Omahoito ja altistuminen

Paras keino oireiden ehkäisyyn on voimakkaiden hajujen välttäminen.

Kotona kannattaa karsia pois kaikki turhat kemikaaliset tuoksut. Tuoksuille herkistyminen kannattaa ottaa puheeksi myös perheenjäsenten, ystävien ja työtoverien kanssa. Hengitysliiton verkkosivuilta voi ladata itselleen mieluisen #tuoksutON -julisteen käytettäväksi työ- ja harrastuspaikoissa sekä muissa julkisissa tiloissa. Julisteet ja #tuoksutON –lupaus -kortit toimivat myös työkaluina keskustella tuoksuista, tuoksuttomuudesta ja niiden vaikutuksesta elämänlaatuun sekä hengitysterveyteen.

Osalla herkistyneillä antihistamiinit, nenään suihkutettavat kortikosteroidit ja laimeat paikallispuudutteet saattavat auttaa. Astmaa sairastavilla hyvä hoitotasapaino helpottaa usein myös tuoksuherkkyyden oireita.

Varovainen altistuminen tuoksuille voi auttaa herkistynyttä ihmistä eristäytymistä paremmin pitkällä aikavälillä. Karaisun tulokset vaihtelevat. Useimmat tuoksuille herkät ihmiset sietävät melko hyvin luonnollisia tuoksuja, joten karaisua kannattaa kokeilla juuri niillä. Karaisun tulokset kuitenkin vaihtelevat yksilöllisesti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.