Liikenne

Liikenne huonontaa edelleen merkittävästi etenkin kaupunkien ja taajamien ilmanlaatua. Autoilijoiden kannattaa huolehtia myös autojen raitisilmasuodattamien toimintakyvystä.

Autojen päästöt ovat vähentyneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Tähän ovat vaikuttaneet mm. katalysaattoritekniikan ja hiukkassuodattimien kehitys, sekä puhtaammat polttoaineet. Liikennemäärin jatkuva kasvaminen kuitenkin torpedoi tämän kehityksen positiivisia vaikutuksia ilmanlaatuun.

Vilkas liikenne ja arkiruuhkat ovat kaupungeissa ja taajamissa merkittävin huonon ilmanlaadun aiheuttaja. Epäpuhtauksille altistumisen voimakkuutta lisää pakokaasujen purkautuminen laimentumattomina suoraan hengityskorkeudelle.

Hengitysilmaa pilaavat etenkin erikokoiset hiukkaset ja typen oksidit. Pakokaasuissa on myös mm. häkää, erilaisia hiilivetyjä sekä hiilidioksidia. Otsonia muodostuu, kun päästöjen typenoksidit ja hiilivedyt reagoivat keskenään.

Sää vaikuttaa oleellisesti liikenteen epäpuhtauksien laimenemiseen. Pahimmat tilanteet syntyvät tyyninä pakkasaamuina kirkkaan yön jälkeen: Kylmä ilma on raskaampaa kuin lämmin ilma, joten tyynellä säällä ilmamassat eivät sekoitu keskenään. Maanpinnan lähellä oleva ilmakerros on jäähtynyt voimakkaammin kuin sen yläpuolinen ilmakerros. Aamuruuhkan pakokaasut kertyvät kylmään ilmakerrokseen lähelle maanpintaa, ja epäpuhtauksien pitoisuudet nousevat korkeiksi. Talvisin tilannetta pahentavat myös autojen katalysaattorien tehon heikkeneminen pakkasessa, kylmäkäynnistyksien päästöt sekä autojen joutokäyttäminen katujen varsilla. Autoilijoiden kannattaa huolehtia autojen raitisilmasuodattimien toimintakyvystä erityisesti pakkassäiden ja katupöly-sesonkien aikaan. Lue lisää raitisilmasuodattimista.

Liikenteen aiheuttamat hiukkasongelmat ovat pahimmillaan keväisin. Talven aikana nastarenkaiden alla jauhaantunut hiekoitushiekka ja asfalttipöly nousevat katupöynä hengitysilmaan. Kaupunkien ilmanlaatuun voi vaikuttaa toimivilla joukkoliikenneratkaisuilla, tehokkaalla katujen puhdistuksella ja suosimalla vähäpäästöisiä ajoneuvoja.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien korjaamisesta. Artikkelissa nostettiin esille kysymys, onko Suomessa opittu korjaamaan oikeita asioita?

Hengitysliiton näkemys on, että jokainen vaurioitunut rakenne on korjattava. Sekä teknisen käyttöikänsä päässä olevan rakenteen että havaitun vaurioituneen rakenteen korjaustarve on selvitettävä kuntotutkimuksin. Sisäilman ongelmat voivat johtua useammasta tekijästä, jolloin yhden tekijän korjaaminen ei poista koko ongelmaa.

Jokainen korjausrakennusprojekti tarvitsee korjaussuunnitelman ja kustannusarvion, minkä jälkeen on mahdollista valita hankesuunnittelun ja purkutuomion väliltä. Päätavoitteena kaikessa korjaussuunnittelussa on oltava sisäilman laatu. Rakennukset ovat olemassa ihmisiä varten.

Helsingin Sanomien artikkeliin voi tutustua täällä: https://bit.ly/2XaEaMy. Artikkeli avautuu vain HS:n tilaajille.

Helsingin Sanomissa julkaistiin 26.5. kärkevästi otsikoitu laaja artikkeli sisäilmaongelmien ristiriitaisesta todellisuudesta. Artikkelissa tuotiin esille, ettei vieläkään ole olemassa tutkittua tietoa, mitkä mekanismit kosteusvaurioissa sairastuttavat osan ihmisistä. Se kuitenkin tiedetään, että osa ihmisistä oireilee ja sairastaa sisäilmasta.

Hengitysliiton mielestä lisää tutkittua tietoa tarvitaan, jotta saadaan hoidettua sekä ihmiset että rakennukset. Sisäilmaongelmia tuottavat kosteus- ja homevaurioiden lisäksi monet muut sisäilman epäpuhtaudet. Jokaisella oireilevalla ja sairastavalla ihmisellä on oikeus tulla kunnioittavasti kohdatuksi ja saada apua tilanteeseensa. Artikkelia lainaten: "Tärkeintä olisi saada palautetta potilaan toimintakyky, edes osittain. Se ei onnistu, jos lääkäri vähättelee potilaan oireita tai ei usko tämän kertomaa."

Hengitysliiton mielestä astmaan on suhtauduttava vakavasti. Kyseessä on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus, jonka oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astma on keuhkosairaus, joka on hyvin hoidettavissa lääkityksellä. Hoidon tavoitteena on oireeton arki, joka tarkoittaa sitä, että altistuminen ulkoisille ärsykkeille on katkaistava. Tiloista, jotka provosoivat oireet, on päästävä pois. Ihmisen elämänlaadulle astmaan sairastumisella on väliä.

Stumppi-neuvontapuhelin (puh. 0800 148 484) tarjoaa maksutonta tukea ja neuvontaa tupakoinnin lopettamisessa. Stumppiin ja Hengitysliittoon voi tutustua tänään Maailma kylässä | World Village Festival -festivaaleilla. Tulkaa tapaamaan meitä klo 11 alkaen Mahdollisuuksien torille. www.stumppi.fi