Näin suojaudut katupölyltä

Tältä sivulta löydät vinkkejä ja neuvoja, miten voit suojautua katupölyltä.

Näin suojaudut katupölyltä:

• Vältä liikkumista ongelma-alueilla kuivalla säällä pahimpaan pölyaikaan. Vilkkaimmin liikennöidyt kadut pölyävät eniten.
  • Asenna hiukkassuodattimet tuloilmaventtiileihin ja ilmanvaihtokoneisiin niin kotona, työpaikalla kuin autossakin. Muista vaihtaa suodattimet ohjeiden mukaisesti.
  • Vältä ikkunatuuletusta ja asenna pölysuodatin tuuletusikkunaan.
  • Ilmanlaadun heikentyessä hengitys- ja sydänsairaiden sekä allergisten ihmisten on hyvä pitää lääkärin määräämä lääkitys mukana ulkona liikuttaessa. Ärsytysoireita voi helpottaa kostuttamalla limakalvoja tarkoitukseen sopivilla suihkeilla tai tipoilla.
  • Huom. terveydentila, jolloin ei kannata käyttää hengityssuojainta:
    • keskivaikea/vaikea astma on huonossa tasapainossa
    • on keuhkoahtauma
    • on krooninen sydän- ja verisuonitauti.

Suojaa vauvat ja lapset pahimpaan katupölyaikaan

Lapsilla ilmenee samat terveyshaitat kuin aikuisillakin. Katupölyllä on yhteys astman puhkeamiseen. Lapset altistuvat yleensä aikuisia enemmän katupölylle, koska erityisesti alle 11-vuotiaat lapset ulkoilevat aikuisia useammin. Tyynellä ilmalla katupölyä ei sekoitu ilmaan.

Suositeltavaa on ulkoiluttaa vauvoja ja lapsia kaukana vilkasliikenteisiltä väyliltä: puistoissa, metsäreiteillä, järven tai meren rannoilla jne. Lastenvaunujen päätykuvun voi peittää, silloin tosin ilmanlaatu voi heiketä. Kun katupölyaika on pahimmillaan, lasta kannattaa nukuttaa kaukana vilkasliikenteisen katujen varsilta. Kotipihat ovat yleensä suhteellisen turvallisia. Toistaiseksi ei ole olemassa hengityssuojaimia, jotka olisivat suunniteltu lapsille.

Lue THL:n uudet suositukset hengityssuojaimien käytöstä katupölyhaittojen torjunnassa.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulain uudistus tulee käymään pitkäaikaissairaiden kukkarolle ja vaikeuttamaan heidän hakeutumistaan seurantakäynneille, ellei hallitus muuta esitystään lausuntokierroksella annetun palautteen perusteella. Hyvää uudistuksessa on se, että asiakasmaksu voitaisiin jättää perimättä asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon vaarantuessa.

Itä-Suomen yliopistossa on kehitteillä menetelmä, jonka tavoitteena on parantaa uniapnean diagnostiikan tarkkuutta ja helpottaa sen toteuttamista. Hengitysliitto pitää tärkeänä sitä, että uusia menetelmiä kehitetään uniapnean ja hengityssairauksien toteamisen helpottamiseksi.

Kansallinen terveysohjelma, jonka teemana on sisäilma, käynnistyy loppuvuodesta 2018. Hengitysliitto tuo Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelmaan sisäilmasta oireilevien ja sairastavien näkökulmia, kokeiltuja ratkaisumalleja ja hyväksi havaittuja käytäntöjä. Nostamme esiin myös vertaistuen merkitystä.

Syksyn verkkovertaisryhmät käynnistyvät. Uusina ryhminä tarjoamme uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavien ryhmät. Lisäksi verkkoryhmien vertaisohjaajille käynnistyy syksyn aikana koulutusryhmä. Tulkaa mukaan! Lue lisää: