutusta ruokahaluun on tutkittu, mutta hyviä käytäntöjä ruokahalun säätelyyn ei ole vielä löytynyt. Tuoksut eivät kuluta kaloreita.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt