Työpaikat, tuotevalmistajat & palveluntarjoajat

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat voisivat myös rajoittaa ja välttää keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa hajusteettomat tuotteet pitäisi olla helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista.

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Hajusteita lisätään kosmetiikan, pesuaineiden ja ilmanraikastimien lisäksi siivous- ja hygieniatuotteisiin (esim. nenäliinat, roskapussit, terveyssiteet) ja käyttötavaroihin (huonetuoksut, hajustekynttilät, kengänpohjalliset). Hajusteettomat tuotteet ovat yhtä tehokkaita.

Eri palvelutarjoajien hyödyntämää ”tuoksumarkkinointia” kemiallisilla tuoksuilla olisi myös hyvä rajoittaa.

Työpaikoilla hyvä alku on varmistaa käytettävien ja yleisötiloissa olevien pesuaineiden tuoksuttomuus. Hengitysliiton verkkosivuilta on ladattavissa #tuoksutON–julistesarja, joiden avulla voi kannustaa tuoksukuorman vähentämiseen sekä omia työntekijöitä että asiakkaita.

Hengitysliitto suosittaa, että tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat rajoittaisivat ja välttäisivät keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tuoksuton saippua ja pesuaineet ovat pääsääntöisesti yhtä tehokkaita kuin tuoksuvatkin. Asiakkaita ja työntekijöitä voi kannustaa mukaan lähtemällä Hengitysliiton yhteistyökumppaniksi tai lataamalla verkosta #tuoksutON–julisteen.

Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa suosittelemme kiinnittämään huomiota kosmetiikka- ja pesuaineosastojen sijaintiin niin, että hajusteettomat tuotteet olisivat helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista. Tällä pienellä asialla on suuri merkitys tuoksuille herkistyneiden asiointiin ja ostosten tekoon.

Jos tuotteesi ja palvelusi ovat jo tuoksuttomia, voit hakea sille Hengitysliiton #tuoksutON –yhteistyökumppanuutta. Kysy lisää: viestintäpäällikkö Hanna Salminen, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Lue juttu Hajusteettomat kampaamot yleistyvät Etelä-Karjalassa Lappeenrannan uutisista

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt

Hengitysliitto lahjoittaa vuonna 2019 noin 70 häkämittaria 6 paikkakunnan äitiysneuvoloihin ympäri Suomea. Häkämittarien avulla kannustetaan savuttomuuteen ja tuetaan raskausaikana vanhempia nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Viime viikolla lahjoituksia tehtiin muun muassa Sallan ja Kemijärven neuvoloihin. Kuvissa terveydenhoitajat Tarja Ojanen, Riitta Vartioniemi-Iso-Heiko ja Maria Lyytikäinen Kemijärveltä sekä terveydenhoitaja Miia Kivelä Sallasta. Lue lisää https://bit.ly/2WNJ7La

Tule kokeilemaan puistogolfia Jyväskylän kirkkopuistoon. Pelit ovat käynnissä tänään ja huomenna Hengitysliiton Kirkkopäivien pisteellä.

#kirkkopäivät #liikunta #puistogolf #urheilu