Omahoito ja altistuminen

Paras keino oireiden ehkäisyyn on voimakkaiden hajujen välttäminen.

Kotona kannattaa karsia pois kaikki turhat kemikaaliset tuoksut. Tuoksuille herkistyminen kannattaa ottaa puheeksi myös perheenjäsenten, ystävien ja työtoverien kanssa. Hengitysliiton verkkosivuilta voi ladata itselleen mieluisen #tuoksutON -julisteen käytettäväksi työ- ja harrastuspaikoissa sekä muissa julkisissa tiloissa. Julisteet ja #tuoksutON –lupaus -kortit toimivat myös työkaluina keskustella tuoksuista, tuoksuttomuudesta ja niiden vaikutuksesta elämänlaatuun sekä hengitysterveyteen.

Osalla herkistyneillä antihistamiinit, nenään suihkutettavat kortikosteroidit ja laimeat paikallispuudutteet saattavat auttaa. Astmaa sairastavilla hyvä hoitotasapaino helpottaa usein myös tuoksuherkkyyden oireita.

Varovainen altistuminen tuoksuille voi auttaa herkistynyttä ihmistä eristäytymistä paremmin pitkällä aikavälillä. Karaisun tulokset vaihtelevat. Useimmat tuoksuille herkät ihmiset sietävät melko hyvin luonnollisia tuoksuja, joten karaisua kannattaa kokeilla juuri niillä. Karaisun tulokset kuitenkin vaihtelevat yksilöllisesti.

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.