Laske tuoksukuormasi

Tuoksukuorma tarkoittaa kaikkien käyttämiemme tuotteiden kasautuvaa tuoksumäärää. Jos käytämme tiettyä kemikaalista tuoksua pidemmän ajan, lisäämme yleensä sen määrää huomaamattamme. Toisaalta emme aina edes tiedosta, mistä kaikista arjen tuotteista tuoksuja tarttuu. Tuoksukuorman laskeminen konkretisoi käytännönläheisesti, kuinka paljon keinotekoiset tuoksut ovat osa elämäämme.

Meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa osaltamme keinotekoisten tuoksujen määrään ja vaikuttaa siten sekä omaan että muiden elämänlaatuun.

Tänään käyttämäni tuoksut ovat:

• vuodevaatteista ja vaatteista irtoavat pesu- ja huuhteluaineiden tuoksut
  • siivousaineiden tuoksut
  • kosmetiikkatuoksut (esim. hiusaineet, ihonhoitotuotteet, meikit, hajusteet, partavedet)
  • hygieniatuotteet
  • savukkeet ja muut nikotiinituotteet
  • savutuoksujen jäämät (esim. grillaus, savustus, saunan lämmitys)
  • muut mahdolliset kemialliset tuoksut (esim. moottoriöljy, bensiini)

Minkä tuloksen sait tänään?

Voisitko pärjätä huomenna vähemmällä tuoksukuormalla?

Tarvisetko tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen? Soita sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen 044 407 7010 tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19. Vertaispuhelin tarjoaa tukea sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 0,08 € / puhelu + 0,16 € / minuutti.

• Facebook : 2841090285919492

Jos lapsesi oireilee sisäilmasta ja kaipaat tukea sekä kuuntelevaa korvaa, soita Vanhempainlinjalle! Puhelimessa sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmat voivat purkaa ajatuksiaan luottamuksellisesti. Vanhempainlinja palvelee keskiviikkoisin kello 16–19 numerossa 044 407 7010. Palvelu on maksutonta.

Hae mukaan vapaaehtoiseksi päivystäjäksi. Lue lisää: https://bit.ly/2GZCFuC

Epäiletkö, että kotonasi on sisäilmaongelma? Tökkiikö kotisi ilmanvaihto? Onko sinulla mielessäsi joku muu sisäilmaan liittyvä kysymys? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Sisäilma-asiantuntijamme neuvovat sinua ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.