Osallistu & tee #tuoksutON-lupaus

Tue hengitysterveyttä tekemällä #tuoksutON-lupaus ja osallistu keskusteluun verkossa.

Tee #TuoksutON-lupaus

Laadimme tuoksuista ja tuoksuttomuudesta manifestin, johon kannustamme suomalaisia liittymään mukaan! Kannustamme lähtemään liikkeelle pienin valinnoin. Niillä voi olla suuret seuraukset.

Valitse itsellesi sopiva #tuoksutON-lupaus:

1. Nautin itselleni mieluisista tuoksuista ja annan tilaa ympärillä oleville luonnon tuoksuille.
  2. Kiinnitän huomiota käyttämiini keinotekoisiin tuoksuihin ja niiden yhteismäärään.
  3. Valitsen kulutustavaroissa useammin tuoksuttoman vaihtoehdon.
  4. En tupakoi.
  5. Suosin palveluntuottajia, jotka sitoutuvat keinotekoisten tuoksujen vähentämiseen.
  6. Jaan viestiä #tuoksutON #suosikkituoksu #tuoksutONlupaus

Osallistu keskusteluun ja kerro #suosikkituoksu'si

Keräämme suomalaisten näkemyksiä omista suosikeistaan sosiaalisessa mediassa (@hengitysliitto facebook, twitter, instagram) tunnisteella #suosikkituoksu.

Kannustamme keskustelemaan ja vaihtamaan näkemyksiä tuoksuista ja tuoksuttomuudesta. Tarjoamme omat kanavamme alustaksi jakaa vinkkejä tuotteista ja palveluista, jotka sopivat myös tuoksuille herkistyneille. Seuraa & osallistu keskusteluun sosiaalisessa mediassa.

Lataa tee tuoksuton lupaus -miniesite

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: