Laske tuoksukuormasi

Tuoksukuorma tarkoittaa kaikkien käyttämiemme tuotteiden kasautuvaa tuoksumäärää. Jos käytämme tiettyä kemikaalista tuoksua pidemmän ajan, lisäämme yleensä sen määrää huomaamattamme. Toisaalta emme aina edes tiedosta, mistä kaikista arjen tuotteista tuoksuja tarttuu. Tuoksukuorman laskeminen konkretisoi käytännönläheisesti, kuinka paljon keinotekoiset tuoksut ovat osa elämäämme.

Meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa osaltamme keinotekoisten tuoksujen määrään ja vaikuttaa siten sekä omaan että muiden elämänlaatuun.

Tänään käyttämäni tuoksut ovat:

• vuodevaatteista ja vaatteista irtoavat pesu- ja huuhteluaineiden tuoksut
  • siivousaineiden tuoksut
  • kosmetiikkatuoksut (esim. hiusaineet, ihonhoitotuotteet, meikit, hajusteet, partavedet)
  • hygieniatuotteet
  • savukkeet ja muut nikotiinituotteet
  • savutuoksujen jäämät (esim. grillaus, savustus, saunan lämmitys)
  • muut mahdolliset kemialliset tuoksut (esim. moottoriöljy, bensiini)

Minkä tuloksen sait tänään?

Voisitko pärjätä huomenna vähemmällä tuoksukuormalla?

• Facebook : 2610203232341533

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Hannu Puolijoen mukaan sisäilmaan liittyvien oireiden epämääräisyys ja moninaisuus tekee syy-seuraus-yhteyksien todentamisesta yksittäisen potilaan kohdalla haastavaa. Muoti-ilmiöön tai luulosairauteen Puolijoki ei tutkitun tiedon tai työkokemuksensa perusteella usko. Jos koko ajan altistuu, kehittyy vaikea astma. Hannu Puolijoen kohdalle on sattunut myös muutamia keuhkorakkulatulehduksia, jotka ovat erittäin ikäviä, vaikeahoitoisia ja invalidisoivia koska ne ovat usein pysyviä juttuja. Lue lisää Yle MOT:n jutusta, jossa käsitellään Parolan kasarmin sisäilmaongelmia: https://bit.ly/2XEwtOF

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee miettimään omaa suhdetta erilaisiin tuoksuihin ja niiden käyttöön. Kun tiedostaa kuinka paljon erilaisia tuoksuja käyttää päivän mittaan ja minkälainen vaikutus niillä voi olla muihin ihmisiin, on helpompi muuttaa tottumuksiaan. Hengitysliiton järjestöjohtaja kertoo kampanjasta lisää Radio Classicin podcastissa: https://bit.ly/2XdZ2lD.

Pääsiäinen tarjoaa tilaisuuden rauhoittua ja viettää aika perheen kanssa. Omaa aikaa ei kuitenkaan tule myöskään unohtaa ja pidempää viikonloppua voi viettää esimerkiksi liikunnan merkeissä. Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista ja iloista pääsiäistä.