Laske tuoksukuormasi

Tuoksukuorma tarkoittaa kaikkien käyttämiemme tuotteiden kasautuvaa tuoksumäärää. Jos käytämme tiettyä kemikaalista tuoksua pidemmän ajan, lisäämme yleensä sen määrää huomaamattamme. Toisaalta emme aina edes tiedosta, mistä kaikista arjen tuotteista tuoksuja tarttuu. Tuoksukuorman laskeminen konkretisoi käytännönläheisesti, kuinka paljon keinotekoiset tuoksut ovat osa elämäämme.

Meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa osaltamme keinotekoisten tuoksujen määrään ja vaikuttaa siten sekä omaan että muiden elämänlaatuun.

Tänään käyttämäni tuoksut ovat:

• vuodevaatteista ja vaatteista irtoavat pesu- ja huuhteluaineiden tuoksut
  • siivousaineiden tuoksut
  • kosmetiikkatuoksut (esim. hiusaineet, ihonhoitotuotteet, meikit, hajusteet, partavedet)
  • hygieniatuotteet
  • savukkeet ja muut nikotiinituotteet
  • savutuoksujen jäämät (esim. grillaus, savustus, saunan lämmitys)
  • muut mahdolliset kemialliset tuoksut (esim. moottoriöljy, bensiini)

Minkä tuloksen sait tänään?

Voisitko pärjätä huomenna vähemmällä tuoksukuormalla?

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt