Eeva-Liisa Peltonen

Eeva-Liisa Peltonen on valmistunut kokemustoimijaksi 2016. Hän keikkailee myös Skypellä.

Kokemustoimija Eeva-Liisa Peltonen

eevaliisapeltonen@gmail.com

Motto:

Rockin' in the Free World

Aihepiiri:

Sosiaalietuudet, vajaakuntoiset työntekijät, kokemustieto potilaan asemasta sekä asennoituminen sairauksien kanssa elämiseen.

Palvelut:

Kokemustarinani kolmen harvinaiseksi luokitellun sairauden kanssa (reuma ja keuhkot), elämän makuista kerrontaa faktat todeten, mutta tragediaa niiden ympärille ei rakenneta. Kokemustarinani sopii kerrottavaksi esim. eri yhdistysten tilaisuuksissa, kuntoutuksessa ja sopeutumisvalmennuksessa oleville, harvinaisia sairauksia koskevissa tilaisuuksissa, seminaareissa, kouluissa sekä poliittisille tahoille.

Olen sairaushistoriani aikana kulkenut monien lääkärien ja hoitajien käsien läpi. Olisin kaivannut enemmän kontaktia sosiaalityöntekijöihin. Luennoin mielelläni niin lääketieteen, hoito- ja sosiaalityön opiskelijoille ja osaamistaan päivittäville jo valmistuneille ja mahdollisesti ammatissaan toimiville.

Ammattitausta ja osaaminen:

Kirjoitan blogia osoitteessa http://sanoisinkosairasta.blogspot.fi/. Perinteisten luentokeikkojen lisäksi olen liikenteessä myös monologilla Haloo Suomi! Minulla on asiaa! (ks. video alla) Toimin simulaatio- eli potilasnäyttelijänä hoitotyön ja sosiaalialan opiskelijoille.

Kokemus:

Luennot eri yhdistysten tilaisuuksissa ja poliittisille toimijoille. Monologilla 'Kokemuksen voimalla asiantuntijalta asiantuntijalle' ja 'Tulla kuulluksi – Polkuja asiakkaasta toimijaksi' -seminaareissa sekä m/s Soste -risteilyllä.

Hengitysyhdistys ja keikkailualue:

Länsi-Lapin Hengitysyhdistys, Läpi Suomen

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.