Näin vältät altistumista & haittoja

Tietoa siitä, miten vältät huonolle ilmanlaadulle altistumista ja miten parannat ilmanlaatua omilla toimillasi.

Ilmansaasteiden terveyshaitat ovat seurausta altistumisesta ilmassa oleville haitallisille aineille. Altistuminen on sitä suurempaa, mitä korkeampia epäpuhtauksien pitoisuudet ovat, ja mitä kauemmin ihminen hengittää saastunutta ilmaa.

Astmaa sairastavien kannattaa pitää lääkärin määräämää hengitysteitä avaavaa lääkettä aina mukanaan, jotta sitä on oireiden ilmaantuessa nopeasti saatavissa.

Näin vältät altistumista:

• Vältä ulkoilua ja rasittavaa liikuntaa:
    • keväällä puhdistettavina olevilla katuosuuksilla
    • suurien ja vilkkaiden väylien varrella etenkin ruuhka-aikoina ja tyyninä pakkaspäivinä
    • korkeimpien otsonipitoisuuksien aikana (varoitetaan viranomaisten ilmanlaatutiedotteissa).
  • Vältä autoilua ruuhkassa. Jos joudut ajamaan ruuhkassa
    • pidä riittävästi etäisyyttä edellä ajavaan autoon
    • estä pakokaasujen tunkeutuminen auton sisälle käyttämällä hetkellisesti auton ilmanvaihdon sisäkiertoa.
  • Kuivata siitepölyaikaan pyykit mieluiten sisätiloissa.
  • Tuuleta katupöly- ja siitepölyaikana kotia vain tarvittaessa.
  • Polta puuta puhtaasti! – savuhaitat vähenevät sekä sisällä että ulkona.
  • Käytä hengityssuojainta pölyisissä töissä tai jos saat herkästi oireita ilman epäpuhtauksista.
  • Suodata kodin ja auton tuloilma, ja muista vaihtaa suodattimet riittävän usein.

Näin voit osaltasi parantaa ilmanlaatua:

Jokainen voi parantaa ilmanlaatua mm. arkipäiväisillä valinnoillaan sekä osallistumalla oman kunnan kaavoitukseen ja liikennesuunnitteluun.

Valitse tarkoituksenmukainen ja mahdollisimman ympäristöystävällinen liikkumistapa:

• kävele tai pyöräile lyhyet matkat
  • suosi pitkillä matkoilla raideliikennettä ja linja-autoa oman auton ja lentokoneen sijaan.

Autoilija:

• valitse vähäpäästöinen auto ja nastattomat talvirenkaat
  • vältä joutokäyntiä
  • esilämmitä moottori, kun ulkolämpötila on alle +5°C
  • noudata taloudellista ajotapaa.

Vähennä tulisijasi savuhaittoja:

• valitse vähäpäästöinen tulisija
  • polta vain kuivaa ja puhdasta puuta
  • älä polta roskia
  • lisää ohjeita: Polta puuta puhtaasti

Ehkäise katupölyongelmaa kiinteistönomistajana tai taloyhtiössäsi:

• vältä turhaa katujen hiekoitusta
  • käytä hiekoitukseen pestyä sepeliä
  • poista hiekka kadulta kosteana tai lumen mukana
  • älä koskaan käytä lehtipuhallinta hiekan poistoon!

Asu energiatehokkaasti, kiinnitä huomio:

• rakentamiseen ja remontointiin
  • lämmittämiseen
  • laitehankintoihin.

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR

• Facebook : 2713742295320959

Hengästyttävää menoa!

Hengitysliiton kanssa yhteistyötä tekevä yleisurheilija Topi Raitainen, 23, on eurooppalaisen yleisurheilun kärkinimiä.

3 000 metrin estejuoksussa ennätyksiä rikkonut Raitanen kertoo pitävänsä vain yhden vapaapäivän kuukaudessa. Ammattiurheilijan treenimäärä on hurja: "Palautumislenkkinä toimii 20 kilometrin juoksumatka", Raitanen kertoo.
    Mutta mitä tavallinen tallaaja voi tehdä innostuakseen liikunnasta?

"Tärkeintä on lähteminen."

Hengitysliiton markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haaralan luotsaama Lisäaikaa liikunnalle -kampanja täyttää jo 20 vuotta! Juhlavuoden teema on Tärkeintä on lähteminen − vähintään kerran päivässä.

#hengitysliitto #hengitysterveys #motivaatio #tärkeintäonlähteminen @topiraitanen