Näin suojaudut katupölyltä

Tältä sivulta löydät vinkkejä ja neuvoja, miten voit suojautua katupölyltä.

Näin suojaudut katupölyltä:

• Vältä liikkumista ongelma-alueilla kuivalla säällä pahimpaan pölyaikaan. Vilkkaimmin liikennöidyt kadut pölyävät eniten.
  • Asenna hiukkassuodattimet tuloilmaventtiileihin ja ilmanvaihtokoneisiin niin kotona, työpaikalla kuin autossakin. Muista vaihtaa suodattimet ohjeiden mukaisesti.
  • Vältä ikkunatuuletusta ja asenna pölysuodatin tuuletusikkunaan.
  • Ilmanlaadun heikentyessä hengitys- ja sydänsairaiden sekä allergisten ihmisten on hyvä pitää lääkärin määräämä lääkitys mukana ulkona liikuttaessa. Ärsytysoireita voi helpottaa kostuttamalla limakalvoja tarkoitukseen sopivilla suihkeilla tai tipoilla.
  • Huom. terveydentila, jolloin ei kannata käyttää hengityssuojainta:
    • keskivaikea/vaikea astma on huonossa tasapainossa
    • on keuhkoahtauma
    • on krooninen sydän- ja verisuonitauti.

Suojaa vauvat ja lapset pahimpaan katupölyaikaan

Lapsilla ilmenee samat terveyshaitat kuin aikuisillakin. Katupölyllä on yhteys astman puhkeamiseen. Lapset altistuvat yleensä aikuisia enemmän katupölylle, koska erityisesti alle 11-vuotiaat lapset ulkoilevat aikuisia useammin. Tyynellä ilmalla katupölyä ei sekoitu ilmaan.

Suositeltavaa on ulkoiluttaa vauvoja ja lapsia kaukana vilkasliikenteisiltä väyliltä: puistoissa, metsäreiteillä, järven tai meren rannoilla jne. Lastenvaunujen päätykuvun voi peittää, silloin tosin ilmanlaatu voi heiketä. Kun katupölyaika on pahimmillaan, lasta kannattaa nukuttaa kaukana vilkasliikenteisen katujen varsilta. Kotipihat ovat yleensä suhteellisen turvallisia. Toistaiseksi ei ole olemassa hengityssuojaimia, jotka olisivat suunniteltu lapsille.

Lue THL:n uudet suositukset hengityssuojaimien käytöstä katupölyhaittojen torjunnassa.

• Facebook : 2139755382719656

Tänä vuonna emme pääse valitettavasti osallistumaan Helsinki Pride -tapahtumaan, mutta toivotamme viime vuoden tapahtumasta otetulla kuvalla kaikille hyvää suvaitsevuuden viikkoa ja kuukautta!

Harvinainen Maraton on Suomessa ensimmäinen liikunnallinen tapahtuma, joka järjestetään harvinaista keuhkosairautta sairastaville, keuhkonsiirron saaneille, heidän läheisilleen ja muille asiasta kiinnostuneille.

Vielä ehdit osallistumaan tapahtumaan ilmoittautumalla 29.6. mennessä!

Osallistuminen osoitteessa: https://bit.ly/2KdCuiU

Hengitysliiton keskustoimisto jää kesätauolle heinäkuun ajaksi. Liiton Facebook päivystää taas 17.7.2018 eteenpäin. Yksityisviesteihin ei kuitenkaan voida heti vastata, sillä suurin osa asiantuntijoista palaa työn äärelle vasta 6.8.2018. Hyvää kesää!

Yksi elämä järjestää SuomiAreenassa yhdessä Lääkäriliiton, Doctagonin ja CGI:n kanssa Terveydenhuollon hyvät ja huonot uutiset, johon sisältyy kolme terveydenhuoltoon liittyvää debaattia. Keskusteiluissa käsitellään muun muassa terveydenhuollon robotiikkaa ja sotea. Liity kuulolle 18.7 klo 13-14!

Onko sinulla heinänuha tai allergiasta johtuvia hengitystieoireita? Toimittaja etsii kauttamme haastateltavaa kertomaan arjen kokemuksistaan aikakauslehteen. Kuva otetaan, mutta haastattelu onnistuu tarvittaessa myös puhelimitse. Laita yhteystietosi yksityisviestillä niin välitämme ne eteenpäin toimittajalle!