Työpaikat, tuotevalmistajat & palveluntarjoajat

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat voisivat myös rajoittaa ja välttää keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa hajusteettomat tuotteet pitäisi olla helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista.

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Hajusteita lisätään kosmetiikan, pesuaineiden ja ilmanraikastimien lisäksi siivous- ja hygieniatuotteisiin (esim. nenäliinat, roskapussit, terveyssiteet) ja käyttötavaroihin (huonetuoksut, hajustekynttilät, kengänpohjalliset). Hajusteettomat tuotteet ovat yhtä tehokkaita.

Eri palvelutarjoajien hyödyntämää ”tuoksumarkkinointia” kemiallisilla tuoksuilla olisi myös hyvä rajoittaa.

Työpaikoilla hyvä alku on varmistaa käytettävien ja yleisötiloissa olevien pesuaineiden tuoksuttomuus. Hengitysliiton verkkosivuilta on ladattavissa #tuoksutON–julistesarja, joiden avulla voi kannustaa tuoksukuorman vähentämiseen sekä omia työntekijöitä että asiakkaita.

Hengitysliitto suosittaa, että tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat rajoittaisivat ja välttäisivät keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tuoksuton saippua ja pesuaineet ovat pääsääntöisesti yhtä tehokkaita kuin tuoksuvatkin. Asiakkaita ja työntekijöitä voi kannustaa mukaan lähtemällä Hengitysliiton yhteistyökumppaniksi tai lataamalla verkosta #tuoksutON–julisteen.

Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa suosittelemme kiinnittämään huomiota kosmetiikka- ja pesuaineosastojen sijaintiin niin, että hajusteettomat tuotteet olisivat helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista. Tällä pienellä asialla on suuri merkitys tuoksuille herkistyneiden asiointiin ja ostosten tekoon.

Jos tuotteesi ja palvelusi ovat jo tuoksuttomia, voit hakea sille Hengitysliiton #tuoksutON –yhteistyökumppanuutta. Kysy lisää: viestintäpäällikkö Hanna Salminen, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

#SuomiAreena'n keskiviikon kuulumisia. Tänään keskusteltiin mm. sotesta ja sairaanhoidon robotiikasta "Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset" -keskustelussa. Tilaisuuden kruunasi Punatähtien sote-aiheinen kappale. Tämän lisäksi Hengitysliiton viestintäpäällikkö Hanna Salminen ja kansanedustaja Pilvi Torsti kävivät tutustumassa Ammattiopisto Luovi'n tiloihin.

Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat ratkaistaan yhdessä! Vanhempien aktiivisuudella on iso merkitys silloin, kun päiväkodissa tai koulussa havaitaan sisäilmaongelmia ja ne halutaan ratkaista. Lue Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimeksen blogi-juttu Ratkaistaan yhdessä! -hankkeesta kokonaisuudessaan:

#SuomiAreena tunnelmia! Suomen Golfliitto ja nyrkkeilijä Eva Wahlström kokeilemassa puistogolfia Veikkaus-ständillä. Mukana myös Hengitysliiton oma liikunnan suunnittelija Janne Haarala!

Hyvää #SuomiAreena-viikkoa! Hengitysliitto on näkyvästi mukana koko arkiviikon kestävässä keskustelutapahtumassa.

Hengitysliitto ja Ammattiopisto Luovi järjestävät torstaina 19.7. klo 11.30–12.30 yhdessä Invalidiliiton, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton sekä SATAOSAA – Satakunnan mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -maakuntakokeilun kanssa keskustelutilaisuuden ”Napakymppi! Osatyökykyiset mahtavana mahdollisuutena” osana SuomiAreenan ohjelmaa. Paikkana Porin Kaupungintalon piha, Hallituskatu 12. Keskustelun juontaa uutistoimittaja Marjukka Havumäki ja näkemyksiään jakamassa ovat mm. presidentti Tarja Halonen, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen ja Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula. Voit seurata keskustelua myös osoitteessa https://www.katsomo.fi/#!/jakso/942806 . Linkki aktivoituu 18.7 klo 15.00.