Työpaikat, tuotevalmistajat & palveluntarjoajat

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat voisivat myös rajoittaa ja välttää keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa hajusteettomat tuotteet pitäisi olla helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista.

Hengitysliitto suosittaa, että tarpeettomien ja hyödyltään kiistanalaisten kemikaalien käyttöä rajoitettaisiin kulutustuotteissa. Hajusteita lisätään kosmetiikan, pesuaineiden ja ilmanraikastimien lisäksi siivous- ja hygieniatuotteisiin (esim. nenäliinat, roskapussit, terveyssiteet) ja käyttötavaroihin (huonetuoksut, hajustekynttilät, kengänpohjalliset). Hajusteettomat tuotteet ovat yhtä tehokkaita.

Eri palvelutarjoajien hyödyntämää ”tuoksumarkkinointia” kemiallisilla tuoksuilla olisi myös hyvä rajoittaa.

Työpaikoilla hyvä alku on varmistaa käytettävien ja yleisötiloissa olevien pesuaineiden tuoksuttomuus. Hengitysliiton verkkosivuilta on ladattavissa #tuoksutON–julistesarja, joiden avulla voi kannustaa tuoksukuorman vähentämiseen sekä omia työntekijöitä että asiakkaita.

Hengitysliitto suosittaa, että tuotevalmistajat ja palvelutarjoajat rajoittaisivat ja välttäisivät keinotekoisten tuoksujen käyttöä omissa valmisteissaan ja tiloissaan. Tuoksuton saippua ja pesuaineet ovat pääsääntöisesti yhtä tehokkaita kuin tuoksuvatkin. Asiakkaita ja työntekijöitä voi kannustaa mukaan lähtemällä Hengitysliiton yhteistyökumppaniksi tai lataamalla verkosta #tuoksutON–julisteen.

Tavarataloissa, kauppakeskuksissa ja marketeissa suosittelemme kiinnittämään huomiota kosmetiikka- ja pesuaineosastojen sijaintiin niin, että hajusteettomat tuotteet olisivat helposti saatavilla ja erillään muista tuotteista. Tällä pienellä asialla on suuri merkitys tuoksuille herkistyneiden asiointiin ja ostosten tekoon.

Jos tuotteesi ja palvelusi ovat jo tuoksuttomia, voit hakea sille Hengitysliiton #tuoksutON –yhteistyökumppanuutta. Kysy lisää: viestintäpäällikkö Hanna Salminen, etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

Lue juttu Hajusteettomat kampaamot yleistyvät Etelä-Karjalassa Lappeenrannan uutisista

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: